PÃ¥virkning af chamber og toe ved sving?

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

PÃ¥virkning af chamber og toe ved sving?

Indlægaf hasse » ons 15. feb 2012 18:17

Baggrunden for spørgsmålet er debatten om bumpstops.

Hvordan bliver vores -MX5 - chamber og toe egentlig påvirket i sving?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lurendrejer » ons 15. feb 2012 21:12

Jeg er ikke tekniker på området, men ud fra en rent logisk betragtning er mx'erens ophæng den bedste måde at undgå påvirkningerne. Fjedrene gå ikke langt op over hjulet og det dobbelte ønskeben giver ikke hjulet en bevægelse omkring en enkelt akse.

Men uanset hvordan man vender det, så bliver tingene sgu nok berørt lidt når et ton gods skal bøjes af.
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Kuksi » tors 16. feb 2012 09:29

Mit \"bud\".
Jeg mener ikke toe påvirkes. Camber bliver mere negativ jo mere hjulet belastes. Dette er helt tilsigtet, og vil give mere grib. Det er opnået ved at bærearmene ikke her samme \"længde\" (omdrejningspunkterne er forskellige).
Dem med sænket undervogn (kortere fjedere) kan have problemer med for meget negativ camber. Man kan ikke justere nok, og kan ende på ca -2,5° selv om man kun ønskede -1,5°
Men bare man kører frisk nok i svingene, er det slet ikke noget problem :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » tors 16. feb 2012 12:01

Jeg har ikke lige en reference ved hånden, men jeg mener at kunne huske følgende omkring baghjulene:

Når fjedrene trykkes sammen, får hjulene en anelse mere toe in. Effekten er, at man får lidt mere grip på det udvendige baghjul i sving. Til gengæld kan man få sig en slem overraskelse, hvis man bremser/letter på speederen i et sving, hvis man som udgangspunkt har en anelse toe out på baghjulene.

Det sidste stemmer meget godt overens med mine egne erfaringer. Min bil prøvede at slå mig ihjel mere end én gang under speederløft i højrekurver før jeg fik den firehjulsudmålt. Og det viste sig faktisk, at jeg havde kørt med toe out på venstre baghjul :S

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » tors 16. feb 2012 14:30

HÃ¥ber ikke det er for off topic, men jeg fandt lige denne guide.
http://www.specmiata.com/setupguide/SM% ... 20Tips.pdf
Det er en frisk opsætning.
Jeg vælger ikke 0 toe næste gang. Jeg syntes den bliver lidt for livlig.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster

cron