MegaSquirt DIYPnP - Sådan!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » fre 26. aug 2011 00:44

Så er der blevet autotunet lidt i morges og på en tur efter arbejde. Det ser ud til at virke helt efter hensigten, nemlig at ramme AFR helt perfekt i de celler der ellers har været indsamlet nok brugbar information om.
Der er bestilt tid til rullefelt på torsdag, hos Farst4ward. De kender MS rigtig godt i forvejen, så det er perfekt. Autotune virker faktisk så godt at de anbefaler at man efterlader det aktivt. Man kan nemlig \"låse celler\" man ikke ønsker pillet ved (f.eks tomgang). Men nu har jeg nok ikke tænkt mig at fortsætte med at give PC'en sikkerhedssele på og lade den optage codriver sædet til tid og evighed. Men må sige at jeg er blevet grebet af denne ECU modifikation.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » søn 28. aug 2011 13:27

Så gik det galt. Bilen kørte pludselig ikke særligt godt længere. Jeg kunne stort set ikke få pålidelige AFR målinger fra LC-1 mere. Der kom kun brugbare resultater ved motor påløb. Kort efter den fik lidt gas, blev målingen mere og mere lean. Til sidst >22. Hmmm, var det sensor'en eller fordi styringen gav besked om mindere benzin?
Free air cal. af LC-1, og gendinlæsning af software hjalp ikke. Godt at en ny sensor var lagervare, over i skuret. Efter montering og cal. var alt godt igen.
Fedt at TunerStudio laver gendannelses punkter, så det bare var at gå tilbage til et tidspunkt før jeg oplevede problemer. Jeg ønskede ikke at stole på de sidste ændringer.
Nu spiller alt super igen, og bilen tager gassen som en drøm.
( det er faktisk første gang min IR temperatur måler og stilleskruen til KONI dæmperne, er faldet op af handske rummet når man pludselig giver gas i 2.gear :lol: )
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » søn 28. aug 2011 13:53

Jeg er ret misundelig. Sammen med en kammerat roder jeg på anden dag med overhovedet at få liv i min bil :( Er i kontakt med Reverant og forhåbentligt ordner det hele sig snart.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf And » søn 28. aug 2011 21:12

Kuksi skrev:SÃ¥ gik det galt....

...Free air cal. af LC-1, og gendinlæsning af software hjalp ikke. Godt at en ny sensor var lagervare, over i skuret. Efter montering og cal. var alt godt igen.

Hvad var så fejlen og skal man have en hel kasse LC-1 kvadratstrøms flux-capacitor liggende i handskerummet for at gennemføre en sæson? :wink:

PS. Tak for de gode opdateringer!
PPS. Jeg kan godt regne ud af sensoren fejlede... men hvorfor?
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » søn 28. aug 2011 22:02

Jeg var hen over sommeren begyndt at få \"error 8\" (som en blinkende fejlkode fra LC-1). Har vel kørt med LC-1 i 2-3 år uden problemer. Næste gang man startede bilen var fejl koden væk, og alt virkede igen. Det blev dog oftere og oftere, derfor bestilte jeg en ny sensor. Fandt dog i mellemtiden ud af at andre der havde haft Error 8 (defekt sensor) havde haft held af at indlæse en ny (endnu ikke frigivet software). Jeg fandt denne software, og har faktisk ikke siden set \"error 8\". Men så var det ( i fredags) at jeg pludselig manglede data fra LC-1 ( der sidder en blackbox på kablet som behandler signalet direkte fra O2 føleren). Det var stort set hver gang den fik lidt at leve af, i tomgang var signalet der 2-5 sek. for så at forsvinde (LC-1 er default opsat til at gå i tristate (uendelig modstand) under opvarmning og ved en fejl tilstand). Så var det den nye føler blev fundet frem, monteret, og kalibreret.
Så mon ikke det bare er en fejl der har været under opsejling længe, og bare er noget af det der sker. Eller også så har de forhold som min bil har budt den gamle føler taget livet af den. Den har kørt med meget fed blanding meget af tiden, men sådan er det med den gamle orginale motorstyring, og diverse tunings tiltag, i et forsøg på at få nok benzin igennem ved høje omdrejninger. Jeg har jo kun brugt LC-1 til at simulere narrowband sensor, til den org. styring. Dejligt endeligt bare at kunne bestemme et AFR, og så klarer elektronikken resten. Tror også at en pæn del af mit olieforbrug ryger forbi \"paraplyerne\", og lige ud O2 sensoren (og os andre). Men det er en opgave som må klares hen over vinteren, hvor der skal portes og optimeres på topstykket.
Nu er jeg ikke synsk, men jeg forudser at den DIYPNP, nok skal få taget livet af kobling og/eller bagtøj. :lol: Så er der jo en god grund til lige at få et lettet svinghjul og et spær monteret. :D
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » man 29. aug 2011 07:29

Tak for god opdatering på problemet!

Kuksi skrev:Men det er en opgave som må klares hen over vinteren, hvor der skal portes og optimeres på topstykket.
Nu er jeg ikke synsk, men jeg forudser at den DIYPNP, nok skal få taget livet af kobling og/eller bagtøj. :lol: Så er der jo en god grund til lige at få et lettet svinghjul og et spær monteret. :D

Her er så basis for en "Kuksi splitter bilen og tuner som et i helvede tråd"

Vil du lette sløret for dine topstykkeplaner (evt. i en anden tråd)?

Svinghjulet, tag fat i B.Eriksen fra MX-5 klubben, han har godt fat i at udføre en seriøs letning af et svinghjul. Det jeg fik lavet fjernede da ca. 700 gram og så turde manden ikke mere. (Til gengæld tog han over 1 kr pr gram for arbejdet...)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Viggoman » man 29. aug 2011 21:18

Til alle MS freaks:

Dig this, it's fanfuckingtastic cool 8) :

www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=70637
www.everlog.co.uk/

Hvorfor vokser ens ønskeliste altid dobbelt så hurtigt som indholdet i sparebøssen......
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Kuksi » man 29. aug 2011 22:12

Ja det ser fedt ud.
Har haft kik på denne tråd http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=67&t=34855
og mere her http://forums.pelicanparts.com/porsche-911-technical-forum/459699-megasquirt-dash-display.html

Andre muligheder: Loguino http://code.google.com/p/loguino/
Kører på denne elektronik til 89,99£ incl farve touch skærm??? http://code.google.com/p/loguino/
Eller på denne til 549,-kr i DK. Softwaren kan downloades gratis. http://code.google.com/p/loguino/wiki/GettingStarted
Vejledning http://code.google.com/p/loguino/wiki/HardwareBuild

Men er nok til en mere færdig løsning (PNP), som den viggoman henviser til.
Har sågar læst om folk der har brugt en gammel Palm III PDA, til display/ udlæsning.

If I only had more time.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf And » ons 31. aug 2011 08:03

Jeg vil godt klage!!!

Efter at have forlagt tanken om MS motorstyring og dermed \"sparet\" de penge, så har du jo vækket ilden i mig igen.

Aaarggghhh nu er der jo et punkt mere på ønskelisten til næste år!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » tirs 6. sep 2011 20:30

Fedt at bilen bare gik super på turen til Sturup. Tændingen havde drillet lidt op til turen. (men har intet med MS at gøre). Den tændte ind i mellem pludselig ikke særlig godt omkring 5000 omdr.) Nye tændrør hjalp ikke. Tak til Tom for de \"gamle\" tændkabler, som han ikke længere havde behov for. Tror problemet har været tændspolen, for den ser noget brændt ud i nogle af hullerne. Men det er fra flere år siden, hvor mine orginale tændkabler gav op. Så her til aften kom der en ny tændspole i, den havde Andreas med til mig på Sturup.
Kan sige at jeg over de sidste 2 tankfulde benzin, har kørt ca 1,8km længere på literen (og det er altså incl kørslen på banen). Så er det jo bare med at få høvlet nogle km af, så er alle udgifter tjent ind igen :D .
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 30. sep 2011 20:41

Må så for retfærdighedens skyld lige sige at det ikke er nogen garanti for at man kører 2km længere på literen. Her efter nogle flere tankfulde benzin er brændt af, har jeg været nede på det gamle forbrug.
Nu er den jo bestemt heller ikke sat op til at vinde et øko løb, men omvendt behøver man jo heller ikke øsle med sagerne.
Har dog alligevel kikket lidt på indstillingerne, og har idag sat funktionen \"overrun\" aktiv. Det er fuelcut ved motorpåløb. Man sætte mange parameter her for. Omdr., manifold vaccum, kølevandstemp samt tid (det er dem jeg lige husker).
Det har ingen negative virkninger når først de rigtige værdier er fundet. I hvert fald ingen jeg har opdaget endnu. Og så lugter der ikke af benzin længere ved speeder slip.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » fre 30. sep 2011 20:52

MÃ¥ vi se din AFR tabel?

Hvad er dit AFR target for max load?

Jeg arbejder på at sætte min op til 15,3:1 under cruising. Jeg håber, det giver noget på de længere ture.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » lør 1. okt 2011 11:22

Jeg skal nok lægge dem ud senere. Den PC de ligger på er ½ time om at starte op, så det bliver ikke lige nu :roll:
Update:
Billede
Senest rettet af Kuksi søn 2. okt 2011 12:49, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » søn 2. okt 2011 00:05

Hvis man vil lege lidt så er dette skema værd at kikke på.

Billede

Her er hele tråden om lean Burn: http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=56574
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 2. okt 2011 02:22

De findes sikkert et eller andet sted her på sitet:
Men hvad gi'r \"dette moderne krystalapparat\" så i HP, og NM.
Hvad gi'r det i 0-60 miles
og
60-100 ditto hvis nogen \"tør\" ramme 100 miles (driving license you know).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron