Katalysator til NB

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Katalysator til NB

Indlægaf UlrikK » søn 11. dec 2016 10:49

Hej alle.

Jeg er temmelig sikker på min katalysator er stået af, får den endelige dom fra mekanikeren i næste uge.

Hvilken model vil I anbefale? Har haft kig på Racingbeat eller Goodwin Racingbeat (fra deres UK webside) og så IL motorsports.
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Re: Katalysator til NB

Indlægaf Henr1k » lør 17. dec 2016 08:37

Hej Ulrik
Der var en længere tråd i facebookgruppen MX-5 Drivers Denmark
https://www.facebook.com/groups/2637442 ... 962602204/
Der var flere der havde fået sat en race-cat i. Der skulle svejses.
Mvh. Henrik
Brugeravatar
Henr1k
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 15. apr 2015 08:56
Geografisk sted: Viborg

Re: Katalysator til NB

Indlægaf UlrikK » lør 17. dec 2016 17:35

Tak for svaret. Jeg er ikke på Facebook, men har valgt Racingbeats løsning. De bruger en Magnaflow med 200 celler (som jeg håber kan klare syn). Så når/hvis den går i stykker igen, burde det være relativt enkelt/billigt at sætte en ny på.
Katalysatoren var forresten skvattet helt sammen, hvilket nok er forklaringen på at den har opført sig underligt på det sidste. Jeg har ellers renset/skiftet pakninger i indsugningen (inkl EGR, ISC og spjældet) og sat ny MAF, O2 sensor, tændspole, tændkabler samt PCV ventil på. Dertil har nu jeg efterset/renset alle jordforbindelser. Så jeg bliver godt nok skuffet hvis den stadig tøver omkring de 3500 omdrejninger ;)
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Re: Katalysator til NB

Indlægaf AS DK » søn 18. dec 2016 09:37

Den tøven du mærker ved 3500-4000 omdrejninger skyldes sikkert at du kører med uoriginal indsugning. På det originale indsugningsrør sidder der en lille "kasse". Det er en Helmholtz resonator box, der er på finurlig vis udligninger den tøven du mærker.
Ja, det lyder måske underligt, men prøv at google Helmholtz resonator 8)
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Katalysator til NB

Indlægaf UlrikK » søn 18. dec 2016 11:16

Det var interessant. Har læst rigtig mange tråde, og ingen har nævnt det før. Jeg har ganske rigtig et KN Typhoon kit monteret (af den tidligere ejer). Fik dog også den originale indsugning med, så kan altid teste ved at skifte.
Det er dog blevet meget værre på det sidste, sikkert på grund af proppen i udstødningen. Det har ihvertfald ikke generet mig før.

Hvordan håndterer kompressor sættet fra CCR egentlig det problem? Er efterhånden ved at være klar til sættet. Fik sat 50mm køler, nye køleslanger i og flyttet sprinklertanken op bag brandmuren i sommers. Der er bestilt en Racingbeat manifold sammen med katalysator/mellemrør. Den lokale mekaniker målte kompressionen til 11,5 (med en anelse udsving mellem cylinderne), og sagde det var helt fint.
Det eneste problem nu er at den piver/hviner en anelse ved indkobling fra stående start (edit:kom lige til at tænke på jeg ikke har bemærket det før tandremskift, så måske er problemet et bælte)Det sker mest når den er kold, men synes desværre det bliver værre. Så det ender sikkert med at koblingen også skal skiftes, og kompressor må vente (endnu) et år...
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Re: Katalysator til NB

Indlægaf AS DK » søn 18. dec 2016 22:08

UlrikK skrev:Det var interessant. Har læst rigtig mange tråde, og ingen har nævnt det før. Jeg har ganske rigtig et KN Typhoon kit monteret (af den tidligere ejer). Fik dog også den originale indsugning med, så kan altid teste ved at skifte.
Det er dog blevet meget værre på det sidste, sikkert på grund af proppen i udstødningen. Det har ihvertfald ikke generet mig før.

Hvordan håndterer kompressor sættet fra CCR egentlig det problem? Er efterhånden ved at være klar til sættet. Fik sat 50mm køler, nye køleslanger i og flyttet sprinklertanken op bag brandmuren i sommers. Der er bestilt en Racingbeat manifold sammen med katalysator/mellemrør. Den lokale mekaniker målte kompressionen til 11,5 (med en anelse udsving mellem cylinderne), og sagde det var helt fint.

Jamen du er så klar til en kompressor man kan blive. :D :D
Med kompressor er der ikke behov for den lille resonans box, da indsugningen kører med overtryk og i øvrigt har meget længere indsugning i form af omvejen gennem en intercooler. Desuden styrer BOV ventilen trykket.
CCR sættet virker bare godt og med både åbent luftfilter, sportscat og lydpotte bliver det ikke meget bedre. Bestil nu og glæd dig til forårets første køreture. :evil:

Min kobling kan godt "snakke" og ruske lidt efter et par dages stilstand i koldt og fugtigt vejr. Men hidtil er det forsvundet af sig selv.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Katalysator til NB

Indlægaf UlrikK » tirs 18. apr 2017 11:45

En opdatering:

