EBC Yellow stuff

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

EBC Yellow stuff

Indlægaf Kuksi » lør 20. apr 2013 13:47

Så valgte jeg jo at prøve Yellow stuff klodserne. Købte til både for og bag.

Billede
Billede
´
Efter at have set hvordan bagsiden af de gamle klodser så ud, mht. den belægning der skal fjerne hylende bremser. Valgte jeg lige at rådføre mig med en race mekaniker.
Ikke mindst fordi det på disse klodser er noget man selv skal klippe til og montere.

Det er ALDRIG noget der bliver monteret på bane biler!
Kobberfedt (som jeg så kunne have fundet på at komme på bagsiden, da det også fjerner hyl), er bandlyst ALLE steder. Ikke mindst fordi det kan brænde, men det er heller ikke til at styre ved de temperaturer. Så det ender let på klodser errer skiver.
Faktisk siger han at de helt store Mercer, heller ikke smurt ved klodserne.
Han anbefalede også at fjerne de clips der holder klodserne "fast", da de forhindre at der kommer ordenlig køling mellem skive og klods. Da de netop fastholder klodserne helt tæt på skiven.
Om jeg selv ender med at gøre det sidste, er jeg ikke 100% sikker på. Men måske det skulle prøves, det kan jo let monteres igen, hvis klodserne skulle rasle/larmer for meget i dagligdagen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf Softtop » søn 21. apr 2013 07:22

Hardcore. Men når man op i de temperaturer, er der måske også en pakning i kaliberen, som får det svært.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf Kuksi » søn 21. apr 2013 10:16

Jeg har tænkt præcis det samme.
Men selv om belægningen i siden på gamle klodser, ligner noget jeg plejer at tømme af min Weber grill. Så er pakningen omkring stemplet fin og hel.
Gad vide hvad den er lavet af, og kan tåle af temp.?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf And » søn 21. apr 2013 11:36

Jeg har undersøgt fænomenet så godt som jeg kunne umiddelbart. Det sidste der mangler er at det bliver vendt det med en som arbejder i testcenteret i forbindelse med en fabrik der producerer bremseklodser, både under eget navn og som OEM.

Det er dog ved at være klart for mig at kobberfedt hører fortiden til i forbindelse med bremsedele. I mange tilfælde så isolerer det faktisk imellem klods og de dele af kaliberen som har kontakt med denne. Dermed bliver varmeoverførslen hæmmet og klodsen (samt skive) udsættes for højere temperaturer og nedbrydes hurtigere.

Nu bruger jeg Würths bremsepasta, om det er bedre ved jeg ikke, men det skulle være lavet til et større temperaturspan, før det bliver flydende. I hverdagen foretrækker jeg dog at bremserne siger så lidt som muligt. Når jeg skal på bane vil jeg fremadrettet nok rense delene af som en naturlig del af det bremseservice som man bør udføre før der køres en hel track day.

Bagefter kan jeg smøre igen (tilstandskontrollen skal udføres under alle omstændigheder) og nyde støjsvag hverdagskørsel. Alternativt, så er bremsedele så billige til bilen at man jo bare kan have et sæt skiver og klodser til bane hvis man vil.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf Kuksi » søn 21. apr 2013 20:25

Jeg var lige forbi skuret for at se hvad der står på det bremse fedt jeg engang fik af værkstedet.
Det er faktisk keramisk bremsefedt der klarer op til 1200 grader. Det er vel der hvor skiverne alligevel er smeltet. :D
Ja And. Vi må nok fastslå at kobberfedt til bremserne hører fortiden til.

Det er forresten en god løsning med at skifte skiver / klodser til bane brug. Man er jo alligevel tvunget til at checke efter brug.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf hasse » man 22. apr 2013 10:19

Bruger det samme som Kuksi.
Også til - især til - glidepindene!

Rettelse: Brugt molybdæn fedt. MoS2

Vil lige tilføje:
Fik en gang det råd fra en buschauffør: Fåretalg.
Det brugte de på busværkstedet.

Prøvede det selv, men kan faktisk ikke huske, om der var den store forskel.
JA forskel ift. kobberfedt men i forhold til det andet: Husker det ikke.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf And » tirs 23. apr 2013 20:04

hasse skrev:Bruger det samme som Kuksi.
Også til - især til - glidepindene!

Rettelse: Brugt molybdæn fedt. MoS2

Jeg bruger almindelig siliconefedt til glidepinde. Det angriber ikke gummibælge, men holder dem smidige.

Rådet kom fra mekanikerne på det lokale værksted ved et større dansk redningskorps. De har aldrig problemer med det. Mercedes ML der ofte kører over 200 km/t og udsættes for mange fuld-bremsninger, samt et større antal Mercedes Sprinter der vejer omkring 3000 kg og ligeledes udsættes for hårdt brug. De smører kun klodserne meget lidt (på kontaktpunkter i siden) da de i forvejen bliver brugt hårdt.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf Bent » tirs 23. apr 2013 23:23

Softtop skrev:Hardcore. Men når man op i de temperaturer, er der måske også en pakning i kaliberen, som får det svært.

Der er ikke så stor kontaktflade mellem stemplet og klodsen, kun med kanten af stemplet, desuden er stemplet væskekølet.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf hasse » ons 24. apr 2013 09:01

Betydningen af den vædskekøling, der evt. finder sted, er vist temmelig begrænset.

En analogi til koblingen:
Jeg har vist som en af de eneste et lille problem med min kobling.
Har slet ikke fundet nogen i DK, der har problemet og kun få på Miatanet.

Selvom koblingens frigang osv. er indstillet efter alle kunstens regler, forsvinder denne lille frigang, når jeg har kørt et stykke tid. (Frigang i denne sammenhæng: Fra foden er på koblingspedalen til du mærker modstand).

Og det kan efter min opfattelse kun skyldes opvarmning af vædsken.
Selv med ny væske og isolering af master- og slavecylinderen. Og slavecylinderens montering på blokken.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf Bent » ons 24. apr 2013 23:08

Bent skrev:
Softtop skrev:Hardcore. Men når man op i de temperaturer, er der måske også en pakning i kaliberen, som får det svært.

Der er ikke så stor kontaktflade mellem stemplet og klodsen, kun med kanten af stemplet, desuden er stemplet væskekølet.


Væskekølet er måske lige og stramme den...men væsken optager noget varme som den giver videre til kabiberen. Så det idag på en chevdaewoo; klods og skive:200-300gr, kaliber ,væske og fælg 60gr....grund: skidt ved stempletspakning gjorde, at stemplet sad fast.

Mener ikke der er meget varmeudvikling ved kobling, således det kan påvirke frigangen i koblingen.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf hasse » tors 25. apr 2013 00:29

Bent: "..Mener ikke der er meget varmeudvikling ved kobling, således det kan påvirke frigangen i koblingen..."

Det kan jeg kun være enig med dig i.
I hvert fald ikke varmeudvikling i slave og master.
Noget strålingsvarme og overførsel af varme via slavens montering på blokken. Det må vist være det.

Jeg er faktisk fuldstændig uforstående overfor mit problem.

Men det er en helt anden historie, som ikke har noget med denne tråd at gøre.

(Har rejst problemet i en anden tråd....for vist nok længe siden)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf Kuksi » søn 26. maj 2013 23:15

Ja så blev de monteret i sidste uge. Det giver mig så en måneds tilkørsel inden vi skal på Jyllands Ringen.
Jeg må sige at der allerede her inden de er kørt til (og stadig anvendes mere forsigtigt end normalt), er en markant forskel. Der er klart mere bid i dem.
Syntes ikke at det er noget problem helt fra kold af, men de er klart bedere når der kommer lidt varme i dem.
Glæder mig til at udnytte dem 100% 8)

Billede
Billede

PS De blev monteret med clips, uden 3M "antihyl" og uden nogen form for fedt. Kan godt sige en lille smule under let brug.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf Kuksi » man 10. jun 2013 18:35

Update.
Her efter at have kørt omkring 400 km, så kan jeg melde at de ikke længere hyler ved let brug.
De bider dejligt, især når der lige kommer lidt varme i dem.

Her til aften skifter jeg bremsevæsken til ATE Super Blue Racing.
Skulle der her i dette hardcore forum være en der var interesseret i 1 liter, så er jeg leveringsdygtig til kun 150,-. (jeg bestilte lige lidt ekstra)
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf one-niner » man 10. jun 2013 18:47

Hvor meget går der på en "optankning"?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: EBC Yellow stuff

Indlægaf Kuksi » man 10. jun 2013 20:56

1 liter rækker til 2 skift.
Jeg sparede ikke på det, da jeg "skyllede" det gamle ud.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster

cron