Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf one-niner » man 24. mar 2014 09:42

altid6 skrev:Udover at fjerne gummihud, som giver et lille vægttab (3 kg indtil videre), så er jeg begyndt at planlægge, hvor der kan spares noget vægt.

Du kan finde en del inspiration her: http://www.miataturbo.net/race-prep-75/ ... car-50385/

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » lør 26. apr 2014 11:57

Så modtog jeg mit første større køb til racerbilen.
Mit bur fra Custom Cages i England er ankommet.
Snart kan jeg begynde at samle bilen igen. Mangler dog stadig lidt slibe arbejde og lidt rep. på karrossen.

Buret er lidt som et Ikea samlesæt og der medfølger en CD med samleanvisning.
På alle stumperne er der mærkater, så man ved hvad der skal sættes sammen.
Sammen med buret er der også en svejse test som skal laves. Denne test skal sendes tilbage til Custom Cages, hvor de så vil godkende svejsningerne og lave en breaktest. Består man sender de et bevis tilbage på at buret er efter MSA regler. Buret er ikke FIA godkendt, men det er godkendt til klubrace.
Lige et par billeder af buret.
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf Viggoman » lør 26. apr 2014 18:15

Det bliver interssant at følge opbygningen af det bur. Husk at tage. En masse billeder undervejs.

Hvad koster det i øvrigt?
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » lør 26. apr 2014 18:21

Buret koster 6000 kr og det er med fragt. Uden fragt koster det omkring 4500 kr.
Vil tro at det vejer omkring 30 kilo. Man kan også få buret i noget lettere stål, men så koster det også noget mere.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » søn 25. maj 2014 18:42

Så er der blevet sat bur i racerbilen.
Svejsninger er noget opreklameret pjat, gaffatape det ved man hvad er, så det bur skal nok holde til et rul eller to :wink:
Har samlet buret, for at finde ud af hvor der skulle skæres og tilrettes.
Nok er diverse rør bukket og skåret, men der er stadig noget tilpasning både på bilen og på buret.
Ved dør beskyttelsen skal det øverste af de 2 rør bukkes, så det kan sættes fast på det rør som løber langs A-stolpen og derved danner et kryds.
Lige nogle billeder.
Billede
Billede
Billede
Billede
Der kommer flere billeder når buret er sat ordentligt i.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » søn 22. jun 2014 19:23

Så fik jeg lavet en del på min MX5 racerbil. Nu begynder det faktisk at ligne en racerbil, for der er svejset bur i bilen nu.
Samlet arbejdstid var 7 timer for 2 mænd. På den tid fik vi modificeret buret så der kan sidde en hardtop på. Det betød at buret skulle sænkes 20 mm. Buret er fuld svejset og fastgjort til karrossen i 6 punkter. Desuden fik vi fuld svejset samlingerne rundt langs døråbninger og samlinger i motorrummet.
Det bliver en meget stiv bil, men det skal en racer jo også være.
Der mangler stadig nogle små modifikationer, før bilen skal males. Jeg er ved at lave en ny konstruktion til føresædet, så sædet bliver sænket en del og som det kan ses på et billede, så kræver det at der bliver fjernet noget af gearkasse tunnelen. Jeg har købte nye OMP racingsæder i en XS størrelse for at få plads i kabinen, nu da der er bur i.
For bedre at kunne komme ud og ind af bilen har jeg købt nyt racerrat med flad bund og snap-off funktion.
Bileder af bilen.
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf one-niner » man 23. jun 2014 09:09

Nice.

Hvilken farve skal den ha'?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » man 23. jun 2014 13:47

Min plan med hensyn til farve er at den skal forblive orange.
Det der skal være orange er interiør, bur, motorrum, bagagerum, skærme og døre.
Det der bliver sort er bunden, bagklap, motorhjelm, motor, hardtop og fælge.
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf KjaLLe » tirs 24. jun 2014 02:53

Hvor er "Syntes godt om" knappen. :wink: Det bliver bare mega lækkert Jesper :)
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf Viggoman » tirs 24. jun 2014 20:00

Billede
Billede
Det er da sådan den skal se ud .....! :)
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » lør 11. okt 2014 15:43

Så er der lidt nyt fra racerbil projektet.
Fik endelig malet bilen i en nice racing orange og en sort bund.
Fedt at få klaret maler arbejdet inden vinteren kommer, så jeg kan bruge de kolde måneder i garagen, på at samle og bygge bilen, nu da jeg har en malet og ren platform at bygge på.
Det er et kæmpe arbejde at male en bil, især interiører med et bur.
Men er nu tilfreds med resultatet. Jeps der er et par løbere og bilen er malet i afdækket carport, så der er lidt skidt i malingen nogle steder. Og kunne have brugt rigtig mange flere timer på at slibe. Men resultatet er godt nok, især til min racerbil, så jeg glæder mig bare til at komme rigtig i gang med at bygge bilen :D .
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf Viggoman » lør 11. okt 2014 16:59

Flot stykke arbejde :)

Husk at tage en masse billeder vi kan savle over under opbygningen.

Men gummilsten til baggerummet er da unødvendig vægt ? :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » lør 11. okt 2014 22:35

Vand i bagagerummet vejer mere end en gummiliste :wink:
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf Kuksi » lør 11. okt 2014 23:00

Hej Jesper

Det er super fedt at kunne følge lidt med i opbygningen af bilen. Det ser rigtigt godt ud og jeg kan godt blive lidt misundelig.
Sådan et projekt kommer jeg næppe til andet end at læse om. Men dejligt at der er nogle som bare ofre det der skal til af tid (og penge).
Keep on the good work. 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Friis Motorsport´s Mazda MX-5

Indlægaf altid6 » tors 16. okt 2014 18:21

Så er der fjernet gummihud fra tanken og den er blevet malet.
Klar til at blive monteret i bilen igen.
Billede
Black Edition 1,6 fra 93 - Solgt juli 2013
Projekt racerbil 1,6 fra 93 - Købt november 2012
Vi ses på banen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
altid6
 
Indlæg: 952
Tilmeldt: søn 25. dec 2005 21:07
Geografisk sted: Kalundborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster