Behandling af bærearme?

Her kan der skrives om de projekter, der arbejdes på og billeder af egen MX-5 kan vises frem..!

Redaktør: Softtop

Behandling af bærearme?

Indlægaf Ozan Yücelbas » søn 10. jan 2010 23:19

Hejsa fivespeed drenge.. :)

Jeg står med en bærearm med overflade rust. Min fremgangsmåde indtil nu er følgende:

1: Slebet de gængse steder med vinkelsliber
2: Affedtet med forynder.
3: Syrebad phosfor syre + citronsyre. Desuden afvasket i varmt vand tørret et døgn.
4: Grundet med Zink grunder.
4: ?
5: ?

Havde egentlig forstillet mig at sprøjtelakere delene med hammerlak, og derefter behandle med klar dinitrol.??

Hvad vil i gøre som næste trin? Eller vil ha gjort det på den anden måde?

Pulverlak udelukket holder ikke :D

Lidt billeder:


Billede

Her ses den øverste del med grunder.
Billede

Billede
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Kuksi » søn 10. jan 2010 23:48

Følger interesseret med i dette indlæg.
Jeg skal selv igang med samme omgang, nu hvor alle bøsninger skal skiftes.
Jeg har indkøbt hammerlite til slutbehandlingen. Men så slipper jeg jo for zink grundingen. Har du forresten god erfaring med denne...? Holder det godt i længden, med en passende slutbehandling?
Jeg har også overvejet at få alle delene glasblæst. Efterfølgende kunne en metalisering eller anden behandling måske være at foretrække (er ikke helt klar over hvad denne metalisering i grunden er). Tør ikke få dem varmgalvaniseret, da de måske bare bliver skæve.
Så gode forslag modtages også gerne af mig.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Kuksi

Indlægaf Ozan Yücelbas » søn 10. jan 2010 23:59

Har surfet dag og nat uden at blive en pind klogere mht. til grunder lak osv osv. Folk har forskellige måder at gøre det på.

Mht. til grunderen har jeg bare hørt at det skulle være et fint valg. Da Zinken virker som en \"kold galvanisering) Men mere ved jeg faktisk ikke. Må lade gå på en prøve.

Det ultimative kunne være en god 2 komponent epoxylak.

Jeg har godt overvejet at få det glasblæst. Men problemet ligger i at det er komplet umuligt at komme til i tunnelerne. Derfor brugte jeg syre metoden som virker fremragende, har os smidt skruer møtrikker mv. i badet. De bliver som nye!

Foresten hvilken farve skal de være i synes du? sort eller rød? :D
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf brutalis » man 11. jan 2010 08:57

Rød, helt klart rød! :D Vil da se stangsmart ud!
brutalis
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: man 14. jul 2008 11:58
Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Bent » man 11. jan 2010 10:00

Nu skifter du vel bøsningerne, når armene er afmonteret ?
Jeg glemte at veje mine bærearme da de var afmonteret, hvormeget vejer de enkelte arme?, (jeg har et projekt..og gider ikke at bruge 12000 kr på det.)
Jeg:
1) Sandblæste
2) Zinklarkerede
3) 2 gange fælglak

Metalisering er sprøjtning med zinkblanding(ikke maling, tråd) ideelt i et 80µm tyndt lag. Problem: sprøjtepistolen(den billige) koster ca. 50000, og er ret dyr i drift.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Kuksi » man 11. jan 2010 12:05

Jeg har valgt at mine skal være sorte.
Det er jo hverken en brandbil eller Amerikaner. :wink:
(siger ham med gule KONI dæmpere, og drømmen om Racing Beat krængnings stabilisatore) :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf KjaLLe » man 11. jan 2010 17:30

Kuksi skrev:Jeg har valgt at mine skal være sorte.
Det er jo hverken en brandbil eller Amerikaner. :wink:
(siger ham med gule KONI dæmpere, og drømmen om Racing Beat krængnings stabilisatore) :lol:


Ja det kan hurtigt blive en helt Tivoli-undervogn med alle de farver.. Gule dæmpere, blå fjedre og røde krængnings stabilisatore :wink:

Skulle mine bærearme males, havde jeg nok valgt sort.

Desuden har jeg ret gode erfaringer med brug af Zink grunderen, jeg har bla. brugt dette på nogle fælge jeg engang malede, og syntes det giver et rigtig godt slut resultat.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Ozan Yücelbas » man 11. jan 2010 19:47

Bent skrev:Nu skifter du vel bøsningerne, når armene er afmonteret ?
Jeg glemte at veje mine bærearme da de var afmonteret, hvormeget vejer de enkelte arme?, (jeg har et projekt..og gider ikke at bruge 12000 kr på det.)
Jeg:



Skifter ikke bøsninger, de har været skiftet for nyligt, så de ser ganske fine ud, desuden er jeg blevet rimelig trænet, et kvarter pr side tar det :D

Den store arm vejer 4.6 Kg.
Den lille arm vejer Ca 1 Kilo Kg.

Begge dele inkl. bøsninger.

Ja så slap min tålmodighed op, gider ikke at slibe mere, nu sandblæser jeg hele lortet :evil:

Folk kender de rustne bolte og møtrikker. Overvejede om jeg skulle skifte til nye, men det tror jeg ikke alligevel. Syre virker jo rigelig fint :D

Billede

En tur mere så er de som nye :D
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Bent » man 11. jan 2010 20:33

Ozan Yücelbas skrev:
Skifter ikke bøsninger, de har været skiftet for nyligt, så de ser ganske fine ud, desuden er jeg blevet rimelig trænet, et kvarter pr side tar det :D


Det er snyd når bolte og bøsninger ikke er rustet sammen :evil:
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Danny » tirs 12. jan 2010 13:51

Jeg har selv været igang med bærearmene. Jeg sandblæste dem, metalliserede dem og malede dem med Hammerite. Forstået sådan, at jeg fik nogen til at sandblæse/metallisere, mens jeg selv stod for malingen.

Metalliseringen kan jeg klart anbefale, det holder stadig som bare fanden. Selv når jeg skraber imod med værktøj og alskens skidt og møg, går det ikke igennem det bestandige lag. Og det har nu siddet der siden januar '06 på min vinterkørte bil.

Det eneste jeg ikke er så imponeret over, er Hammeriten. Der er naturligvis ingen rust, men det er ikke så bestandigt som jeg håbede. Og jeg gav endda grunder først, selvom det ikke var nødvendigt. Der er for øvrigt kommet undervognsbehandling udenpå nu, så rusten har et hårdt stykke arbejde foran sig :P

Det du har foretaget skal nok holde rigtig godt, hvis det også får noget undervognsbehandling til slut. Men jeg ved ikke helt hvilken lakering jeg skal anbefale, om der overhovedet er noget alternativ til Hammerite?
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 12. jan 2010 18:40

Det du har foretaget skal nok holde rigtig godt, hvis det også får noget undervognsbehandling til slut. Men jeg ved ikke helt hvilken lakering jeg skal anbefale, om der overhovedet er noget alternativ til Hammerite?


Maskin eller bådlak :D Det skulles siges at holde riiimelig godt :D :evil:
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens


Tilbage til Projekt og galleri

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron