Rust på bremseskiver

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Rust på bremseskiver

Indlægaf hasse » søn 12. okt 2008 18:11

Har EBC turbo groove rotors.
På baghjulene dækker klodserne ikke hele skiven.
Dette resulterer i, at der er et område inderst, der er udsat for vind og vejr: Ruster.

Ser faktisk ikke særlig pænt ud. Især ikke når man først bliver opmærksom på det.

Kan overfladen - efter afslibning - behandles med et eller andet, så metallet bliver ved med at være \"metalfarvet\"?

Hvis ikke:
Det kan vel males med en højtemperaturmaling -brakecaliberpaint.????

Eller hur???

Lad risikoen (hvis den er der, så opdager man det) for, at evt. maling kan flyde ind under klodserne. Når den bliver varm/ophedet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Claus » søn 12. okt 2008 19:19

Maling...glem det...men du kan forsøge at holde det rent med en stålbørste, hvis det går dig på....men det bedste alternativ er af få nogle større calibre og skiver på bilen, og så vil det ikke kun se godt ud.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus

Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » søn 12. okt 2008 21:06

En opgradering - som du foreslår - er vel ikke i sig selv en garanti for, at hele skiven dækkes af klodserne. Altså, at hele skiven benyttes.

Jfr. forskellen på for- og bagbremse. Ihvertfald på NA.

Ps.:
At du totalt afskriver maling, provokerer mig selvfølgelig.

Hvorfor?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Kuksi » søn 12. okt 2008 22:18

EBC/mx5parts skriver
These discs are Zinc coated to reduce corrosion.

Vil det sige at den påstand ikke holder?

Kan se at det \"calibre maling\" specielt til formålet, som jeg malede calibrene med sidste vinter, ikke holder lige godt over alt. Der var slebet og affedtet efter alle kunstens regler, inden maling.
Hvad med varmefast spraymaling? Holder ok op til 450°C, men kan det også holde rusten væk?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ken » man 13. okt 2008 00:06

Jeg malede kaliber og en del af skiven med hammerlak på min gamle slæde. Det holdte fint...

Men den del af skiven du \"klager\" over, vil jeg ikke anbefale du maler. Jeg tror det bliver for varmt så malingen smelter og løber ind i klodsen.

Jeg tror ikke der er en umiddelbar løsning på den sidste lille rustkant. Min lillebror har nogle keramisk-coatede skiver til sin vette der ikke ruster, og som vejer under en tredjedel... Men jeg tvivler stærkt på det findes til 5'eren.
Brugeravatar
Ken

Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf hasse » man 13. okt 2008 00:06

\"...reduce corrossion..\"
Ja det mente jeg også.
Men de skriver jo \"...reduce..\", hvad man så skal lægge i det begreb. Det er ihvertfald - heller ikke sprogligt - det samme som forhindre.
Og de skriver samtidig, at det er en coating.

Spørger selvfølgelig mig selv (NU), om jeg ved tidligere rengøringer har været for voldsom. De blev købt tilbage i 2004.

Mht. kalibermaling har jeg også haft mindre problemer med fastholdelsen af malingen. Så den har et par gange stået på pletmaling.

Om det evt. kan holde på skiverne, vil tiden - måske - vise.
Kan godt \"se\" det med rusten.
På den anden side bliver skiverne ihvertfald så varme, at vandet forsvinder. Men Ok: Rust er vist - også - noget med metal><ilt.

Har på nettet (har ikke \"adressen lige her...skal lave en ny søgning (og undersøgelse), hvor der var noget maling, der kunne tåle op til 570 c.
Maling til stålskorstene osv. De har den i sort og alluminium.

Prøvede også en søgning på temperaturen og fandt bl.a. een, der \"sagde\" at RACERvognes bremseskiver kommer op i nærheden af 800 c.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » man 13. okt 2008 00:27

\"Dagens\" første motion:
GIK de 7 meter til mit udhus og fandt den ubrugte pakke med bremsekalibermaling, jeg har liggende.
Og vupti:
Allerede på selve pakken står, at det OGSÅ kan bruges til bremseskiverne.
Købt i Carshoppen. Firmanavn: Folia Tec... vist nok.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 14. apr 2010 09:27

Jeg malede ikke mine skiver, da jeg ikke syntes, at det ville blive pænt.

Købte istedet nogle nye. Samme slags, som jeg havde.

