Køb af anden familiebil

Alt hvad der ikke har med Mazda MX-5 at gøre. Eksempelvis hvorfor er webmaster en gammel sut?

Redaktør: Softtop

Køb af anden familiebil

Indlægaf And » ons 22. sep 2010 14:41

Hej

Mette von And og jeg går og kigger lidt efter en anden bil. Efter et års kamp med en Corolla der har været MEGET dyr i stumper og samtidigt kører ligeså spændende som en piftet gummibåd i en gylletank.

Vi har efterhånden sneget feltet ind på to biler. Favoritterne pt. er enten Mazda 3 1,6 Touring/Inclusive (årgang 2006 - 2008) eller Honda Civic 1,8 Sport, som vi begge to har prøvekørt. Budgettet er sat til ca. 160.000 kr, jeg er studerende, så det er min personlige opsparing der bliver \"slagtet\" til opgaven. Bilerne er valgt \"nyere\" pga. et ønske om rimelig passiv sikkerhed, ESP og ISOFIX (som vi har barnestole til).


Mazda 3
For: Tryghed i kendt teknik, lækker kabine hvor sæder, læder, komfort og \"feel\" på førerpladsen er en anelse bedre end Civic, god plads ved bagsæde. Billig service (kan få den lavet ved en \"kendt\" Mazda mand ;) ), stumper kan skaffes billigt og jeg har adgang til pluk-selv på skrotbiler. Lidt billigere dæk i 15 og 16\". Rimeligt moment-stærk motor med fornuftigt støjniveau i kabinen (faceliftet model efter 2006). God komfort under kørsel og alligevel rimelig fast undervogn, lækkert styretøj.

Imod: RUST, den skal være meget pæn stand, eller rustbeskyttet fra ny - ellers kan det stå skidt til! Manglende fartpilot, konservativt udvendigt design.


Honda Civic
For: Fedt design forfra og fra siden(smagssag), genial kabineindretning, især pga. det ENORME bagagerum (vi har barn og vil gerne have en mere på et tidspunkt), motor der er hyle-sjov at køre ud i gearene, fartpilot, super skarpe køreegenskaber.

Imod: Design set bagfra (smagsssag), udsyn bagud, interiør kan virke \"udfordrende\" første gang man sætter sig ind, frygter det bliver for meget \"Star-wars\". Dyre reservedele (ud over sliddele), dyrere dæk, momentsvag motor ved lave omdr. Undervogn for hård på 18\" hjul - let at korrigere ved at købe med 17\" i stedet. Omkostninger til service - dyre????



Det er vores observationer indtil nu, vi vil ud og prøve nogle flere af de to modeller, men er begge lidt splittet i hvad vi egentligt ønsker af bil. Pt. er kørselsbehovet ikke stort, men det har potentiale til at jeg skal køre en del længere ture. Mette kører meget ud til kunder, på km-penge, men dette er i lokalområdet. MX-5'eren bliver ikke glemt og vil stadig være mit foretrukne køretøj.

Vi vil gerne købe en bil som vi beholder mere end et år denne gang. Jeg er blevet mere fokuseret på køreegenskaber, men det skal kunne kædes sammen med fornuftig driftsøkonomi. MX-5'eren har været billig at holde kørende for mig, den er trofast og samtidigt morsom at køre... men det behøves jeg nok ikke at fortælle her :)

Meninger, betragtninger og kommentarer udbedes!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Ken » ons 22. sep 2010 15:24

RX8?
Titanium NB
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf And » ons 22. sep 2010 15:32

Ken skrev:RX8?

Ahhh måske en kende for ekstrem... forsikringspræmien, samt gør det selv delen er måske lidt over min formåen!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Viggoman » ons 22. sep 2010 16:14

Driftsikker, billig, rummelig, sikker? Kia Ceed diesel.

18 km /l og 7 års garanti. Måske ikke den mest inspirerende køreoplevelse, men det gør det sammen med de lave driftsomkostninger kun MX5'eren endnu sjovere at køre i.

(du kan købe min, 2007 /90.000 km /ASO) :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf And » ons 22. sep 2010 20:22

Viggoman skrev:Driftsikker, billig, rummelig, sikker? Kia Ceed diesel.

18 km /l og 7 års garanti. Måske ikke den mest inspirerende køreoplevelse, men det gør det sammen med de lave driftsomkostninger kun MX5'eren endnu sjovere at køre i.

(du kan købe min, 2007 /90.000 km /ASO) :wink:

Umiddelbart kører vi for lidt til diesel... der er mange småture og det fortjener sådant en motor ikke.

Ellers godt bud, men så er en I30 med fem års ubegrænset og jo også i spil... men kedelig!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf feddersen » ons 22. sep 2010 20:41

Hej

Ej, sikke en skam, at du ikke sagde det noget før. Min gamle Mazda 6 2,3 Sport, som var et ligeså kært medlem af bilparken, som vores MX-5'ere måtte også lade livet. Nu står den hos en forhandler.

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Mazda-6-2,3-Sport-6g-4d_ID234802126.htm

Man skal passe på med 2,3 liters motoren, da den bruger olie, men jeg ved at min aldrig har været under minimum. Ellers kan jeg sagde at den har kørt sine første 108.000km uden problemer. Den har i øvrigt lidt ekstra plusser som annoncen ikke nævner. Jeg afleverede nemlig vinterdæk i 225/45-17 med og den blev undervognsbehandlet fra ny og igen i 2009.

Men sådan en 6'er Sport er absolut et familiealternativ til en MX-5.
Med venlig hilsen
Karsten Feddersen :-)
Brugeravatar
feddersen
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: ons 15. apr 2009 17:19
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf And » ons 22. sep 2010 21:26

feddersen skrev:Hej

Ej, sikke en skam, at du ikke sagde det noget før. Min gamle Mazda 6 2,3 Sport, som var et ligeså kært medlem af bilparken, som vores MX-5'ere måtte også lade livet. Nu står den hos en forhandler.

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Mazda-6-2,3-Sport-6g-4d_ID234802126.htm

Man skal passe på med 2,3 liters motoren, da den bruger olie, men jeg ved at min aldrig har været under minimum. Ellers kan jeg sagde at den har kørt sine første 108.000km uden problemer. Den har i øvrigt lidt ekstra plusser som annoncen ikke nævner. Jeg afleverede nemlig vinterdæk i 225/45-17 med og den blev undervognsbehandlet fra ny og igen i 2009.

Men sådan en 6'er Sport er absolut et familiealternativ til en MX-5.

Jeg har desværre også hørt meget "skidt" om 2,3 motoren og olieforbrug... Efter en lang, svær kamp med olieforbrug på Corollaen og to motorskift samt meget andet må jeg sige at jeg nok går udenom "kendte problemer".

En 6'er er måske også lidt for stor til vores behov, vi er mere til mindre biler, da der er mange småture og bykørsel. Alligevel skal der være plads til barnevognen, så det snævrer også feltet noget ind. Ja konens behov og ønsker har også noget at sige her... ellers fik jeg sku ikke lov til at have en MX-5 :lol:

Derudover LÆKKER bil!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Star » fre 24. sep 2010 22:17

Hondas motorer er geniale, VTEC teknologien bare dur' og holder!

Jeg kunne da også fortælle om Subarus fortræffeligheder, men svære at finde i det prislag.... :wink:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf And » lør 25. sep 2010 08:55

Star skrev:Hondas motorer er geniale, VTEC teknologien bare dur' og holder!

Jeg kunne da også fortælle om Subarus fortræffeligheder, men svære at finde i det prislag.... :wink:

Geniale, ja - om de holder, det ved jeg ikke :)

Subaru... ja den "lokale" pusher har jo Imprezaen i st.car, men det er 1,5 l versionen uden moment :D
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » lør 9. okt 2010 08:51

SÅDAN - efter at have prøve fire biler og kørt land og rige rundt(!) har vi nu skrevet slutseddel på en Honda Civic 1,8 Sport - 2007 og under 50.000 km på tælleren. Service overholdt ved aut. forhandler, undervognsbehandlet og meget andet. For det ikke skal være løgn, så er tidligere ejer faktisk en gammel dame :lol:

Nu skal jeg bare have fundet et sæt vinterdæk til bilen!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Ken » lør 9. okt 2010 11:30

Tillykke til familien von And!
Titanium NB
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Star » søn 10. okt 2010 14:54

Tillykke Morten. så har vi begge en MX5 og en Civic... :lol:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.


Tilbage til Diskussion

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron