Mellemrør istedetfor en kat

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Henrik N » tirs 29. mar 2011 16:23

Hej Hasse,

Hmmmmmmn......... må indrømme, at en \"Cat converter replacement silencer\"..... godt kunne lugte lidt af et mellemrør, hvor katalysatoren er erstattet af en lyddæmper - altså en kat uden indmad om man vil.

Er der ikke en \"disclaimer\" på IL's hjemmeside...... det har der tidligere været ved enkelte dele...... altså noget i retning af \"not for street use - only intended for racing\"???

Tvivler på sådan en \"wannabee\" cat kan være lovlig.... selv i Tyskland.

Og det skyldes vel heller ikke, at de evt. har brugt Google translate for at komme fra tysk til engelsk :D

I en sort stund kunne man jo mistænke dem, der har krereret det ovennævnte mellemrør, for at ville forsøge at fake sig gennem syn...... meeeen sådan er der vel ikke nogen mennesker der er??? :roll:
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Mogenz » tirs 29. mar 2011 20:18

Lurendrejer: ja men motoren har et lille problem .... den sætter olietryk 1-2 sekunder for sent hvilket gør at den har en metalisk lyd lige når man starter og Andreas mener ikke det kan fixes. Men det slider på motoren og efter Andreas mening er det kun et spg om tid før jeg skal have en anden motor. Altså inden for de næste 100k :D Så har han heller ikke lovet for meget.
Men at smide en kompressor efter den motor og så skifte det hele frem og tilbage bagefter lyder som mere besvær end sjov.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Henrik N » ons 30. mar 2011 14:39

Hej Mogens,

Det minder mig lidt om diskussionen........ skal man spinke og spare fordi man satser på at blive 100..... eller skal man leve livet og bruge pengene inden man bliver 70..... og satse på, at det udsvævende liv gør det af med en umiddelbart inden pengene slipper op??? Det er jo et spørgsmål om temperament.

Din motor har formentlig lagt ungdommens vildskab bag sig..... men uheldigvis ved du jo ikke, om den opgiver ævred i morgen eller kører videre de næste 100 k. Så kan man spørge sig selv..... hvorfor ikke have så meget sjov som muligt indtil motoren dør.... flytte kittet over på en ny motor...... og fortsætte festen :D

Det vil formentlig ikke tage meget mere end en dags tid at flytte - dvs. udgifterne til en flytning, kan vel maks. ryge op i omegnen af 3000 kr.... .

Dør motoren dagen efter kitet er installeret - er det de penge du har sat til..... dør den først efter 100.000 km, vil overflytningen have kostet dig 3 øre pr. km. Efter at have prøvet kittet, vil jeg sige..... den risiko turde jeg godt løbe :D

Ovenstående betragtninger tager ikke højde for, at kittet muligvis fremskynder døsdatoen (kan jo ske når man lever livet i overhalingsbanen) for motoren..... det giver selvfølgelig nogle ekstraomkostninger.... om de er væsentlige afhænger af, hvornår døden indtræffer :D

Det er selvfølgelig dig, der kender din bil og din motors tilstand....... og det er også dig, der skal have pungen op af lommen...... meeeeen nogle gange skal man smide fornuften over bord og gøre noget vildt. :D

Du har heldigvis lidt betænkningstid...... indtil kittet forhåbentlig bliver tilgængelig for de ikke faceliftede NB'er

Hvem sagde livet var ukompliceret :D
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Mogenz » ons 30. mar 2011 16:30

haha ja, jeg er bange for at det fremskynder motorens levetid betragteligt. Hvilket i sig selv ikke gør noget så kan jeg jo få en ny eller en ny&brugt. :twisted:

På den anden side er det ikke pengene der rigtigt styre om det skal være nu eller senere, jeg er bare ikke typen der gider have bøvl med en motor indtil den står helt af.
Så er jeg mere tilhænger af at skiftet lortet og sætte kittet på i en handling og så få det ordnet på den måde. Men når man så alligevel skifter motor er der så meget \"man lige kan\". Og det løber nok op, især hvis det ikke bliver gennemtænkt af nogle med forstand på bilen, da jeg intet af det laver selv.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Henrik N » ons 30. mar 2011 20:41

Hej Mogenz :D

Jeg kan sagtens følge dig...... og jeg aner jo ret beset ikke, hvad der vil ske, hvis du tryklader din motor. Det kan jo være Andreas vil give et bud på om det er umagen værd..... men du får ham nok ikke til at give garantier.

