Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Kuksi » lør 10. aug 2013 00:46

Så lykkedes det at finde et sæt brugte 15" der skal smides R888 på i str. 205/50-15.
De skal afløse samme fælg bare i 17", som jeg har kørt med de sidste 4-5 år.
Det er første gang jeg har 15" på min bil, og jeg må sige at det er bestemt mærkbart når den uaffjedrede vægt lige falder fra 16,4kg til 13,3kg i hvert hjørne.
Da fælgene var monteret med nogle halvbrugte 195/45-15 Nankang dæk, så er bilen blevet ubrugelig lav (ca. 25 mm lavere), så man skal virkelig tænke sig om hvor man kører. Men det er jo fristende lige at brænde dem af først :D
I forvejen ønskede jeg en mulighed for at hæve bilen, da mit Koni Sports Kit har sat sig, og allerede er i højeste indstilling. Bilen går på flere og flere steder i det daglige, og indkørslen hjemme, skal klares på skrå (med 15", går det ikke uden brædder)

Ved at jeg ikke er den eneste med problemet, og løsningen kunne være at finde et "coilover kit" og bruge gevind stykket m.m. herfra.
Er der nogen der kan finde / har fundet en løsning, der er til at betale? Jeg har selv forgæves søgt efter disse "gevind sleves" der vil passe på Koni dæmperne, eller en guide til noget andre har haft held med.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf one-niner » lør 10. aug 2013 06:55

Pics or it didn't happen :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Bent » lør 10. aug 2013 09:43

one-niner skrev:Pics or it didn't happen :)

- Tom

Nemli.. :)
Hvad er det , der går på..? mon ikke det er udstødningen...og den kan vel hæves.
205/50 vil give ca. 1,5 cm, er det nok ?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Kuksi » lør 10. aug 2013 12:33

Jeg tog billeder med mobilen, var bare for doven til at lægge dem på i nat.
De skal nok komme på. Det er med 15" foran og 17" i bag :o
Der skal klart 205/50 på, men jeg ville gerne at den lige blev hævet 15mm yderligere.
Har lige målt afstanden mellem center på skærmkant og der er precis 12". Det der på mange sider omtales som optimalt (til bane)
Jeg bruger også min i det daglige, og måske min front også er lavere end standard .
Så det bare gør det værre.

Det er fronten der oftest skraber på div. op og nedkørsler, samt (med 17") inderskærme og skærmkant på bane.
Faktisk så afmonterede jeg mine indreskærme inden turen på Jyllandsringen i år. Der var faktisk slidt nogle store huller i dem, så der skal andre på når jeg har fået de nye fælge/dæk/ og højden på plads.
Senest rettet af Kuksi søn 11. aug 2013 00:00, rettet i alt 2 gange.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf AS DK » lør 10. aug 2013 22:01

Kuksi skrev:Da fælgene var monteret med nogle halvbrugte 195/45-15 Nankang dæk, så er bilen blevet ubrugelig lav (ca. 25 mm lavere), så man skal virkelig tænke sig om hvor man kører. Men det er jo fristende lige at brænde dem af først :D

Det burde da ikke tage dig lang tid at få dem slidt ned. Tror da at du bruger dine dæk 3 gange hurtigere end mine.

Et par dougnuts og den sag er klaret. :P :P :P
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Kuksi » lør 10. aug 2013 22:13

Et par dougnuts og den sag er klaret. :P :P :P


Ja helt sikkert, men så vil jeg også have spær på. 8)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Kuksi » lør 10. aug 2013 23:05

Her kommer der lidt billeder og mål.

En af de nye 15" på vægten, 17" på bilen. 13,3 kg mod 16,4 kg, og vil love at man kan mærke det.
Billede

15" 195/45-15 foran 17" 205/40-17 på bilen.
Billede

Closeup af 15"
Billede

15" for og 17" bag.
Billede

15" for og 17" bag. Og ja det er min Renault i baggrunden (nu også med OZ Superleggra og 225/40-17 :lol: )
Billede

Behøver jeg at sige at jeg stadig er forelsket i den fælg! :D Vores nye Renault blev også lige forkælet lidt så den også blev sommer klar. (PS.Der er ikke længere røde OZ logo'er)
Billede
Senest rettet af Kuksi lør 10. aug 2013 23:30, rettet i alt 2 gange.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf KjaLLe » lør 10. aug 2013 23:24

Lækkert :) Du må jo sige til hvis vi lige skal krænge noget nyt gummi på en dag.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Kuksi » lør 10. aug 2013 23:29

TIL ! :lol:

Ja der skal monteres R888 på et tidspunkt. Havde jo håbet at jeg lige kunne køre efteråret ud, med de dæk der er monteret. Men bilen bliver altså for lav.
På et tidspunkt var der noget skriveri om R888 og lave temperaturer, men de klarer forhåbentlig at overvintre i en carport.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf AS DK » søn 11. aug 2013 10:09

@Kuksi

Du skriver at din Koni undervogn har sat sig og bilen derfor er meget lav foran, selvom den er skruet helt op.
Kom til at tænke på om du er 100% sikker på at du har de rigtige fjedre foran, altså om du er kommet til at bytte om på for og bag. Fjedrene ser ens ud, men er altså forskellige.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Kuksi » søn 11. aug 2013 10:59

Det er jo et godt bud.
Kan godt huske de ikke er ens for og bag. Må se om der står et lille nr. på fjedrene, så man kan kontrollere det.
Det er Andreas der har monteret dem, så mon ikke han har gjort det rigtigt.

Nogen der kan sige om det er de højeste fjedre der skal i bag?
Jeg kan prøve at finde vejledningen der var med sættet.

Bilen har helt sikkert sat sig over de sidste par år. Jeg har en indkørsel med en række brosten der ligger i beton. Først begyndte fronten at gå på her, og så røg koni'erne op i højeste stilling (ca. 8mm højere).
Efter yderligere tid (½ eller hele år), så går den som nævnt på igen. Helt galt blev det jo så selvfølgelig med de endnu lavere 195/45-15, men de skal jo skiftes til 205/50-15.
Men ville være rart lige at få den 15mm højere op.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf AS DK » søn 11. aug 2013 11:10

Jeg havde en del bøvl med mit Koni Rideheight sæt, da det skulle monteres (af Andreas).
Faktisk viste det sig at begge dæmpere bagtil + den ene fjeder var til en Honda Civic.
Der var tale om en lukket kasse modtaget direkte fra fabrikken, så Koni kan altså godt kludre i det en gang i mellem.

En kontrol af koderne på de enkelte dæmpere/fjedre er nødvendig for at vide om det er de rigtige stumper man får.
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Kuksi » søn 11. aug 2013 22:09

@AS DK
Ja kan faktisk godt huske dine kvaler.
Jeg har lige været ude og kikke på fjedrene foran, og den ene vender så men tydelig kan se påskriften "KONI 107 Front".
Men om det så også er den rigtige højde den har, skal jeg ikke kunne sige.

Nå kan se at 107 er den rigtige fjeder, og at også andre også har haft deres problemer. http://www.miataturbo.net/suspension-brakes-drivetrain-49/koni-blue-lowering-springs-52342/
"And" kæmpede da også en del med dette setup.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf And » ons 14. aug 2013 21:22

Åhh gud så kom traumerne lige op igen... min bil blev bare for lav af de fjedre :)
I øvrigt 205/50-15 - den vokser godt på radius, har du frigangen i skærmene til dette(jeg havde ikke til 205/45-16 der var 5 mm større på radius end original dimension)?

Det ser i øvrigt godt ud og klæder bilen meget i mine øjne.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: Så fik jeg mine 15" OZ Superleggera

Indlægaf Kuksi » ons 14. aug 2013 22:37

Er helt enig i at de klæder bilen rigtig godt. De kommer helt sikkert ikke af igen til fordel for større hjul!
Bilen kører bare SÅ meget bedre på 15", det er utroligt en forskel der er. Før forsøgte jeg altid at dreje uden om ujævnheder og dæksler i vejen. De sidste 3 dage har jeg nærmest opsøgt dem bevidst. :)
Men er også overrasket over at det kunne blive til 3,1kg sparet vægt pr. hjul.
16" ville sikkert også kunne gå fint, hvis man ofrede rigtige magnesium fælge. Jeg tror helt sikkert at det kun er vægten der gør udslaget så voldsomt.

@And
Hvad mener du med det? :wink:
Åhh gud så kom traumerne lige op igen... min bil blev bare for lav af de fjedre :)

Billede Billede
Ja det giver nogle udfordringer at køre rundt og være så lav. Det er kun et spørgsmål om tid, så går det galt et eller andet sted.
Fronten er faktisk ikke det laveste på bilen, men på grund af udhænget inden forhjulene rammer opkørslerne og hæver fronten, er det det der giver størst problem.

Radius på de gamle 205/40-17 er 298mm, de "nye" 195/45-15 måler 278mm, Så den er blevet 30mm lavere (og det går slet ikke)
Til sammenligning måler original monteringen 165/60-14, 279mm og kommer der 205/50-15 på er målet 293mm
Så den kommer 15mm op igen med "rigtig" dæk montering. Det er bare ikke nok, derfor søger jeg en løsning der vil kunne gøre undervognen (trindløs) justerbar i højden. Som et minimum, skal der laves et mellemlæg/skive der hæver den 30mm, og så kan jeg sætte låseringen ned i mellemste trin. Så er der lidt mere til evt. at hæve yderligere, hvis fjedrene skulle blive ved med at sætte sig. Det er helt klart det der langsomt er sket over de 4 år jeg har kørt med Koni'erne.

Var det ikke også det du oplevede, at fjedrene satte sig en del?
Har du for resten stadig dine Koni liggende? Det kunne godt være jeg så lige vil bede dig om et par mål (diameter på dæmperen og diameter på hullet i fjedreskålen som låseringen går op i) Så får jeg lavet en eller anden løsning ud fra dette.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron