Indkørsel af bremseklodser

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

Indkørsel af bremseklodser

Indlægaf Felix » man 18. jun 2018 13:03

Hej
Har lige skiftet skiver og klodser foran - I monteringsvejledningen står der at det anbefales at man undgår kraftige opbremsninger mens de køres til. Tænker det er for at undgår at ujævn opvarmning af skiven får dem til at slå sig. For ikke så lang tid siden skiftede jeg skive og klodser bagpå og der var anbefalningen at man kørte dem ind ved at lave gentagne moderate nedbremsninger - uden at standse (sikkert for at undgå lokal nedkølning af skiven hvor den standser med klodserne. Det fulgte jeg ved at aktivere håndbremsen under kørsel i tre omgange og selvom det røg lidt fra bremserne fungerede det fint og der blev etableret et godt bid over hele bremsefladen på skiven - I min erfaring kan det godt tage nogle uger på den anden måde hvor man bremser forsigtigt - Men er lidt i tvivl om det er det rigtige at gøre når der tilrådes forsigtig indkørsel - Er der nogen der har erfaringen med den bedste måde og om der er forskel på klodser så nogen skal have det på den ene og nogen andre på en anden måde?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Indkørsel af bremseklodser

Indlægaf Henr1k » man 18. jun 2018 18:40

Det er vist forskelligt fra mærke til mærke hvad proceduren helt præcist er, men jeg har dog aldrig hørt at man skal undgå kraftige opbremsninger.
Så vidt jeg har forstået skal de varmes op til en bestemt temperatur og få dem afgasset så de ikke glaserer første gang de bliver varme.
Mine V-maxx var noget i retning af 8-10 gange fra 80-20 med et fornuftigt tryk på pedalen og så en del gange 100+ til 40 og så skulle det lugte og det gjorde ikke noget hvis de røg lidt.
Brugeravatar
Henr1k
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 15. apr 2015 08:56
Geografisk sted: Viborg


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster

cron