Resultater fra rullefelt

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Resultater fra rullefelt

Indlægaf one-niner » ons 3. nov 2010 19:46

Jeg synes vi mangler en tråd omkring rullefeltsresultater. Jeg vil gerne opfordre alle til at poste oplysninger om målinger af deres MX-5'ere - gerne som grafer.

Jeg lægger ud med resultaterne fra den store tur på CCR's rullefelt (tak til Jeppe for at samle resultater og detaljer), herunder grafen for min egen rulletur:

Billede

Bil nummer 7 fra ovenstående liste (på Shell V-power):

Billede

- Tom
Senest rettet af one-niner fre 5. nov 2010 14:11, rettet i alt 1 gang.
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf crv » ons 3. nov 2010 22:55

Billede
Her er min måling.Der er et dyk mellem 3100-3800 omdr som jer ikke kan tyde.men det er ikke noget jeg kan mærke ved daglig kørsel. CCR Racing mener at programering af ECU skulle give 8-10 hk.glemte at spørge om prisen.ellers står optimering af topstykke og måske andre stempler på ønskelisten.Den er dog til salg lige nu pga manglendene tid samt en betinget frakendelse af kørekortet.Dejlig bil 100 % rustfri rustbeskyttet,med AC og cruse og alle de andre lækkerier.Surt at sælge for jeg finder nok ikke en så god en miata igen.Jeg kunne godt lide at køre i bilen med Roterex men hvis man hiver 20 hk mere ud af min så den ender på ca 175 hk uden tryk så tror jeg den er skægere at køre i end den med Roterex.Bevares man kan selvfølgelig tilføje Roterex senere og få 50 hk mere
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 30. maj 2006 21:00
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf SHM » fre 5. nov 2010 00:25

Med så få målinger skal man naturligvis passe på med at konkludere, men resultaterne fra rullefeltet indikerer, at der - for mig meget overraskende - er mere saft og kraft i den gamle NB 1.8 end i den faceliftede version.

Ifølge Mazda skulle NBFL 1.8 præstere 146 hk, men CCR målte kun henholdsvis 132 hk, 133 hk og 135 hk på de tre testede FL'er fra 2005, 2004 og 2003.

Hvorimod tre gamle sammenlignelige NB'ere fra 1999 - og med betydelig flere kilometer på tælleren end FL'erne - hver med ca. 138 hk næsten levede op til de lovede 140 hk.

De gamle NB'ere udemærker sig også med et højere drejningsmoment end FL'erne.

Og jeg som ellers altid har gået rundt og betragtet FL'eren som den \"ultimative\" NB'er! :roll:
Søren - 10th Anniversary 2472/7500
SHM
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tors 11. aug 2005 23:33
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf Lurendrejer » fre 5. nov 2010 07:15

Tingene er ikke altid som man regner med. Vi har tidligere påvist at fem-gears modellerne har højere tophastighed end seks-gears udgaverne. Tilmed vil jeg vædde med at de er hurtigere fra 0 til 100 da der kun skal skiftes gear én gang i stedet for to.

Én ting der springer mig i øjnene i denne tråd er MS knasten. Giver den virkelig 10 heste? 8)
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf one-niner » fre 5. nov 2010 07:17

Og det er jo tankevækkende, at NB FL-motoren kører med højere kompression, variabel ventilstyring, coil-on-plugs og nyere motorstyring. Man fristes til at tro, at motoren fra fabrikken er tunet til højere brændstoføkonomi og lavere forureningsniveau end de tidlige NB'ere. Ellers kan jeg ikke komme på en forklaring på de færre kræfter.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf one-niner » fre 5. nov 2010 07:20

Lurendrejer skrev:Én ting der springer mig i øjnene i denne tråd er MS knasten. Giver den virkelig 10 heste? 8)

Næppe. Vores europæiske NB'ere er udstyret med MSM knasten fra fabrikken. Knasten er markeret med "5A", hvilket kan ses, hvis man fjerner ventildækslet. Jeg overvejede selv at anskaffe sådan et par knaster indtil dette gik op for mig.

Men på crv's bil har den selvfølgelig givet en del, og dertil kommer, at hans Miata er monteret med 2,5" udstødning hele vejen igennem, inklusiv manifold og en high-flow katalysator.


- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf And » fre 5. nov 2010 11:23

one-niner skrev:Og det er jo tankevækkende, at NB FL-motoren kører med højere kompression, variabel ventilstyring, coil-on-plugs og nyere motorstyring. Man fristes til at tro, at motoren fra fabrikken er tunet til højere brændstoføkonomi og lavere forureningsniveau end de tidlige NB'ere. Ellers kan jeg ikke komme på en forklaring på de færre kræfter.

- Tom

Jeg er uden at have nogen seriøs dokumentation for min påstand, temmeligt sikker på at ovenstående er årsagen.

Skærpede krav til emission stækker ydelsen meget på bilerne op gennem årene. En del af hestene bliver til "papir-heste" da motorerne i hverdagen kører med mager blanding og stærkt konservativ timing.

Men det var ikke det tråden gik ud på! :oops:


Her er min rullefeltsmåling, foretaget på et andet felt, bilen er nr. 13 i oversigten. Bilen står standard og målingen blev foretaget på en blanding mellem 92 og 95 oktan benzin.

Billede


Jeg vil tilstræbe at få den målt igen, umiddelbart før og efter jeg laver nogle modifikationer på motor og udstødningssystem. Dette er i forsøget på at få en seriøs dokumentation for mulig effektforøgelse ved montering af andre stumper.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Ken » fre 5. nov 2010 12:12

NBFL (euro 3) kører i en strengere emissionsklasse en NB (euro 2).
Titanium NB
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Forskel i ydelse NB og NB-FL

Indlægaf Tomsale » fre 5. nov 2010 12:48

Men det var ikke det tråden gik ud på! :oops:


And - pas nu på du ikke ender som \"Juleand\" i år ;-)

Det er jo ret informativt og relevant med disse oplysninger og betragtninger. Vi HAR jo set resultaterne i det store oversigtsskema, så man kunne jo nøjes med at skrive \"Min er nr. 12\" ect.

Er da, grundet min egen 1.8FL, selv interesseret i, hvad der kan laves/ændres, for at den er lige så ydende, som de ældre NB'ere.
Glæder mig derfor til flere betragtninger.

Tom
NB FL - 2005 - 1.8 Sport - Sunlight Silver
Brugeravatar
Tomsale
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 09:42
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf crv » fre 5. nov 2010 19:48

1998-2000 er opgivet til 0,5 sekunder hurtigere fra o-100 8 sek mod 8,5 NBF. Er der nogle som har en ide om hvilken tider min miata med omkring 20 hk mere vil have.Vi må også huske at NB vejer 40 kg mindre end NBF
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 30. maj 2006 21:00
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf Niels » lør 6. nov 2010 15:24

Her så min graf. Der var tanket med Shell V-power.
Nr. 6 på skemaet.

Billede
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 9. nov 2010 20:14

MX5, NA, 1994, 1.8 156000km.

Billede

Ser desværre knap så godt ud som jer andres desværre. :( :(

Stiller op til DHB næste år, så må vi se hvordan grafen bliver næste år :twisted:
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf jepperimmen » lør 20. nov 2010 16:40

Så fik jeg fat i udskriften fra CCR-Racing's testbil (2004 NB 1,8 sport, 55.000 km, Kraftwerks Rotrex kompressor). Som det fremgår: 185 hk og 225,5 Nm

Konklusion (sammenlignet med de tre standard-biler fra ovenstående skema): +52hk og +77Nm! :twisted: De små ujævnheder over 4.600 omdr. skyldes at den ene bagfælg er skæv.

Billede
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf one-niner » lør 20. nov 2010 16:50

Nice! Tak Jeppe.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Bent » søn 21. nov 2010 18:17

Min er nr. 16
Var så heldig at jeg fik lov at prøve to gange, da den første kørsel var lidt speciel, max omr 4855, men 160,7 Nm
Billede
Anden gang havde jeg været ude og trimme lidt, det hjalp på omdrejningerne, men momentet faldt lidt :(
Billede
132,7hk, kan måske finde 5-7 hk, det ikke var muligt at trimme motoren ved de høje omdrejninger, på landevej. (Ja, jeg er blevet gammel :oops:)
Havde håbet på lidt mere i betragtning af udstødning og linkbox, men med en kompression på 11 bar, (alle 4) er det vel der, man ligger :|
\"Hullet\" (2700-4100) i min momentkurve er faktisk der hvor fuelværdierne er lidt høje, skal nok skrue lidt ned for dem
Kører på Jet95.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron