MegaSquirt DIYPnP - Sådan!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf And » søn 2. okt 2011 08:40

Uden at have læst tråden om LEAN burn, som flere bilfabrikanter praktiserede lystigt midt i 90'erne, så er det påfaldende at se hvad der sker med NOx værdierne når forbrændingen er mest optimal (økonomisk).
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf one-niner » søn 2. okt 2011 11:49

And skrev:Uden at have læst tråden om LEAN burn, som flere bilfabrikanter praktiserede lystigt midt i 90'erne, så er det påfaldende at se hvad der sker med NOx værdierne når forbrændingen er mest optimal (økonomisk).

Jeps. Normalt er det 14,7:1, der betegnes som "optimal", da det er her at alt benzin og ilt principielt kan forbrændes.

Som jeg forstår det, så er virkeligheden lidt en anden. Ved 14,7:1 bliver næsten alt benzin og ilt forbrændt, hvilket giver det mindste samlede forureningsniveau.

Kører man med en lidt federe blanding, sikrer man sig, at alt ilt bliver forbrændt, og man opnår maksimal effekt (hk). Samtidig sænker man temperaturen på forbrændingen, men udleder mere HC og CO. Kører man med en for fed blanding, altså endnu mere benzin end det er nødvendigt for at sikre en fuldstændig forbrænding af ilten, begynder effekten at dale igen, men temperaturen følger ligeledes med ned. Det er derfor, at folk med tryk med fordel kan køre på en meget fed blanding ved fuld belastning, da det forhindrer banken og dermed kan tillade lidt mere tændings-timing (hvad hedder det på dansk?), der så giver lidt mere effekt. Finten er at finde et "sweet-spot", hvor man får maksimal effekt uden at motoren banker. For en MX-5 med sugemotor skulle blandingen, der giver maksimal effekt ligge enten mellem 12,5:1 og 13,0:1 (Joe Perez) eller 13,1:1 og 13,2:1 (Ben fra diyautotune).

Kører man med en lidt magere blanding, sikrer man sig, at alt benzinen bliver forbrændt, og man opnår den bedste benzinøkonomi, men udleder mere NOx. Igen er der her en grænse for hvornår man ikke får mere ud af det, men blot hæver temperaturen i forbrændingen yderligere. Igen er der forskellige opfattelser af hvor man rammer den optimale blanding for at opnå den mest økonomiske kørsel. Jeg har set bud på alt mellem 15,0:1 og 15,5:1

Det var en længere smøre :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » lør 21. jan 2012 17:12

Lige en lille update.
Bilen har jo ellers været sat væk for vinteren, men jeg har haft den startet op nogle gange her hvor temperaturen var omkring frysepunktet. I onsdags røg den så en tur forbi Andreas for lidt rustarbejde.
Den har været lang tid om at starte måske 20-30 sek, og tomgangen var som kørte den på 2 cyl. de første 30 sek, herefter var alt ok.
Jeg har hævet \"ASE\" (after start enrichment) en del (30%), men det der gjorde størst gavn. Var at få ændret \"Crancking\" fra 210 omdr til 300.

Det er den værdi som styringen bruger til at afgøre om motoren ER startet. Starteren tørner motoren tæt på de 210 omdr/min, så den blev opfattet som værende startet alt for tideligt. Det indebære at de ting der skal være aktive under start blev slået fra.
Med indstillingen \"300\" starter den som standard også i frost. :D

Men hvor var det dog dejligt lige at køre en 1½ times tur.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » lør 21. jan 2012 17:27

Kuksi skrev:... få ændret "Crancking" fra 210 omdr til 300.

Det er den værdi som styringen bruger til at afgøre om motoren ER startet.

Jeps - fandt det også beskrevet således på et forum for et par dage siden :)

Super, at du har fået fixet starten. Min starter hver gang, men ved koldstarter skal den nogen gange tørne i 4 - 5 sekunder. Jeg tror, min startmotor kører lidt for langsomt.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » lør 21. jan 2012 17:30

Prøv at check din indstilling. Du kan jo bare gøre det offline, og se hvad TS siger den er sat til. Mig bekendt må din indstilling være som min også var, da vi jo som udgangspunkt delte opsætning.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » lør 21. jan 2012 19:03

Kuksi skrev:Prøv at check din indstilling. Du kan jo bare gøre det offline, og se hvad TS siger den er sat til. Mig bekendt må din indstilling være som min også var, da vi jo som udgangspunkt delte opsætning.

Den står til 300, og det har den vist altid gjort.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf one-niner » lør 21. jan 2012 19:08

Har i øvrigt købt bogen \"Performance Fuel Injection Systems\" af Matt Cramer fra DIYAutotune. Der er meget viden om motorstyringer og hvordan alle mulige indstillinger hænger sammen. Det er lidt for tidligt at komme med en egentlig anbefaling, men indtil videre ser det lovende ud :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » tirs 15. maj 2012 22:50

Der er kommet en rigtig smart mulighed, man kan nu køre data logging til sin android telefon via bluetooth. Man downloader en app, knalder en BT adapter i motorstyringen, og vupti nu kan man datalogge lige så tit man gider. Data uploades til en server, og filen kan åbnes med TunerStudio næste gang man er i nærheden af en PC. Man kan oprette en gratis konto til dette. Samtidig kan der logges både G-force og GPS data, hvis telefonen understøtter det (husk TunerStudio MS beta 1.18 or higher)
Link til beskrivelse af app http://tunerstudio.com/index.php/shadowloggerms

Jeg syntes 70$ og et køb i USA var for bøvlet, og de BT adapter jeg kunne finde herhjemme kostede godt 1000kr. Derfor brugte jeg lige nogle timer på at finde et alternativ. Det er lykkedes at finde en i UK til 40£ leveret i DK. Så skal man bare selv sætte den op med baudrate osv.
http://www.tronisoft.com/prod.php?id=2751
Link til opsætning af bluetooth adapterhttp://tunerstudio.com/index.php/shadowloggerms/rs232bluetooth
Dejligt med mere legetøj, når nu topstykket er sendt til slibning. :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf KjaLLe » ons 16. maj 2012 00:34

Damn you Android - skal man virkelig til at have ny mobil :evil:

:wink:
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Kuksi » tors 17. maj 2012 00:38

Damn you Android - skal man virkelig til at have ny mobil

Det var da en rigtig god grund! :)
Det virker bare når først alt er sat rigtigt op, og er virkelig en smart måde at logge data på.
Så mangler vi bare der kommer en mobil der kan trække TunerStudio, så kan vi også autotune uden PC.
Faktisk har jeg lige bestilt en micro-Bluetooth usb adapter (1 stk 644392 * Trust Bluetooth 3.0 USB Adapter a 96,00( excl. moms 76,80) DKK = 96,00 DKK), fra BJ-trading. Så kan jeg også køre trådløs til PC'en jeg bruger i fremtiden.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tors 17. maj 2012 14:09

Det er altså bare vildt fedt at arbejde med. Her er et par billeder.
Først BT adapter der sættes i motorstyringen.
Billede

Her et screendump fra mobilen
Billede

Her et fra PC'en med MegaLogViever der har åbnet logfilen som blev uploaded til Shadowtuners server fra mobilen.
Billede
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » ons 17. okt 2012 20:13

Så er de klar med Shadow Dash for Android. Så nu kan man have TunerStudio \"instrumenterne\" og mere til på sin telefon eller tablet.
Samtidig kan man logge flere data end med PC,så som GPS, Accelerometer, Magnetic, etc.
Læs mere her http://tunerstudio.com/index.php/shadowdashmsmenu
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: MegaSquirt DIYPnP - Sådan!

Indlægaf Kuksi » lør 20. jun 2015 00:23

Der er sket rigtigt meget siden sidst jeg skrev herinde.
De udvikler konstant ny og bedre software og app's. Idag foretager jeg udelukkende logning af data via mobilen, der så automatisk uploades til http://www.shadowtuner.com. Her kan de efterfølgende hentes ned til en PC for nærmere analyse med MegaLogViewer.
Kun hvis der skal Autotunes eller ændres i opsætningen er det nødvendigt at have PC'en tilsluttet.

Der er en engelsk side "www.extraefi.co.uk" med de bedste vejledninger og info man kan ønske sig.

Helt fra start her: http://www.extraefi.co.uk/MSLVV_tuning.htm#basic
Læs f.eks om tuning her: http://www.extraefi.co.uk/MSLVV_tuning.htm
Over vejledningen er der links til de andre vejledninger. De kan alle hentes og gemmes som pdf (klik på pdf link, nederst på hver enkelt vejledning)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron