af Ken » fre 11. maj 2012 09:09
Jeg læser det som en stramning af allerede gældende regler. Før kunne man ikke få godkendt f.eks. chiptuning, nu kan folk der alligevel får chippen monteret stadig straffes, ligesom dem der reklamerede, solgte og monterede den også kan straffes.
I bund og grund skal sælger kunne dokumentere at chippen overholder gældende lovgivning. Det giver jo heller ikke meget mening, at købe og økobil og udskifte programmet der styrer brændstofblandingen så den ikke længere lever op til det afgiftssystem der gør den billig at køre i.
Chiptuning er ofte noget forbandet svineri, da det fjerner de anti forurenende bestræbelser fabrikanterne har brugt milliarder på at implementere.
Chiptunede dieselbiler der trækker en fed tåge af sodpartikler hver gang de accelererer, burde straffes meget hårdere end de gør i dag, og denne lovændring kan forhåbentlig muligt at fjerne den misinformation der altid følger med salgstalen i annoncer for denne type tuning.
Danmarks miljøundersøgelser har undersøgt luftkvaliteten i København, og konstateret den tunge maritime urensede dieselforbrænding i havnene koster op mod 400 menneskeliv om året i København alene!
Så forstå mig ret, ordentlig rensning af røggassen er essentiel, og lovændringen er en fordel for vores alles helbred, og forhåbentligt ikke en ulempe.
Titanium NB