Men det er mit indtryk, at Kraftwerks kittet alene er \"bolt on\".... og kan flyttes fra en bil til en anden..... uden de store problemer.

Hvis du har planer om et snarligt motorskifte, er der da alt mulig grund til at vente..... og forhåbentlig tager det ikke så lang tid at få kittet, der passer på din fine jubilæumsmodel godkendt..... som det har taget at få godkendt kittet til NB FL.

I så fald må du krydse fingre for at motoren holder en rum tid endnu.....
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Mogenz » tors 31. mar 2011 21:44

Undskyld for at hijacke tråden om mellemrøret-

Motoren holder nok et stykke tid uden tryk :)
Men som sagt tidligere er det vigtigt den ikke laver bøvl. Så prioriteten må være:
1. Lovlig (ellers kan jeg sende en PM til sitets politimand, så kan han afhente)
2. Driftsikker
3. Ekstra Hestekræfter


Så mellemrøret er ikke lige mig. Stroker kittet er lige mig men ulovligt. CAI til NB kan jeg ikke finde ud af om giver noget uden andre mods, eller det bare er larm. Jeg har allerede 4-2-1 fra jackson racing.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Henrik N » fre 1. apr 2011 15:28

Hej Mogenz,

Ja noget kunne tyde på, at du bruger bilen flittigt..... måske også til dagligt..... og der er ikke noget værre end en ustabil bil..... hvis man er afhængig af skidtet for at få hverdagen til at hænge sammen. Så vi krydser fingre.... :D

Hmmmmn...... var ikke klar over, at ordensmagten havde en særlig udsending her på sitet..... så har vi måske nærmest gjort nogen en tjeneste ved at hijacke tråden :D

Din prioriterede liste over krav til modifikationer lyder yderst fornuftig...... synes måske du mangler en pind, der hedder \"vægtreduktion\" (og det er ikke ment som en fornærmelse).

Hvis du har mod på at prøve det af..... så varer det forhåbentlig ikke længe, før jeg har et CAI kit i kulfiber fra IL Motorsport til salg. Jeg synes bestemt, det har haft en positiv effekt..... primært ved høje omdrejninger og når bilen er oppe i fart.... men særligt på NB motorene fra før faceliftet, vil jeg mene, der er noget væsentligt at hente, især når du allerede har opgraderet udstødningssystemet. Der er ikke nogen betydende negativ ændring i støjbilledet.
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Mogenz » fre 1. apr 2011 16:44

kan det CAI ikke matches med CCR kittet ?
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Henrik N » fre 1. apr 2011 19:00

Ikke umiddelbart.

Et billede af to motorrum med begge instllationer vil gøre det helt åbenbart.

Jeg forsøger mig med ord..... Filterkassen på CAI sidder umiddelbart bag køleren og trækker luften ind via en smal, men bred skakt foran køleren. luftudtaget er i venstre side (når motorrummet betragtes forfra) og løber via en rørbørning og slanger til indsugningsmanifolden.

For i teorien at kunne bruges med Kraftwerks kittet skal udtaget sidde i højre side - altså modsat den nuværende placering. En forsegling af afgangen i venstre side og etablering af en ny i højre side burde kunne gøre tricket..... men det kræver, der \"bores og files\"..... ikke fordi det er en svær operation..... men det vil formentlig ikke være specielt kønt bagefter. Herudover er der spørgsålet om, det vil give problemer i forhold til syn, at der anvendes et andet luftfilter end det CCR kittet er godkendt til...... aner ikke om det sidste overhovedet er et problem.... men.... tænkte det måske var en bedre løsning, at en anden fik glæde af mit CAI.... fremfor at maltraktere det :D
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf hasse » fre 1. apr 2011 19:19

Nu, hvor der alligevel er lavet rod i denne tråd, ka' jeg li' s' go't deltage:

Selv om kittet evt. kan bruges sammen med Rotrex-kittet vil det kun have en minimal effekt. Om nogen.

Kittet -Rotresx - opvarmer luften.
Og i forhold til denne temperaturstigning, vil det (relativt lille) temperaturfald, der finder sted med CAI, være hip som hap.
Tror jeg...vist nok.

Mht. vægtreduktion er det vægtreduktionen ( og evt. afbalancering) på de bevægelige dele, der betyder noget.
Altså først og fremmest hjul, koblingen og evt. remhjul.

Det vægttab, der finder sted ved at fjerne reservehjul og andre dele, der er fjernbare på MX, når den også skal være til at køre i til daglig, har ingen betydning. I bedste fald minimal ditto.

Prøv evt.:
http://060calculator.com/
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mogenz » fre 1. apr 2011 19:33

Personligt vægt tab er måske det bedste for bilen og jeg.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf hasse » fre 1. apr 2011 19:43

\"Det sagde I Herre. Ikke Jeg\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Henrik N » fre 1. apr 2011 20:44

Ja undskyld..... har vidst haft en ikke uvæsentlig indflydelse på at denne tråd blev helt afsporet. Nuvel..... er villig til at lære.... så vi er nok nød til starte en ny tråd??

Det var heller ikke min plan at forsøge at tilpasse mit nuværende CAI til Rotrex løsningen.... det er som du er inde på.... formentlig ikke umagen værd.... selvom jeg ikke har været inde i de mere tekniske overvejelser.

Men.... er ikke sikker på jeg er helt enig med dig mht. manglende effekt af vægtreduktion.... hvis vi ser bort fra uaffjedret vægt. Jeg kan tydeligt mærke forskel..... om jeg har en passager med eller ej... og det skulle vel være vægt som er ideelt placeret. Og nej..... det skyldes ikke, at fruen er en matrone :D

Jeg vil give dig ret så langt, at hvis man hiver donkraften op af bagagerummet og forventer acceleration på niveau med en Corvette.... endsige, at man kan mærke forskel.... så bliver man skuffet.

Men mange bække små..... :D Det er selvfølgelig også et spørgsmål om temperament..... hvor radikalt man vil gå til værks.... og hvad bilen skal bruges til. Men burde være muligt uden at sætte hverdagsdueligheden over styr, at hive en 30 - 40 kg ud af bilen.... inklusiv forbedringer af uaffjedret vægt. Reelt giver det nok langt under en tiendedel fra 0 - 100, men synes, det gør bilen mere letfodet.

Ingen tvivl om der er mere fart pr. investere krone i trykladning end i dyre kulfiberdele.

Og så alligevel...... Colin Chapman havde nu fat i noget... :D
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Henrik N » fre 1. apr 2011 20:52

Når du skriver Rotrex kittet varmer luften op..... går jeg ud fra du hentyder til den varmeudvikling, der opstår ved kompromering af luften??
Brugeravatar
Henrik N
 
Indlæg: 177
Tilmeldt: tors 4. jan 2007 20:13
Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf hasse » fre 1. apr 2011 21:06

Ad.
Varmeudvikling: Yes.

Mht. vægtreduktion er det med vandløbene selvfølgelig fuldstændig rigtigt.
Men NÅR vi ta'r hjulvægtreduktion (langt ord) og tømning af bagagerum ud af ligningen, har jeg svært ved at finde, hvor man skal tage vægten fra.

Men psykologi er en gang imellem rigtig godt.
Tror man selv på det - og det gælder sandelig også mig selv - så virker det.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster

cron