Burde benzinpriserne ikke falde på lang sigt...?

Alt hvad der ikke har med Mazda MX-5 at gøre. Eksempelvis hvorfor er webmaster en gammel sut?

Redaktør: Softtop

Burde benzinpriserne ikke falde på lang sigt...?

Indlægaf MrT » søn 19. feb 2012 14:52

Jeg synes hele tiden at når benzinpriserne stiger, så er det pga. øget efterspørgsel - enten pga. økonomien går bedre, eller der er fyringssæson, eller det er sommer så amerikanerne kører meget mere, osv.

Men i takt med at hybrid bilerne osv. bliver mere og mere udbredt, så bør efterspørgslen på benzin vel også falde (på lang sigt)?

Det samme med opvarming i huse, jeg tror der bliver færre og færre der er afhængige af olie for at få varmet op, så det må også få indflydelse på efterspørgslen engang.

Derfor håber jeg da at benzinpriserne engang kan falde en smule igen, så det bliver lidt billigere at køre MX-5 igen, som jo ikke ligefrem er en energiklasse \"A\" bil :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Re: Burde benzinpriserne ikke falde på lang sigt...?

Indlægaf BB » søn 19. feb 2012 15:08

MrT skrev:Jeg synes hele tiden at når benzinpriserne stiger, så er det pga. øget efterspørgsel - enten pga. økonomien går bedre, eller der er fyringssæson, eller det er sommer så amerikanerne kører meget mere, osv.

Men i takt med at hybrid bilerne osv. bliver mere og mere udbredt, så bør efterspørgslen på benzin vel også falde (på lang sigt)?

Det samme med opvarming i huse, jeg tror der bliver færre og færre der er afhængige af olie for at få varmet op, så det må også få indflydelse på efterspørgslen engang.

Derfor håber jeg da at benzinpriserne engang kan falde en smule igen, så det bliver lidt billigere at køre MX-5 igen, som jo ikke ligefrem er en energiklasse "A" bil :)


Priser på benzin, olie og for den sags skyld alle andre ressourcer der ikke er ubegrænsede kommer overordnet set kun til stige, måske med lidt udsving pga. forskelle i valutakurser, krige, ny teknologi og diverse andre tiltag (bilfrie søndage?). At gennemsnitsbiler kører længere og længere på literen betyder meget lidt i sammenligning med den stigende efterspørgsel, der bliver globalt set flere og flere der forbruger olie og samtidig er det svært at forestille sig produktionen af olie kan stige ret meget.

Det bedste håb på kort sigt er at dollarkursen falder igen, men det bliver kun noget der hjælper lidt. Hvis du tør så prøv at læse lidt om "peak oil" på nettet.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf Mogenz » søn 19. feb 2012 17:58

Benzinen er ikke så frygtelig dyr, har lige været i dubai er der koster den omkring 4kr for en liter. og selv om den måske er sat ekstra lav dernede ville vi uden afgifter til staten måske ramme mellem 5 og 6 kr i DK. Om det så er benzinen eller afgifterne der er for dyre kan vi så snakke om en anden dag.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Niels » søn 19. feb 2012 20:17

Mogenz skrev:Benzinen er ikke så frygtelig dyr, har lige været i dubai er der koster den omkring 4kr for en liter. og selv om den måske er sat ekstra lav dernede ville vi uden afgifter til staten måske ramme mellem 5 og 6 kr i DK. Om det så er benzinen eller afgifterne der er for dyre kan vi så snakke om en anden dag.


Den kan Venezuela slå - var der sidste vinter - den gale mand (Chavez) giver tilskud - der koster den nogle få øre :o :!:
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Indlægaf MrT » søn 19. feb 2012 21:43

Mogenz skrev:Benzinen er ikke så frygtelig dyr, har lige været i dubai er der koster den omkring 4kr for en liter. og selv om den måske er sat ekstra lav dernede ville vi uden afgifter til staten måske ramme mellem 5 og 6 kr i DK. Om det så er benzinen eller afgifterne der er for dyre kan vi så snakke om en anden dag.


I sidste uge fandt jeg en artikel hvor der stod at oktan 97 benzin i Qatar lige var steget til 1,50 kr pr liter - og det var i efteråret. Så det er da også en okay fair pris!

Jeg tror næsten mere på at man finder et hidtil skjult lager af olie man kan begynde at hive op fra jorden et sted, end at staten har tænkt sig at sænke afgifterne på benzin så priserne falder. Så vi må ud med vores olie-findere og lede i baghaven.
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16

Indlægaf hasse » man 20. feb 2012 02:38

En bemærkning efter ulvetimen:
De har fundet det:
Oliesand.
\"Skide være med miljøet. Der er penge (eller $$$) at tjene.
Bagefter ta´r vi Sydpolen\".

Og når det så er history, åbner olieselskaberne deres box og finder alle de patenter på olie-/benzinbesparende dimser, de har købt op i tidens løb.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Lurendrejer » man 20. feb 2012 06:38

Det kan være man finder et alternativ i et laboratorie en dag.
Som det ser ud lige nu sidder der en araber med en hane, når han skruer ned stiger prisen pr. Liter, når ha skruer op køber folk mere.

Jeg har spekuleret over hvad grøn energi vil gøre ved prisen. Vil det være 100 kroner literen til søndagsbilen eller vil det være 2 kroner for ti liter i brugsen pga. Manglende efterspørgsel?
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf MrT » man 20. feb 2012 10:07

hasse,
Jeg følger ikke selv med i olie-branchen (på samme måde som jeg gør med teknologi hvertfald), men det skulle ikke undre mig overhovedet om nogle af olie selskaberne ligger inde med patenter der måske først bliver brugbare når \"grøn energi\" e.l. bliver mere aktuelt.


Lurendrejer,
God pointe! Jeg tænkte på det samme iaftes faktisk. Men i MX-5'erens tilfælde så synes jeg måske ikke at motoren nødvendigvis er det vigtigste, så om den kører på benzin eller E85 e.l., betyder nok ikke det store, sålænge effekten stadig er tilpas til bilens størrelse og vægt. Så tror jeg folkene i amerikaner-klubben er lidt mere nervøs over benzinens pris i fremtiden end vi har grund til at være :)
MX-5 '93 - Miata
Brugeravatar
MrT
 
Indlæg: 1145
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 10:16


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron