MegaSquirt DIYPnP - Sådan!

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

MegaSquirt DIYPnP - Sådan!

Indlægaf Kuksi » lør 30. jul 2011 09:47

Det er 3 år siden lysten til at få en standalone motorstyring meldte sig. Nu sker det endelig, og på utallige opfordringer (And :lol: ) opretter jeg en tråd med mit projekt motorstyring. Så kan andre trække på min erfaring og evt. problemer jeg måtte få.
Som det ses af overskriften vælgte jeg DIYPnP udgaven. Så skal selv lige igang med loddekolben.

Starter lige med at linke til et par tråde der var med fra starten.
Interessen meldte sig: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=1874&highlight=motorstyring
Viggoman's installation: http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2220&highlight=motorstyring
Jeg har altså ikke planer om at lave en fantastisk vejledning med billeder som man kan følge fra A-Z, der må man selv igang med at søge på nettet. Alt kan findes, men det er ikke altid lige let. Jeg beskriver min installation som det falder mig ind. :roll: Men skal nok love at evt. problemer og forhindringer vil blive nævnt.
Senest rettet af Kuksi tors 13. dec 2012 21:56, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » man 1. aug 2011 13:00

Jeg skal have anskaffet mig en WB lambda sensor, men er kommet i tvivl om hvorvidt man kan nøjes med selve sensoren, når man forbinder den til en DIYPNP, eller om man skal have hele sættet, f.eks. MTX-L?

Jeg er egentlig ikke interesseret i at have et ekstra instrument, men blot at tune skidtet ordentligt, og så tjekke at alt er som det skal være i ny og næ. Det kan vel klares over den bærbar, man alligevel skal slutte til motorstyringen, når man tuner, eller er der en controller i kittet, som man ikke kan undvære... oder was?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » man 1. aug 2011 15:52

Ja der er en controler i kittet du ikke kan undvære.
Jeg har heller ikke noget instrument (men har dog lavet en rækkee LED i handskerummet). For du kan som du selv nævner, udlæse det hele via PC.
Du behøver derfor som minimum \"LC-1 Lambda Cable (Standalone Wideband Controller) with 02 Sensor \": http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16169&cat=0&page=2
Køb det hvor du vil.
Selv har jeg lige fået en ekstra lamdasonde (Bosch) købt på ebay, leveret fra Riga til 400kr alt incl. lev følgende hverdag. :D
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tors 4. aug 2011 11:02

Så kom pakken i går. :D
Det kostede så lige nogle timers nattesøvn. Alt ser rigtigt fint ud, og samlingen er i fuld gang.
Her er vejledningen http://www.diyautotune.com/diypnp/docs.html
INFO: Læg især mærke til afsnittet \"Further Reading\", nederst på side 1. Her er der henvisninger til yderligere information, setup og tuning.
Senest rettet af Kuksi tirs 9. aug 2011 20:21, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » tors 4. aug 2011 11:05

Det lyder godt. Jeg modtog min LC-1 i går, Reverant er ved at sende min DIYPNP og Trackspeed Engineering er næsten klar til at sende mit COP kit.

Det ville være fedt at have det hele oppe at køre inden Five-Tour :)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » fre 5. aug 2011 21:50

Så er styringen samlet og oppe at køre. Det vil sige der er liv i den, og jeg kan snakke med den fra PC'en. :D

Samlingen har vel taget 7-8 timer, plus en del tid ved PC'en.
Men må sige at hvis man kan lodde, så er det ikke samlingen der kommer til at volde problemer.
Det er mere med at få den lavet (trukket ca 25 ledninger til stikket) precis til den konfiguration man skal anvende den i, der kræver man holder tungen lige i munden. Måske alting var mere indlysende hvis man var vant til at arbejde med motor elektronik. Men jeg har kun min elektronik erfaring (gennem mere end 30 år godt nok).
Det gør så også at der var nogle mekaniske monteringer af komponenter, jeg ønskede anderledes (mere sikker). Så det blev lavet på min måde.


Jeg har lige et par gode råd og fif.

*******************************
De kommer her:
* Jeg har bla. fundet en feji i silketrykket på printet med det 76polet stik.
U4 er fejlagtigt mærket Y4 på silketrykket på undersiden af connector printet! (der er således 2 steder der hedder Y4, set fra undersiden)

* Nylon skruer eller min. plastic skiver under skruer der holder FET og Transistor. Det er ikke godt at der løber printbaner under metalskruer der har elektrisk forbindelse til kredsløbet.

* Ang. firmware i motorstyringen (Aug.2011)
The newest firmware available for your DIYPNP is MS2/Extra 3.1.1. You can download it right from the firmware developer's website. Here is a direct link:http://www.msextra.com/doc/ms2extra/files/release/ms2extra_3.1.1_release.zip
Our Miata basemap should load onto the DIYPNP fine with 3.1.1. You will get a warning box when you load it due to the version mismatch, but it should work so long as you set your project up correctly.

*******************************

Her er lige et par billeder af resultatet.
Billede
Billede
Billede
Her er røret der skal erstatte MAF \"havelågen\" PS: Det blev så ikke dette rør, men et alu.rør Ø=70 udvendig.
Billede
Senest rettet af Kuksi søn 21. aug 2011 22:47, rettet i alt 2 gange.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » lør 6. aug 2011 23:34

Her er en anden tråd om at bygge DIYPNP, med rigtig mange billeder og god info. Vær lige opmærksom på at det er den \"gamle\" v1.1 print og ikke v1.5 som leveres d.d.
Samtidig er konstruktionen beregnet/tilpasset til en Toyota.
http://forums.club4ag.com/zerothread?id=57293&page=1

Man kan også komme ud for at mangle \"noget Java noget\" på PC'en. Når man skal bruge TunerStudio. Kan hentes her: http://www.java.com/en/download/manual.jsp
(Megetune virker ikke til DIYPNP)

Et godt link til load af firmware og upgrade: http://www.msextra.com/doc/ms2extra/upgrade.html
Og her en video af samme: http://www.youtube.com/watch?v=A24IUu3_-tI

Update 8/8-2011 Købte lige licensen til TunerStudio her til morgen 45$, men de ser ud til at være givet rigtigt godt ud. Man får blandt andet muligheden for at lave autotune realtime.
Opsætnings vejledning til TunerStudio https://www.diyautotune.com/tech_articles/tuner_studio_how_to.htm
(læg mærke til at DIYPNP \"skal behandles som\" MicroSquirt Module)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » man 8. aug 2011 23:32

Et godt link til en DIYPNP installation i en MX-5.
Samtidig kan man se lidt om hvad der evt. venter en. :o
http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=56208&highlight=DIYPNP

Jeg skal have fundet ud af om der er den forskel ifm. tændingens forbindelser i stikket, som der tales om (EU modeller kontra ikke EU). Jeg har jo bygget min efter en arm. vejledning.
Ellers er dagen gået med at forberede monteringen af IAT sensor. Den bliver boret i tirsdag.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tirs 9. aug 2011 20:16

Så er der monteret IAT føler, og trukket ledning frem til den gamle luftmængde måler ( der snart skal smides af h..til :D ).
Jeg har et crossower rør i plastic, og her lavede jeg et hul på undersiden og skar 3/8\"NPT gevind (fantastisk lige at firmaet havde sådan en konisk tap). Det sidder helt uden møtrik, bare låst på gevind. Elektrisk er det ikke forbundet endnu, men ligger klar lige til at sætte stikket i.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » lør 13. aug 2011 13:25

Hele ugen har jeg ledt efter den TPS jeg afmonterede (fra en 306 motor jeg havde stående) for 2 måneder siden. Den er bare væk! :evil:
SÃ¥ har jeg bestilt en ny i UK, til 1/5 af prisen i DK.
Jeg har lavet et beslag, så den er lige til at skrue på når den kommer.

Jeg kunne godt lige bruge lidt hjlæp til følgende spørgsmål: Jeg har et eller andet sted stødt på at der er forskel på hvilke forbindelser der bruges til tændspolerne i motorstyringen. Når man sammenligner US og EU modeller. Men kan ikke finde tilbage til oplysningen, og få den bekræftet. Altså at tilslutningen i selve motorstyrings-stikke, ikke er ens. Nogen der kan hjælpe?

PS. Jeg er snart klar til at sætte boxen i bilen og prøve at starte den op.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » lør 13. aug 2011 22:02

Software ver. af firmwaren og .msq (opsætnings fil) skal passe sammen. Dvs at versions nummert skal være ens. Det kan dog godt lade sig gøre at anvende en nyere (lidt nyere) firmware og så bare ignorere de warnings man får. Læs mere her http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=77988

Super guide til installation og opsætning. Vær især opmærksom på at her er vist stikket til luftmængde måleren for både 1,6 og 1,8. (I byggevejledningen er kun vist 1,8 ) http://www.boostedmiata.com/MS/msq/instructions/DIYPNP_Megasquirt_Installation_Instructions_TS.pdf
Guiden blev lavet som et svar på et spørgsmål i denne tråd, som også indeholder lidt god info. http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=387141
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » man 15. aug 2011 23:36

Så kom TPS fra UK ! :o Købt i fredags på ebay, og leveret mandag morgen kl 8.30. Royal Mail kan bare det der.
Derfor kunne jeg få monteret TPS (Pug 106/306) på det beslag jeg havde forberedt, og stikket viste sig at passe direkte på. Om forbindelserne evt. skal ændres må tiden vise.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf one-niner » tirs 16. aug 2011 07:34

Kuksi skrev:Købt i fredags på ebay, og leveret mandag morgen kl 8.30. Royal Mail kan bare det der.

Så må man konstatere, at Royal Mail er ret svingene i deres præstationer - det sidste jeg bestilte fra mx5parts tog præcis 14 dage at levere :/

Er der ikke TPS på en NA, eller var den bare stået af?

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Kuksi » tirs 16. aug 2011 11:32

Der er ikke en rigtig TPS på. Det er kun en kontakt der kan fortælle om gasspjældet er helt lukket, eller helt åben. Det kan en rigtig motorstyring ikke bruge til noget som helst.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » fre 19. aug 2011 16:36

Status er pt. at jeg skriver rigtigt meget frem og tilbage med Ben fra DIYAutoTune.com Technical Support.
Det er ikke nyt for mig at rode med software, PC'er og det at konfigurere ting.
Men det volder godt nok nogle problemer.
I ECU er der et styreprogram/firmware, hvor de anbefaler sidste nye udgave v3.1.1. TunerStudeo skal så loades med en ini fil der kender v3.1.1. Ingen problem for denne følger med når man downloader firmwaren. Men hvis man så efterfølgende går ind i TS og aflæser hvilken udgave af firmwaren den er opsat til, står der v3.1.0. ( dette har jeg dog fået bekraftet at det også sker for dem nu, og det er ok alligevel). Så er der msq filen som indeholder selve \"tuningen\" altså hvordan ecy'en er trimmet ind til bilen. Der har de ganske rigtigt en til NA 90-93 som man fint kan starte op med. Men den er i v3.0.3s, og giver derfor en række warnings 1.gang den indlæses. Men dette skulle også være ok.

Flere af mine \"ure\" står meget uroligt i visningen, med motoren stoppet. F.eks vand temperaturen springer mellem 2 til 45 grader.
Derfor mener de der stadig er et software problem.

M.h.t. TPS så kortede jeg akslen 5mm op på gasspjældet (nedstryger), og byttede ledning 2 og 3 i stikket. Så spiller det (dog også med urolig visning).
Bliver snart lidt nervøs, for datoen for turen til Sverige nærmer sig jo.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron