MX-5 en sportsvogn????

Diskussion af alt om Mazda MX-5

Redaktør: Softtop

MX-5 en sportsvogn????

Indlægaf hasse » fre 5. aug 2005 20:19

FDM har i sit nye nummer af Motor en \"anmeldelse\" af den nye MX5'er.

I denne artikel forfattet af en Søren W. Rasmussen skrives bl.a.:

\"MX-5 har altid været en billig bil, der grundlæggende er skabt til sjov kørsel. Altså ikke en sportsvogn....\".

Jeg er spændt på at høre hans definition af en sportsvogn.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Gæst » lør 6. aug 2005 09:38

Hmm spændende!

Mon Søren W. Rasmussen er klar over at en Mazda MX-5 går under betegnelsen Roadster?

Ved søgning på Google (define:Roadster) får man følgende resultat:

engelsk definition af Roadster på nettet:

A description of a two-seater open car of sporty appearance with side curtains, instead of roll-up windows.
www.parttrackers.com/auto_glossary/r/

An open-top, two-seat vehicle such as the Porsche Boxster of Corvette Convertible.
www.autoworldweekly.com/glossary/r.cfm

Any car with seats for only two and no top.
www.scaleautoracing.com/slotfaqs/gr.html

Roadsters are small two seat convertible sports cars. Some have removable hard tops too. A car like the Mazda Miata would be considered a roadster.
www.buy-and-sell-car-secrets.com/CAR-TE ... ories.html

A two-door, two-seater, open car without roll-up windows and frequently fitted with a dickey (rumble) seat.
www.car-nection.com/yann/dbas_txt/Sty_apdx.htm

A horse that pulls a bike or road wagon. Roadsters are judged working at a walking pace and at a slow, medium and full-speed trot.
www.showmenews.com/2003/jul/20030716Fair006.asp

an open automobile having a front seat and a rumble seat
buggy: a small lightweight carriage; drawn by a single horse
www.cogsci.princeton.edu/cgi-bin/webwn2.1

A roadster is a two-seat, open car, traditionally without side windows (possibly with pluggable doortops), so that even with the lightweight convertible top raised the driver and passenger remain exposed to the elements. In modern times, the word is often used to describe a two-seat convertible without fixed window frames, especially a light-weight sportscar. Here, the use of the name 'roadster' is more a marketing than a technical one, invoking the feeling of an open-top machine for enjoyment
en.wikipedia.org/wiki/Roadster

Behøver man sige mere?
Gæst

Indlægaf Wackey » lør 6. aug 2005 18:53

Mx5'er Er det ultimative lege tøj.. Til almendelige mennesker der ik lige har kapital til den store Porsche.. eller Som tænker lidt længre end at øse flere Milioner i en bil man aldrig nogen sinde kommer til at se skyggen af igen.

Mx5'er er en Sportsvogn i mine øjne! Og den Bedste af son slags! Du finder ik nogen anden bil med lige så meget kørerglæde i til de penge du gir for en mx5'er
Brugeravatar
Wackey

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Martin » søn 7. aug 2005 17:40

Hvis man læser i NYT OM BILER #6 2005 (Som vores kære webmaster vist forøvrigt har skrevet) så spørger Maxda Paul Fére (bl.a. vinder af Lemans) om at definere hvad en sportsvogn er. Han kom med følgende definition af en sportsvogn (og NEJ det er ikke bare en beskrivelse af en MX-5'er -selvom man godt kunne tro det ;-) )

En Sportsvogn er specielt designet til at være sjov at køre, også selvom andre primære bilegenskaber må ofres for større fart-ydeevne, bedre styreegenskaber, hurtigere bræmsning -kort sagt bedre præstationer. En virkelig sportsvogn har kun 2 sæder, eller højst +2 børnesæder. Mere vil gøre den for stor og for tung. Cockpit plads og bagageplads kommer i anden række iforhold til korrekt vægtfordeling, passende dækstørrelse og hjulpophæng, der giver optimal manøvredygtighed og vejgreb. Gode styreegenskaber må prioteres fremfor affjedringskomfort. Baghjulstræk er grundlæggende i specifikationen for en sportsvogn. Derfor skal en rigtig sportsvogn være helt igennem designet til formålet.

Hvis ikke dette passer på en Mazda MX-5, ved jeg ikke hvilken bil det skulle passe på??

Jeg må dog afslutningsvig sige at ham motorjournalisten kunne kalde den for en stor knallert, en bambusrakket, eller hvad fanden han nu kunne finde på... det vil ihvertfald ikke ødelægge min opfattelse af køretøjet, der efter min mening er helt fantastisk.. sæligt hvis man så ser på prisen! -den opfylder på mange måder bedre definitionen på en sportsvogn bedre end nogen anden! -hvor meget sport er der fx i en kopholder? eller i at have et el-metal-foldetag?
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin

Geografisk sted: Brønshøj

Hr. Rasmussens svar

Indlægaf hasse » fre 12. aug 2005 22:52

Hr. Rasmussen, FDM har langt om længe besvaret min forespørgsel:

\"NÃ¥r jeg ikke beskriver MX-5 som en sportsvogn, er det af hensyn til biler som er klart mere skabt med hensyn til sportslige egenskaber (eks.: Porsche, BMW etc.). Mazda selv betegner da ogsÃ¥ bilen som en â€
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

MX-5 en sportsvogn????

Indlægaf SHM » lør 13. aug 2005 11:09

Det kunne være sjovt at høre Mazda-importørens holdning til Søren W. Rasmussens påstand om, at MX-5 ikke er en sportsvogn men en \"fun-car\". Jeg tror ikke, at de er enige.

I MX-5 brochuren fra 2003 anvendes betegnelsen sportsvogn ofte: \"... verdens bedste sportsvogn\", \"... verdens mest solgte sportsvogn\", \"... en af verdens mest velkørende sportsvogne\" og \"... så fornemmelsen af sportsvogn ...\". Og motoren (1.8 l) betegnes som \"en rigtig sportsmotor\".

Og i ældre brochurer betegner Mazda selv MX-5'eren som fx en \"classic lightweight sports car\" (Mazda MX-5, 10th Anniversary Model - 1999) og \"En åben sportsvogn, der ser ud som en sportsvogn, lyder som en sportsvogn, kører som en sportsvogn - men kun koster som en sportscoupé\" (en lille folder fra Mazda Automobil Import, Køge - 1997).

Og i FDM's Motor 5/1998 beskriver Leif Nielsen MX-5'eren som \"en ægte lille sportsvogn til en overkommelig pris\". Og pudsigt nok skriver selvsamme Søren W. Rasmussen i Motor 7/2001: \"MX-5 er opbygget efter det klassiske, engelske sportsvognsprincip med en relativ lille, langsliggende motor, et let kassosseri og baghjulstræk\".

I Motor 5/2004 fører Leif Nielsen igen pennen: \"\"Alt fungerer som i en ædel sportsvogn ...\" og \"Mazda lægger ikke skjul på, at den lille MX-5 sportsvogn, i USA kaldet Miata, har den britiske Lotus Elan som forbillede, med et pift af MGB\".

Diverse motorjournalister fra bilmagasiner og aviser benytter også betegnelsen sportsvogn i forbindelse med \"vores lille darling\". Fx har Flemmeing Haslund argumenteret for, at der er meget mere sportsvogn over en højblå MX-5 end en 1,6 million dyr BMW 850i.

Og i Jyllands-Posten (9.4.1998) skriver Carl Buus: \"Alligevel er der mange forbedringer. F. eks. større motoreffekt, som også understreger den lille charmetrolds evner som ægte sportsvogn\". Og en af overskrifterne i artiklen er \"En rigtig sportsvogn\".

Kollegaen Claus Worup bruger selvfølgelig også betegnelsen sportsvogn: \"Men det (fornyelsen af MX-5'eren, red.) er gjort så nænsomt og naturligt, at sportsvognens oprindelige sjæl og karakter er velbevaret\" (JP 20.9.1998). Og nogle år senere indleder samme Worup sin artikel med \"Mazda er verdens mest solgte åbne, tosædede sportsvogn\". (JP 23.9.2001).

I Ekstra Bladet (20.6.1999) beskrives jubilæumsmodellen som \"En rigtig flot sportsvogn, som seje sild let lader sig lokke til en tur i\". Artiklen indledes forøvrigt med udsagnet: \"Mazda MX-5 kan fejre rund fødselsdag som en af klassens sjoveste sportsvogne\".

Jeg kunne fortsætte i det uendelige med flere eksempler, men må heller stoppe nu. Alle kan vel også blive enige om, at MX-5'eren er en roadster (eller i hvert fald noget der ligner). Og en roadster er vel nærmest indbegrebet af en ægte sportsvogn.

Så Søren W. Rasmussen må vel siges at være ude på gyngende grund, når han hævder, at MX-5'eren ikke er en sportsvogn. Men på den anden side må vi heller ikke gå i selvsving i vores fordømmelse.

For det første er SWR jo begejstret for vores lille \"fun-car\", og han har altid skrevet pænt om den. Og for det andet er diskussionen vel også til en vis grad en strid om ord - eller sagt på en anden måde: en akademisk diskussion, som vi ikke skal tage alt for højtideligt.
Søren - 10th Anniversary 2472/7500
SHM

Geografisk sted: Nordsjælland

Super

Indlægaf Claus » søn 14. aug 2005 16:33

Men det er nu sjovt...når man læser de enkelte artikler fra Søren W. Rasmussen, så kan man se at for ham eksisterer der kun et mærke...VW, han er da ekstrem farvet i sine holdninger og argumenter, så skal den være firdørs og helst en stationcar.
Totalt useriøst journalistik, men de postulater han bruger.
Men hvem ved, det kan jo være at han er en ældre mand der ikke kan se det fede i en lille og verdens suverænt bedst sælgende sportsvogn/roadster.
750.000 kan ikke tage fejl.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Martin » søn 14. aug 2005 19:45

Jeg giver i høj grad Lasse ret.. det her er vist en ret akademisk diskussion.. For vi er alle enige om at Mazda'en er en sportsvogn (som vi definere en sportsvogn) ..og det er lant hen ad vejen også den mes korrekte klassiske definition..

Problemet er at mange måske opfatter en sportsvogn som værende noget der er bygget for at være ekstrem hurtig fra A til B, eller på en bane.. Det er mere en racerbil i mine øjne... for mig har en sportsvogn intet med at opnå en bestemt 0-100 tid, eller en bestemt tid på en bestemt bane.. men mere noget om nogle underholdende køreegenskaber, en bestemt lyd og nogle specielle valg i opbygning af balancen i undervogn osv..
Brugeravatar
Martin

Re: Hr. Rasmussens svar

Indlægaf Tibirke » lør 24. sep 2005 08:57

[quote="hasse"]Hr. Rasmussen, FDM har langt om længe besvaret min forespørgsel:

"NÃ¥r jeg ikke beskriver MX-5 som en sportsvogn, er det af hensyn til biler som er klart mere skabt med hensyn til sportslige egenskaber (eks.: Porsche, BMW etc.). Mazda selv betegner da ogsÃ¥ bilen som en â€
NB - Innocent Blue Mica
Brugeravatar
Tibirke

Geografisk sted: Østerbro

Øhhhh

Indlægaf Claus » lør 24. sep 2005 19:53

Hr. Rasmussen skriver sportslige egenskaber....øhhh, definer sportslige egenskaber...Er sportslige egenskaber netop ikke og tage et sving med +100km/t og drifte i perfekt balance igennem det ?

I 2003 skulle Flemming Haslund \"kender alle\" samt chaffør for Jaguar´s Formel1 teamet Justin Wilson, Tiff Needle LeMans vinder samt Takuma Sato BAR Honda Formel 1, de skulle kåre de bedste sportsvogne. Deltagere var Caterham, Pagani Sonta, Noble, Porsche GT3 og mange flere. Vinderen blev MX-5 som de skrev \"det er ikke farten i sig selv, men køremåden og efter og have studeret g-målinger, bilernes balance samt evne til og styre ind i et sving og det bredeste smil når man landede efter kørslen. Vinderne blev MX-5 - Bilen gør nøjagtigt det samme ved dens chaffør ude på landevejen som på banen og det ved vi fra test efter test i mere end 10år.
Nyt om biler Oktober 2003.
Så Hr. Rasmussen, din argumentation kan jeg desværre ikke bruge til noget...kom med en saglig argumentation fremfor og skrive noget direkte usandt som \"Når jeg ikke beskriver MX-5 som en sportsvogn, er det af hensyn til biler som er klart mere skabt med hensyn til sportslige egenskaber (eks.: Porsche, BMW etc.).
Hvorfor vandt de ikke en så omfattende test, hvis dit postulat er sandt, eller er du en bedre chaffør end ovenstående personer, siden dit personlige testarbejde frembringer et andet resultat ?
Claus A.
Brugeravatar
Claus

Video link fra selve testen

Indlægaf Claus » lør 24. sep 2005 20:03

http://www.autocar.co.uk/movies.asp?page=8

Vælg : Mazda MX5 - Handling Day, champ on the limit.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf Helge » søn 25. sep 2005 22:05

Så-så, rolig nu drenge- vi ved jo alle, at MX5 er verdens bedste sportsvogn :D :D :D :D :D
RC-07-1.8 Sunlight Silver
Brugeravatar
Helge

Geografisk sted: Odsherred

Enig

Indlægaf Claus » man 26. sep 2005 11:23

Enig, vi tager det roligt...

Hr. Christensen har uld i mund og den ene dag skriver han at en MX-5 ikke er en sportsvogn og en anden dag roser han den og skriver at den ER en sportsvogn.....mystisk..det kalder jeg uld i mund. Der er jo tale om den samme bil.

I Motor 7/2001 side 38, tester Hr. Rasmussen en MX-5 og skriver at MX-5 er opbygget efter det klassiske sportsvogns princip, med en langsliggende motor, let karosseri, baghjulstræk, plads til 2 og med en simpel kaleche. Altså klasse på den klassiske måde.

Vil nu gerne høre svaret på denne pludselige holdningsændring.
Brugeravatar
Claus

Indlægaf hasse » man 26. sep 2005 14:56

Jeg har skrevet fgl. til hr. Rasmussen.
SÃ¥ bli'r det interessant at se, hvad han skriver. Hvis han ellers reagerer.

Men det gør han nok, hvis han...også...læser dette indlæg.

\"Det kunne måske være interessant for dig at se, hvad dine bemærkninger om mx5’eren har medført af kommentarer.

Se under diskussion på www.five-speed.dk

Mvh

Hasse GÃ¥rde-Askmose\"
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Re: Øhhhh

Indlægaf Martin » tirs 18. okt 2005 20:26

Claus skrev:Hr. Rasmussen skriver sportslige egenskaber....øhhh, definer sportslige egenskaber...Er sportslige egenskaber netop ikke og tage et sving med +100km/t og drifte i perfekt balance igennem det ?

I 2003 skulle Flemming Haslund "kender alle" samt chaffør for Jaguar´s Formel1 .............

Tror jeg fandt siden med omtalte test :-)

http://www.compucars.co.uk/investigate- ... rticle=353

god fornøjelse!
Brugeravatar
Martin

Næste

Tilbage til Diskussion