Jeg fik bestilt manifold og mellemrør / katalysator fra Racing Beat. Da det var omkring helligdagene kom delene først i slutningen af Januar. Ved montering viste det sig at EGR røret ikke passede. Jeg havde bare bestilt til en '99, uden at kigge i motorrummet som de anbefalede. Af en eller anden grund havde min bil, der er en '99'er, det rør som biler fra 2001 og frem skulle have. Vi fik fat på et rør fra en '99'er, det blev sat på og bilen var klar til aflevering.
Da mekanikeren så kiggede ud til den næste morgen, havde den smidt en masse kølevæske. Det var så den der lille albue der sidder på fordelings dimsen ovenpå vandpumpen der var tæret igennem. Så gik der tid med endnu en gang at vente på reservedelen, og få den monteret. Da det så var kommet og monteret kørte bilen ikke specielt godt, efter meget fejlsøgning endte det med at de fandt ud af O2 sensoren var defekt (skiftet fire måneder tidligere). Så blev der bestilt en ny af den og den blev monteret.

Da jeg endelig havde fået bilen tilbage efter tre måneders stilstand, tøvede møgspanden sandelig stadig omkring de 3500 omdrejninger.... I dag fik jeg så taget mig sammen til at skifte til den originale indsugning, og som AS DK skrev løste det alle problemer.
Jeg ved ikke om gummi bøsninger eller filteret var blevet for gamle, da bilen jo havde kørt ganske fint med det i mange år. Jeg ved dog ikke hvad den oprindelige ejer har tænkt da han skiftede til KN sættet: Et metal rør, to bøsninger og et åbent filter. Det vil helt sikkert virke ligeså godt som en indsugning der tydeligevis er blevet brugt meget tid på at designe...

Nu kom der en del uventede udgifter, så det bliver nok først til næste år der kommer kompressor på. Men det er godt nok en lækker lille bil når den kører som den skal (men det behøver jeg nok ikke fortælle folk herinde) :-)
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Re: Katalysator til NB

Indlægaf UlrikK » tors 20. apr 2017 09:33

Endnu en lille update: At skifte fra KN til originalt luftfilter hjalp meget på problemet, men det var ikke helt væk. Jeg faldt over en artikel nævnte at hvis man havde renset indsugningen, var det en god ide at justere tomgangen. Det gjorde jeg her til morgen, og nu er motorgangen helt perfekt. Den dykker heller ikke længere i omdrejninger når jeg bremser ved et kryds i frigear. Jeg fik også strammet speederkablet op, så nu er den helt klar til sommeren :-)
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Re: Katalysator til NB

Indlægaf UlrikK » tors 27. apr 2017 10:05

Hvis fok stadig læser emnet, har jeg et spørgsmål:

Bilen tøver stadig når den er kold, og opfører sig generelt underligt. Når jeg sætter den i "diagnose" (TEN og jord) stiger og falder den i tomgang. Alle fejlene forsvinder når først bilen er varm.

Jeg har selv prøvet at fejlsøge, og det virker til at jeg har problemer med "idle air control valve":
1. Hvis jeg fjerner strøm til den når den er kold går motoren ud - skulle vidst være normalt.
2. Hvis jeg fjerner strøm til den når motoren er varm sker der intet - så vidt jeg forstår burde tomgang stige til en 1200 omdrejninger?
3. Når den er pillet af og jeg sætter strøm til, kommer der kun et lille ryk i fjederen - burde den ikke køre hele vejen ned i den anden ende og blokere?

Udfra ovenstående er det så ikke rimeligt sikkert at den er død? Kan den give tøven ved acceleration, og lidt ujævn kørsel ved konstante omdrejninger, når den er kold?
Jeg har prøvet at rense den, men det virker til at den sidder ubehjælpeligt fast. Så der skal nok en ny til. På grund af prisen har jeg dog ikke lyst til at købe i blinde ;-)
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Re: Katalysator til NB

Indlægaf AS DK » tors 27. apr 2017 17:49

Nu er du jo ret stædig mht selv at diagnostisere fejlen, men jeg tror du må bide i det sure æble og tage en tur forbi Andreas Au2Fast. Han kan hurtigt finde fejlen.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Katalysator til NB

Indlægaf UlrikK » fre 28. apr 2017 11:18

Du har ret. Nu kommer sommeren, og så er det ikke tiden til at stå med hovedet under motorhjelmen (selvom det kan være hyggeligt nok) :) I sidste ende vil det sikkert også spare tid, selvom det hurtigt tager en dag at komme til Fyn og tilbage igen.
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Re: Katalysator til NB

Indlægaf UlrikK » fre 19. maj 2017 08:52

Så er bilen ovre hos Andreas, og han fandt også fejlen. Værkstedet der skiftede min tandrem (sidste sommer), havde ikke spændt bolten der holder krumtappen rigtigt....

Det skal dertil siges at ham der udførte det arbejde, ikke er ansat på det lokale værksted længere. De virker umiddelbart også villige til at tage ansvar for det, men vil (selvfølgelig) selv have mulighed for at lave det. Andreas havde en ide til et midlertidigt fiks, så jeg kunne køre i den over sommeren og så få den fikset til vinter. Men nu lader jeg det lokale værksted fikse den som de vil, og så kører jeg over til Andreas og lader ham tjekke om det er gjort ordentlig.

For fremtiden daffer jeg til Fyn hvis bilen piver det mindste. Selvom det er irriterende med transporten, kan det tydeligvis betale sig i sidste ende :-)
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 5 gæster

cron