A/C-service

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

A/C-service

Indlægaf Silent » tirs 21. maj 2013 13:32

Min Subaru Forester 2,0 fra 2008 ville pludselig ikke levere kold luft i kabinen. Klimaanlægget aldrig serviceret. A-C -service med fuldautomatisk fyldestation viste, at anlægget kun indeholdt 60 g kølemiddel = 10% af den anbefalede mængde HFC 134a. Ingen påviselig lækage. Kompressoren har vist heldigvis ikke taget skade. Den er dyr! I instruktionsbogen til min NC 2,0 2006 nævnes der intet om regelmæssig servicering af A/C-anlægget, - som vel ellers også taber en smule kølemiddel med tiden med risiko for funktionssvigt af klimaanlæg og beskadigelse af kompressor pga manglende smøring? - Komplet service v.hj.a. fuldautomatisk fyldestation med ny påfyldning af korrekt mængde kølemiddel/olie/sporstof koster knap 1 kilo. - Hvor tit bør man få gjort det?
Silent/NC 2,0 -2006
Silent

Geografisk sted: Vestsjælland

Re: A/C-service

Indlægaf Kuksi » tirs 21. maj 2013 16:55

Min Megane RXT årgang 2000, har frem til jeg solgte den i vinters, aldrig fået efterfyldt.
Aircon virkede stadig fint, og jeg har kun et par gange fyret en dåse rensevæske af i systemet.
Det er sikkert ikke den optimale vedligeholdelse, men når det nu virkede upåklageligt.

PS. Ved godt at jeg jo ikke kører 750000km på den samme olie, bare fordi det er gået godt. :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf AS DK » tirs 21. maj 2013 18:26

Silent skrev: Ingen påviselig lækage. Kompressoren har vist heldigvis ikke taget skade. - Hvor tit bør man få gjort det?

Jeg har haft samme oplevelse med en Skoda Octavia. Jeg havde koblet A/C fra det meste af vinteren et par år i træk og det medførte iflg. værkstedet at slanger og pakninger tørrer ud og begynder at lække. Ny vædske på og aldrig mere vrøvl, da jeg siden bare har ladet A/C været tændt året rundt.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Kuksi » tirs 21. maj 2013 18:54

Ja A/C og klima anlæg gør bestemt også nytte om vinteren, hvor de affugter luften i kabinen. Der er således mindre dug på rudernes indvendige side næste morgen.
Og som så mange andre ting, har det bedst af at blive brugt regelmæssigt.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » ons 22. maj 2013 08:13

Kuksi skrev:Ja A/C og klima anlæg gør bestemt også nytte om vinteren, hvor de affugter luften i kabinen. Der er således mindre dug på rudernes indvendige side næste morgen.
Og som så mange andre ting, har det bedst af at blive brugt regelmæssigt.

x2

Jeg havde en '98 Xsara for en del år siden, og havde stor glæde af klimaanlægget om vinteren, da det afduggede ruderne lynhurtigt og holdt kabinen tør. Og som allerede nævnt: En del af vedligeholdelsen af A/C og klimaanlæg er at bruge det regelmæssigt.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner

Geografisk sted: Aarhus

Tilbage til Diskussion