Og er fuldt tilfreds med dem.
Og der er ikke ekstra slitage på klodserne.
Men ok. Hver dag er jo ikke en track-day.
Men mon ikke de også er ok i den forbindelse? Vil tro det.
Jeg har ikke haft problemer på disse day's.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 14. apr 2010 09:58

Flyttet indlæg.

Det med korossion kommer nok an på, hvilke skiver man har.
Og hvad der er af beskyttelsesbelægning.
(Org. skiverne har vist slet ikke korossionsbeskyttelse (?)).

Men noget andet, jeg har lagt mærke til er:

De forskellige grooves på indersiden bliver fyldt med rust/skidt, der er brændt fast.

Og det undrer mig. Altså, at det kun er indersiden af skiverne
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf hasse » ons 14. apr 2010 10:13

Vil blot tilføje, at mine skiver på forhjulene (og de \"gamle\" bagskiver) er fra 2003. Ingen tegn på rust på narvet. Selve skiven dækkes af klodserne. Så dér selvfølgelig - intet.

De \"nye\" bagskiver er fra marts 2009 og har ikke antydning af rust på narvet. På skiven er der inderst kun antydning af rustfarve.

Så hvis det er EBC Turbo Groove SKAL de ikke ha' stålbørste eller -rotor.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf AS DK » ons 14. apr 2010 10:39

[quote="hasse
Prøvede også en søgning på temperaturen og fandt bl.a. een, der "sagde" at RACERvognes bremseskiver kommer op i nærheden af 800 c.[/quote]

Jeg tror det var And, der lavede nogle temperaturmålinger på bremserne, da vi sidste år legede lidt på Sjællandsringen. Han må vide lidt om dette
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK

Geografisk sted: Trappen

Indlægaf hasse » ons 14. apr 2010 11:49

Mit væsentligste argument for ikke i sin tid at gå igang med at male narvene på skiverne var, at jeg vil ikke ha' at min MX'er kommer til at ligne malerpalet. (Selve kaliberne er malet røde!!!).
Hasse
1990, Crystal White.
hasse

Indlægaf Henrik N » ons 14. apr 2010 16:03

Hej :)

Har netop modtaget 4 stk EBC \"Turbo Groove\" skiver..... de blev valgt, da de originale, som jeg købte sidst, ser forfærdelige ud både ved navet og inderst på skiven ..... især efter den netop overståede vinter. Faktisk er de bagerste skiver så rustne, at det ved syn krævede en flink synsmand og et håndslaw på, at jeg ville skifte dem i løbet af foråret, for at få lov til at køre videre. Men rart at vide, at forsigtighed med stålbørsten i forbindelse med EBC skiverne kan holde rusten fra døren..... for en stund.

Jeg er 99,9 % sikker på, at sidst jeg fik skiftet skiver på Bimmeren.... da blev det inderste af skiven malet på værkstedet.... en grålig maling.... og det har holdt sig pænt gennem flere vintre. Der findes altså et middel......

Ved lejlighed skal jeg gerne spørge, hvad de bruger..... mit gæt er, at det er en form for koldgalvanisering - en zinkbaseret maling på spray... men vil ikke lægge hovedet på blokken.

mvh.

Henrik
Brugeravatar
Henrik N

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf And » ons 14. apr 2010 18:13

Hasse, det er en interessant information vedr. EBC skiverne at de er så godt beskyttet - absolut positivt (og godt salgsargument!)

Personligt vil jeg indtil videre stadig holde ved de originale skiver, blot med et tyndt lag kobberfedt på de pågældende anlægsflader. Det som Henrik beskriver tror jeg kunne være en omgang Zink-spray, det holder det meste fra døren.

På Sjællandsringen lavede jeg netop målinger på bremseskiverne med laser-thermometer. Disse kom umiddelbart ikke højere op end ca. 150 grader på de forreste skiver. Banen var så kort og bremsezonerne så få at på den ene omgang vi kørte af gangen fik jeg ikke for alvor kørt varme i bremserne. Det blev umiddelbart kun til en fuldbremsning fra ca. 140 til 70 - 80 km/t pr. omgang.

Når vi skal til Skive regner jeg med at tage thermometeret med igen, både for at se temperatur på skiverne, men også på dækkene. Her forventer jeg at køre bilen lidt hårdere :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And

Geografisk sted: Svendborg

Tilbage til Problemer og løsninger