Torsen differentiale.

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Torsen differentiale.

Indlægaf Christian S » søn 4. jan 2015 10:51

Hej.

Jeg har en NA 1,8 fra 94.
Jeg kunne godt tænke mig et bagtøj med spær. (Planer om turbomontering)
Er der nogen der har rodet med dette? Jeg har lidt kig på et Torsen fra en NB. Efter hvad jeg kan se bør aksler og kardan passe over på.
Det er dog ikke noget der hænger på træerne herhjemme :-)
På forhånd tak.
Brugeravatar
Christian S
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: man 5. maj 2008 22:29

Re: Torsen differentiale.

Indlægaf Marquien » søn 4. jan 2015 11:01

Har lige fået et originalt spær til en NA 1,6 91er

hos Andreas, og til fornuftig pris.

Prøv at snakke med ham.
Rotrex kompressor by CCR-Racing
Marquien
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: man 4. aug 2008 18:01
Geografisk sted: Hasselager

Re: Torsen differentiale.

Indlægaf Christian S » søn 4. jan 2015 11:04

Hej.

Det er en lidt anden type, end til en 1,8.
Må man spørge hvad en fornuftig pris er? :)
Brugeravatar
Christian S
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: man 5. maj 2008 22:29

Re: Torsen differentiale.

Indlægaf Marquien » søn 4. jan 2015 17:19

Hej.

Kommer jo an på hvad Andreas har på lager.

Men var halvpris i forhold til et fra MX5 parts, for mit vedkommende.
Rotrex kompressor by CCR-Racing
Marquien
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: man 4. aug 2008 18:01
Geografisk sted: Hasselager

Re: Torsen differentiale.

Indlægaf KjaLLe » søn 4. jan 2015 19:20

Jeg har 1,8 Torsen bagtøj på min 1,6 NA. Der skulle skiftes både kardan og trækaksler.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Re: Torsen differentiale.

Indlægaf Christian S » søn 4. jan 2015 19:23

Kjalle:

Som jeg forstår det passer aksler og kardan, når bilen er født med 1,8.

Kan du huske hvad du gav for det i sin tid?
Brugeravatar
Christian S
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: man 5. maj 2008 22:29

Re: Torsen differentiale.

Indlægaf Bent » søn 4. jan 2015 22:07

Jeg satte alm. spær på min 1,6-8, da det kunne gøres uden af skifte kardan og drivaksler.
Torsenspærret bruger "almindelige" (forhjulstrækker) drivaksler imodsætning til NA , hvor de er boltet på bagtøjet.
Købte mit spær i tyskland 450eur. Et torsen koster ca 600eur+ div. aksler.
Synd du ikke har en 1,6..har et turbosæt liggende.

Edit: Efter at kigget lidt mere; det ser ud til NB aksler passer...150-200 eur for alle tre. ØV troede egentlig de var dyrere. :(
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Torsen differentiale.

Indlægaf Christian S » søn 4. jan 2015 22:57

Tak for brugbar info Bent.

Det med akslerne havde jeg ikke set.
Ja 1,6 er jo noget mere udbredt.
Hvorfor kører du ikke med turbo mere?
Brugeravatar
Christian S
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: man 5. maj 2008 22:29

Re: Torsen differentiale.

Indlægaf Kuksi » man 5. jan 2015 17:14

Der er masser af info her. http://www.miata.net/garage/diffguide/
MX5specialisterne i Jelling er også et bud på en leverandør af et spær.
Ring til Jan og spørg hvad han skal have for et.

En ting er sikkert, det er noget man bliver glad for. 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Torsen differentiale.

Indlægaf Bent » man 5. jan 2015 19:19

SKAT, havde en del at gøre med det, du kan få en meget stor bøde, og du må ikke køre i bilen allligevel.
Satte turbo på fordi motoren var lidt træt, og turboen satte fart på den udvikling.
Kan stadig huske den første tur; var lidt i tvivl "virker det her??" 50m nede af vejen, med strakte arme og hovedet langt inde i nakkestøten "FAAÅÅRRKK".
Bilen gik fra at have ca100 hk til 180, det kan mærkes. Der kom også mere moment..ved 2000 omdr i 4 gear fedtede koblingen...og koblingen var ikke slidt.
Der kommer noget mere varme i motorrummet med turbo, først 75 grader på klappen over turboen, fik så lavet et skjold, så blev klappen kun blev 55 grader varm.
Da motoren skulle skiftes, var prisen næsten den samme...så der kom en 1,8er i.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Torsen differentiale.

Indlægaf Christian S » tirs 6. jan 2015 10:03

Kuksi:

Jeg har kontaktet Jan, så må vi se om han kan levere noget :)

Bent:
Ja det er noget der virker. Har haft nogle biler med turbo og det er lidt vanedannende, især hvis bilen også har spær :lol:
Brugeravatar
Christian S
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: man 5. maj 2008 22:29


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron