"Grunk, grunk" ved skarpt drej.

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

"Grunk, grunk" ved skarpt drej.

Indlægaf hasse » fre 2. feb 2018 16:15

Sådan synes jeg det lyder.
Lyden fremkommer når jeg ved en bakning har et meget stort ratudsving...til højre. Altså næsten så meget, som man kan.
Forhjulene kommer ikke til at stå på tværs ...men alligevel noget - lidt - i den retning. Og bagenden bevæger sig til højre.
Lyden synes at komme fra venstre forhjul eller deromkring :-)

Det er pt. sgu' koldt at ligge under vognen, så indtil videre har jeg ikke undersøgt noget.

Hvad kan grunden til "grunk. grunk"'erne være???

Har selv nogle "ideer", men holder dem lige for mig selv, da jeg ikke er sikker på, at mine "fagudtryk" er de rigtige.
Nå så skidt da:
Styrekugler (balljoints)?

Eller måske et slidt forhjulsleje. (Ingen rystelser el. lgn. ved kørsel).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3911
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: "Grunk, grunk" ved skarpt drej.

Indlægaf AS DK » fre 2. feb 2018 18:56

Kan være bremseklodser, der ikke passer 100% i kalibrene. Har prøvet det med uoriginale klodser, hvor det gav et ordenligt klonk, hver gang jeg bakkede ud af garagen. Det var væk ved næste sæt klodser og er aldrig vendt tilbage :lol:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 516
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: "Grunk, grunk" ved skarpt drej.

Indlægaf Kuksi » man 5. feb 2018 18:22

Lyder som en bærekugle (vores biler har jo ingen tårnlejer). En synsmand skal såmænd nok fortælle dig hvis bærekugler ikke er ok :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1989
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: "Grunk, grunk" ved skarpt drej.

Indlægaf Felix » tors 8. feb 2018 14:57

Øv da - Aldrig sjovt med en underlig lyd.
Var det en forhjulstrukken bil ville jeg sige kardanleddet (Kugleledene der gør det muligt at dreje og stadig have fremdrift) - De kan typisk give sådan en lyd hvis de er defekte f.eks. hvis bælgen har fået en skade og der er kommet vand og skidt ind og fedtet ud, men eftersom baghjulene godt nok har sådan nogen led på en MX-5 for at hjulene kan gå op og ned, står hjulene jo altid lige ud og det vil derfor ikke kun være når du drejer baglæns at de brokker sig. Men du skal nok en tur ind under bilen for at se om manchetterne har ladet fedtet gå - Det er let at se for så er det slynget op i undervognen - Ved samme lejlighed kan du checke om der er olie på differentialet - Det arbejder mest når hjulene ikke kører lige hurtigt rundt = når der drejes og det kunne måske give lyden fra sig?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 249
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: "Grunk, grunk" ved skarpt drej.

Indlægaf hasse » tors 8. feb 2018 19:10

Gjorde simpelthen det, at jeg løsnede samtlige bolte/møtrikker, der har med venstre forjuls ophæng og styretøjet at gøre.
De blev herefter strammet igen med et moment midt mellem min. og max. moment.

Nul grunk . :-)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3911
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: "Grunk, grunk" ved skarpt drej.

Indlægaf Felix » fre 9. feb 2018 09:45

Tillykke - Det var et easy fix :D
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 249
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: "Grunk, grunk" ved skarpt drej.

Indlægaf hasse » man 7. maj 2018 20:39

Jo Kuksi det hjalp det med en opspænding.

Men i fobindelse med manchetterne og udskiftning af en styrekugle, opdagede jeg, at der virkelig er tale om slør i - forhåbentlig kun - en bærekugle.
Så nu skal jeg ud at rode på gaden i igen :-(

Hvor fanden finder jeg en ordentlig aftrækker??
Thansens er noget lort.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3911
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: "Grunk, grunk" ved skarpt drej.

Indlægaf Bent » tirs 8. maj 2018 22:12

Har selv thansen eller harald-nyborg modellen, og den virker fint.Jeg tror du bruger en for lille hammer..1,5-2,0 kg for styrekugler. 4,0 kg for bærekugler.
Hvis det er en "høj" bærekugle kan det være nødvendigt med to gafler. Koster 70 kr. hos Harald.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Alfa GT, Tigra jtd.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 341
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: "Grunk, grunk" ved skarpt drej.

Indlægaf hasse » ons 9. maj 2018 09:13

Jeg har både aftrækkeren og gaflen. Samt en tømrerhammer og mukkert.

Så jeg må bruge det forkert, når jeg ikke kan få det til at virke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3911
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: "Grunk, grunk" ved skarpt drej.

Indlægaf Bent » ons 9. maj 2018 21:23

Gaflen er faktisk ikke så god til styrekugler, da den jo "skubber" skævt. Derfor ar det ofte hurtigere at sørge for lodret pres, og så slå på "navdelen". Til bærekugler bruger jeg altid 4 kg mukkert. Hvis man kan fiksere "navdelen", bliver slaget mere effektivt. og ja der skal slås til.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Alfa GT, Tigra jtd.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 341
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst