Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » ons 22. okt 2014 16:30

Nu sker der en del for racerbilen.
I dag modtog jeg en pakke fra GAZ i England med min nye undervogn.
GAZ Gold PRO coil-over kit med 650lb fjedre foran og 450lb fjedre bag på. Som de bruger i den engelske MX5 Cup
Har også modtaget en masse andre stumper som skal på bilen
Pins til motorhjelm og bagklap.
Justerbar endlinks.
Nye bøsninger til krængningstabilisator
Short shifter kit
Sparco pedaler
Odessey racing batteri
Forskellige kontakter til instrumentbræt
Justerbar bremsetryk
Bremsetryks målere
Og ikke mindst min godkendelse fra Custom Cage for at buret er installeret korrekt
Billede

Alle undervognsdele og trækaksler er også blevet sandblæst og er grundet (de bliver sorte som bunden på bilen)
Billede

Det næste der skal monters er brændstofrør og skal der trækkes nye bremserør.
Bremserør skal lægges om for at de skal føres gennem trykregulator og målere, så de kan lige så godt blive skiftet helt.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf Viggoman » ons 22. okt 2014 22:01

Herlige sager :P

Hvad har du planlagt at bruge som bøsninger i bærearme? Lurer på at få drejet nogle i Delrin.

Denne video er lidt tankevækkende: http://www.youtube.com/watch?v=_z6OEohnPKw

Det er Phil / Performance 5 i UK der fortæller.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » tors 23. okt 2014 09:47

Jeg har allerede super pro bøsninger over det hele og de er ikke så gamle, så de for lov at sidde.
Men delrin er en mulighed i fremtiden. Man behøver dog ikke selv at få dem lavet. De kan købes som et kit til mx5.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf Webmaster » tors 30. okt 2014 23:03

Pssssttt.....

Når der nu ikke skal nummerplader på: http://www.jenvey.co.uk/home/throttle-b ... kit-ckmz04
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » fre 31. okt 2014 17:43

Jeps lækre sager.
Men jeg er ikke ude efter at forøge effekten i bilen.
Planen er at bilen skal deltage i youngtimer cuppen om nogle år og den bliver bygget efter youngtimer reglement.
I youngtimer cuppen køres der i 3 klasser, fordelt efter vægt til kraft forhold.
Min motor yder 150 hk, så med den effekt, skal jeg få vægten til at passe, så jeg kan køre med i klasse 2.
Som jeg har regnet det ud, så kommer jeg til at ligge lige på grænsen, mellem klasse 2 og klasse 1.
Så jeg vil hellere have en bil som er konkurrence dygtig i klasse 2, end en bil der er for svag til at kunne være med i klasse 1.
Jeg skal have et stykke over 200 hk, for at have en bil, der er optimeret til toppen af klasse 1.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf one-niner » lør 1. nov 2014 20:24

Jesper, det er überfedt at følge dit projekt :)

YT2 - spændende! Har du gjort dig nogle overvejelser om dæk? Jeg har selv leget lidt med tanken, men jeg kan ikke finde nogen klasse, der kører på 570 - 580 slicks, som man kan købe brugte dæk fra.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » søn 2. nov 2014 14:10

Nej har ikke spekuleret så meget i dæk endnu, men det bliver helt sikkert til slicks på et tidspunkt.
Har overvejet at skaffe nogle 17 tommer fælge, da der er en del brugte slicks i den størrelse, men der går et stykke tid inden det bliver aktuelt.

Har stykket en plan og et budget sammen, for udvikling af bil og egne evner bagved rattet.
Alt er selvfinanseret, så meget kan ske, da økonomien jo bestemmer en del, men det er godt med et mål og en drøm.
2015: Bygge bilen færdig, indkøring af bilen og deltagelse i en trackday.
2016: Trackday sæson i DK, med en 4-5 trackdays.
2017: Tage racerlicens (igen) og tage på en europæisk trackday tour til Spa og Nürburgring.
2018: Fuld Youngtimer Cup sæson.

Håber selvfølgelig også på at det kan indspirere andre til at bevæge sig mod race og måske youngtimer med deres MX5.
Har altid drømt om et MX5 community støtte racingteam :wink:.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » tirs 2. dec 2014 17:34

Tid til en lille opdatering på racerbil byggeriet.
Tanken er monteret, brændstofrør er monteret, nyt brændstoffilter, ny high pressure brændstofpumpe er også monteret.
Alle undervognsdele, som bærearme, forbro og bagbro, krængningsstabilisator osv. er blevet malet og er klar til montage.
De bageste bremsekaliber er blevet renset og malet og er klar til at blive renoveret, med nye pakninger og stempler.
Det store arbejde som er i gang lige nu er at trække nye bremserør.
Det bliver et helt nyt system, da der skal trækkes rør til bremsetryksregulator og bremsetryksmålere.
Jeg er også ved at tilpasse instrumentpanel, ved at sætte bremsetryksmålere i, indtil videre.

