Slalom - en type motorsport vi mangler i Danmark

Eksempelvis, sol på søndag, MX-5 Club Danmark aktiviteter, køretur til ....

Redaktør: Softtop

Slalom - en type motorsport vi mangler i Danmark

Indlægaf BB » søn 5. feb 2012 16:59

Jeg har i nogen tid hørt min kammerat i USA begejstret fortælle om en motorsport de kalder for Autocross eller Solo, en sport der til min store fortrydelse ikke er at finde i Danmark.

Grundideen er, at alle deltagere får tre forsøg på en strækning der udlagt med kegler på en åben plads. Der kører en bil ad gangen og fordi der køres på åbne pladser er løbsformen meget sikker, man skal, groft, sagt, være meget uheldig for at ramme mere end et par kegler.

Her er lidt info:

http://www.youtube.com/watch?v=Af2zJAOAqWQ
http://www.houscca.com/solo/aboutsolo.php

Vores MX-5'ere er super oplagte til Autocross, men alle biler kan bruges og det er derfor en sportsgren der kan give mange lejlighed til at prøve motorsport på en måde der er sikker og samtidig udfordrende.

Da jeg ikke kunne finde Autocross i Danmark har jeg været i kontakt med Dansk Automobil Sports Union (DASU) for at høre om de kendte sporten, hvilket de meget venligt svarede tilbage på. Det viser sig den danske Porsche klub afholder noget de kalder Slalom Cup, men kun i lukket klubregi og ellers er der ikke noget i den retning inden for landets grænser. I Norge kendes sporten som Autoslalåm og i Tyskland kalder de det for Clubsport-Slalom.

Jeg synes det ville være rigtig spændende hvis sporten kunne blive til noget i Danmark, dels fordi jeg gerne vil deltage og dels fordi jeg tror det kunne være en god måde for mange, mig selv inklusiv, at blive bedre til at køre bil. Det jeg hører fra min kammerat i USA er, at sporten er meget rummelig og han både ser familier der deltager for at ha det sjovt og lære deres bil bedre at kende og dem der tager den hele vejen til nationale mesterskaber.

DASU ser positivt på at få sporten udbredt og vil gerne hjælpe med kontakter, information osv., men det kræver nogen starter en klub eller måske at nogle klubber går sammen og står for det.

Hvad tænker/mener I andre?


(Bemærk - jeg har lavet det samme indlæg på MX-5 klubbens hjemmeside)
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf KimT » søn 5. feb 2012 18:28

Det er mægtig god underholdning!

Har været med til autocross som passager ved et MG-løb her i DK. Jeg er dog ikke interesseret i at deltage på klubniveau, men synes det vil være mægtigt, hvis vi gjorde det til et fast indslag ved vores uformelle MX5-ture.
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf jepperimmen » søn 5. feb 2012 18:35

Jeg er helt klart deltager!!!

Udfordringen er vist kun at finde en der vil lægge asfalt til..
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Lurendrejer » søn 5. feb 2012 18:49

Det er formidabel underholdning som jeg desværre kun har dyrket virtuelt.

Jeg tror desvæære mx'eren må se sig slået af minien http://www.youtube.com/watch?v=bTwxHCHa ... ata_player :-)
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf Knud Erik » søn 5. feb 2012 19:01

Knud Erik
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: tirs 30. mar 2004 12:30

Indlægaf Kuksi » søn 5. feb 2012 23:41

Det MÅ klart prøves.
Men Minien bliver ikke til at hamle op med. :o
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » søn 5. feb 2012 23:46

Som mr T har jeg prøvet det i MG sammenhæng.
Vil tro, at det er et element i mange af klubbers løbsaktiviter.
Ikke decideret et løb i sig selv men et element.

Det ville være herligt at få stillet en s\"stor betonflade\" til rådighed (nedlagt flyveplads el. lgn.).
Det er jo faktisk den eneste måde virkelig at lære sin bil at kende.

For dyrt på alm. offentlige \"betonflader\". :twisted:
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf AS DK » man 6. feb 2012 00:26

Det er jo lidt i retning af manøvre/special prøver, som rallyfolkene kører. De låner som regel en stor P-plads eller nogle industri arealer hos foderstof firmaer, der har god \"udenomsplads\" det meste af året.
Der er som regel ikke ret meget andet end keglerne man kan køre ind i.

Jeg er helt klart med på at vælte nogle kegler en lørdag eftermiddag :lol:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Indlægaf Star » man 6. feb 2012 09:53

jeg prøvede det for nogle år tilbage, da vi ( Subaru) fik den første STI med VDC - Vehicle dynamics control - altså en forholdsvis avanceret ESP, hvor vi kørte slalom ned af en startbane på en flyveplads. - Det var helt vild så meget hurtigere man kunne køre MED esp end UDEN, og det ultimative bevis for at skidtet virker når der skal køres snævert.

På \"almindelige\" to-hjulstrækkere mister de fart fordi den jo bare stopper med at trække når ESP'en siger til, men på en Subaru smider den bare trækket over i den anden side (X2 aksler), så du bevarer fremdriften, og så går det stærkt i sådan en slalombane...
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.


Tilbage til Events

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron