Thanks kuksi..indtil videre.
Der findes jo mange skemaer på nettet, så man bare kan slå op.
F.eks. (et af de dårligere) :
http://www.jan-buchwald.dk/Ledningstykkelse.htmMen jeg er desværre sådan indrettet, at jeg også gerne vil forstå, hvad det er jeg foretager mig.
Og derfor mht. spændingsfald:
I stedet for at beregne, kan man så ikke gøre fgl.:
med multimeter måle fra udtag til stel. Det skulle jo meget gerne være 12 v.
Derefter smække ledningen i udtaget og så måle fra den anden ende af ledningen til stel?
Som du også er inde på: Hellere for tyk end for tynd ledning.
Så det ender nok med "det for hånden værende "tykke" søms princip"
Men derfor er det nu meget sjovt at PRØVE at regne det rigtigt ud.
Som det fremgår i en anden tråd, fødes mine "tågelygter" kørelys fra det blå stik. Men der er strøm i det, selv om alt er slået fra. Det har sikkert noget at gøre med den måde, som tyverisikringen/startspærren er tilsluttet på. Og det lader jeg være.
Som jeg også tidligere har nævnt har jeg kombineret kørelyset med vippekontakten, så jeg kan blinke med det.
Samt monteret separat afbryderkontakt til kørelyset. Så det kan slukkes, når jeg har nærlys/fjernlys tændt.
Så nu vil jeg føde kørelyset fra "tail" sikringen under instrumentpanelet (Den rigtige side af sikringen
). Denne sikring har nemlig også forbindelse til positionslyset. Og DET får i hvert fald ikke strøm, når MX'eren er lukket og slukket. Og samtidig den fordel, at kørelys og positionslys er tændt samtidig.
Kørelyset er 2x55 w pt.(alt for meget, men de er født med det) Dertil lægger jeg så wattforbruget for de lamper/lygter, der ellers er sikret med tailsikringen. Dermed det samlede wattforbrug.
Og så bruge skemaet ref lednings kv.
Ekstra sikring på den nye ledning.
Så kan jeg regne på det bagefter...for sjov (?).