Målet er at bremsesystem og undervogn er monteret inden 2015, så jeg kan komme i gang med kabine, EL og motor i det nye år.

Nu har jeg pludselig også fået en deadline, da jeg har tilmeldt bilen til MX-5 trackday den 26/6 på Jyllandsringen.
Der er stadig rigtig mange timers arbejde tilbage.

Lidt billeder.
Billede
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » fre 2. jan 2015 19:19

Glædelig Bag"jul" og godt Nytår til jer alle.

Det går fremad med projektet, især efter at have haft nogle travle feriedage i garagen.
Billede
Billede
Alle undervognsdele, bremsesystemet og styretøjet er klar til montage.
Der mangler kun et par nye styrekugler, men de skulle gerne komme med posten i næste uge fra MX5parts.
Inden næste weekend skulle alle dele gerne være monteret også skal resten af januar bruges på interiør.
Planen er at februar skal bruges på motor. Marts skal bruges på exteriør også er april og maj til test, opsætning, indkøring og fejl udbedringer, inden det går løs i juni på Jyllandsringen.
Det bliver travle 5 måneder.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » tirs 13. jan 2015 19:02

Så blev undervogn og bremsesystem monteret.
Næste store opgave er interiøre og ledningsnet.
Billede
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf Webmaster » tirs 13. jan 2015 20:09

Ser lækkert ud :)
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » lør 7. mar 2015 17:45

En ny opdatering på racerbil projektet.
Det går hastigt fremad selvom at der stadig er masser af ting der skal laves endnu.
Men det der er sket siden sidst er:
Montage af nyt Oddesey racing batteri med beslag.
Der er monteret hovedafbryder og trukket nyt hoved strømkabel.
Alle bremsesrør er blevet skiftet og der er blevet lavet nye føringsveje bl.a. til bremsetryksmålere og bremsetryksregulator.
Hele bremsesystemet er blevet udluftet og fyldt med Ferodo Racing brake fluid.
Der er sat nye pedaller i bilen.
Stryrring er i orden ved at servosystemet er monteret og der er monteret snap-off rat.
Motor blokken og topstykket er blevet renoveret og blokken er blevet monteret.
Gearkassen er blevet renoveret med nye lejer og pakninger og er monteret, samt svinghjul og kobling.
Differentialet er blevet total renoveret med nye lejer og pakninger også er der blevet sat spær i (er også monteret).
Instrumentbord og interiøre er lavet færdig, men bliver ikke monteret, før ledningsnettet er lavet færdigt og testet.

Opgaverne for den næste uges tid er er short-shifter skal monteres, er ved at lave cooling reroute mode til motoren og oliesystemet med oilcatch tank, oliekøler, nye følere/sensore og oilfilter relocation kit er et helt kapitel for sig.
Ligeledes er der blevet købt for en mindre formue Redline oil, til både differentiale, gearkasse og motor.

Har ligeledes lige fået en ny toppakning hjem fra USA, så nu kan topstykket snart monteres.
Håber på at starte bilen op i påsken.

Det bedste er dog at bilen er taget ned af rullestativet og står nu på almindelige bukke.
Arbejdet under bilen er slut (lige med undtagelse af udstødningssystemet) og ved at bilen står på bukken er det nemt at få den ned på hjulene igen.

Hvis der er nogen som skal i gang med en større ombygning af deres MX5, så har jeg et rullestativ stående, som passer perfekt.
Det er virkelig rart at kunne flytte rundt på sit bil projekt i værkstedet.

Til sidst lidt billeder.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf Viggoman » søn 8. mar 2015 00:45

Kudos for seriøst flot arbejde. Og ikke mindst mængden af arbejdstimer.

Det bliver fedt at se ræseren når den står klar, måske skulle man planlægge at slå en forårstur forbi Kalundborg og sparke lidt dæk :wink:

Ku' hænde jeg fik veteranen klar til Påske :D
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » man 9. mar 2015 19:15

Det kan da godt ske at jeg skulle arrangere en gang åben garage her i løbet af foråret.
Det er jo altid hyggeligt med en gang dækspark :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf KRasmussen » man 9. mar 2015 22:52

Det ser sku godt ud. Jeg ville ønske jeg ikke brugte min mx5 som daglig bil, så jeg kunne renovere den i sådan et omfang. Super flot arbejde
KRasmussen
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 18. apr 2014 08:05
Geografisk sted: Østjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster