Ting som lige kommer fra hukommelsen...
Undgå 1990 hvis du vil være sikker på at krumtap/remhjul problemet -
der er set eksempler på brud på not på krumtap, hvilket er en dyr rep.
(eneste årgangsspecifikke fejl, alle andre årgange er ganske problemfri)
Vær opmærksom på tidligere karosseriskader - se efter om bilen har været svejset - især bagskærme er udsatte, pga. baghjulsudskridninger.
Få evt. styretøjsudmålt bilen - det kan ofte afsløre at noget er galt.
Kontroller kaleschen for revner og slidtage - vedligeholdelse er vigtigt
for levetiden og en ny er en udskrivning på omkring 10K.
Sidst, kontroller bagerste del af panel/inderskærm lige foran baghjul for
evt. tæring - mig bekendt det eneste sted at rust kan være et problem på
nuværende årgange.
Ellers er det vel som at købe enhver anden bil..
Alle 5´ere er dejlige biler, men forskellige årgange har forskellige data.
Vigtige forskelle:
1990-1994: 1.6 115HK motor, omdrejningsvillig. fuldstøbte sæder
(nakkestøtte integreret)
1994-1995: 1.8 128HK motor, momentstærkere, separate nakkestøtter,
forbedret afstivning af karosse (bag sæder og under bilen)
førerairbag
1995-1997: 1.8 131 HK motor, ændret motorstyring ifht. tidligere 1.8,
dobbelt airbag, ABS, servostyring, elruder og elspejle
1997-1998: 1.6 90HK motor (effektmåles normalt noget højere - nærmest
som oprindelig 1.6) dobbelt airbag, servo og ABS
1998- : Indtroducering af ny generation MX-5 også benævnt NB
alle modeller med servo, ABS og dobbelt airbag. 1.6 motor
med 115HK, 1.8 med 140HK. Alle 1.8 har elruder og elspejle,
spærredifferentiale og mulighed for 6-trins gearkasse.
150.000 km for en MX-5? intet problem for et velholdt eksemplar, der findes flere der har kørt mere end det dobbelte uden at forlange mere end
almindelige sliddele.
Se
www.miatanet.com, den største og mest omfattende MX(miata) internetside.
Good Luck og vær hilset forår.