FIVE-SPEED EVENT ØST 2010

Eksempelvis, sol på søndag, MX-5 Club Danmark aktiviteter, køretur til ....

Redaktør: Softtop

Indlægaf SHM » lør 16. okt 2010 19:05

Et så spændende arrangement vil jeg selvfølgelig ikke gå glip af. Og da min NB jubi aldrig har fået målt effekten også et ja til rullefeltet.

Hvor mange bliver vi forresten? :D
Søren - 10th Anniversary 2472/7500
SHM
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: tors 11. aug 2005 23:33
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlægaf jepperimmen » lør 16. okt 2010 21:34

SHM skrev:Hvor mange bliver vi forresten? :D

27 tilmeldte MX-5'ere 8)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf motorbøllen » lør 23. okt 2010 08:36

Så drengebørn og andre benzintosser.

SÃ¥ er det idag den store dag oprinder.
Vi ses derude.
NA Miata 93´ Mariner Blue

Vil du ha´ forhjulstræk. Så bak.
Brugeravatar
motorbøllen
 
Indlæg: 238
Tilmeldt: fre 4. jul 2008 21:21
Geografisk sted: Udkantsdanmark

Indlægaf UlrikK » lør 23. okt 2010 16:40

Havde ikke selv mulighed for at være der, men håber på folk deler ud af deres oplevelser. I den anden tråd skrev Jeppe at en pris på kittet også ville blive komme i dag, venter spændt ;-)
UlrikK
 
Indlæg: 146
Tilmeldt: ons 14. maj 2008 16:23

Indlægaf Bent » lør 23. okt 2010 17:53

NÅ, var så en tur i Roskilde!!
Fik prøvet NB'er med lidt tryk; det virkede godt :)
Der er lidt \"tøven\", mens planetgearet \"spinner\" op, men det er ikke så slemt.
Egentlig kan jeg bedre li' turbo og \"gammel kompressors\" effekt helt fra bund, men ta' ikk' fejl; trykket er der.
Til forskel fra turbo, er der ikke noget varmeproblem. Jeg lagde en hånd på trykrøret lige efter min prøvetur, og det var vel 45-50 grader.
Hørte pris på 32000-35000, og det er vel rimeligt nok, især fordi du her har et lovligt system. Nu venter vi bare på en NA version.
Den er efter min mening, allerede forsinket :( :( :(
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf And » lør 23. okt 2010 20:58

Ja jeg vil også benytte lejligheden til at sige tak for en interessant dag, både med foredrag og muligheden for at være testpilot på en KORT affyring af raketten :)

Til trods for den korte tur gav bilen et positivt indtryk og prisen må siges at sidde lige i skabet, når man tænker på det arbejde der ligger bag at få sådant en opsætning godkendt.

Det er dog en anden køreoplevelse end jeg er vant til, at effekten kommer tidligere er lækkert, men samtidigt forsvinder lidt vildskab i toppen af omdrejningerne. Man skal gøre op med sig selv om det er det rigtige for en, jeg tror godt jeg kunne leve med det :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Ozan Yücelbas » søn 24. okt 2010 10:40

Lyder som et hygge arrangement. Gid jeg kunne ha været der :(

Effekten lyder folk ikke til at være tilfredse med? Det er vel ikke værre end at man montere et større remhjul? :D
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf And » søn 24. okt 2010 11:22

Ozan Yücelbas skrev:Effekten lyder folk ikke til at være tilfredse med? Det er vel ikke værre end at man montere et større remhjul? :D


Jeg var fuldt ud tilfreds med effekten, men den leveres på en anden måde end jeg måske er vant til. Mere jævnt fordelt ud, så sparket i toppen ikke leveres på samme måde.

Bilen trak dog stadig massivt i fjerde gear ved en hastighed der var på den gode side af det lovlige :) Det imponerede mig!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf one-niner » søn 24. okt 2010 11:37

Mine oplevelser og tanker mht. Kraftwerks-kittet:

Generelt:

Man kan tydeligt mærke, at bilen har fået flere kræfter, men det føles ikke voldsomt på nogen måde. Andre har beskrevet det som om, at der er kommet en 2-liters eller en V6'er i motorrummet.

Jeg er sikker på, at bilen er markant hurtigere, men det føles bare ikke sådan, og det er jo i virkeligheden det dilemma, man står med: Vil man have en letkørt bil eller følelsen af, at få et los bagi, når man svinger pisken? Man kan ikke umiddelbart få begge dele.


Der er to ting, der især irriterer mig ved kittet:

1. Støjen. I mellemområdet er der en ret markant \"susen\" ude fra maskinrummet, som bliver endnu højere ved speederløft. Ved lavere omdrejninger høres det ikke, og ved de høje omdrejninger lægger man ikke mærke til det - muligvis fordi motoren overdøver det.

2. Metanol/vandindsprøjtning. Dette var oprindeligt ikke en del af planen, men det er det nu for at undgå motorbanken. Det betyder, at man skal huske at efterfylde en beholder i motorrummet en gang imellem. Det er efter min mening ikke en særlig elegant løsning, men det er til gengæld en garanti for, at motoren ikke står af.

Perspektiver:

Jeg ville foretrække, at man havde arbejdet på at inkludere en intercooler i kittet i stedet for metanol/vandindsprøjtningen. Det havde efter min mening været en langt mere elegant løsning. Det ville også gøre overgangen til det længe ventede Stage 2 kit lettere, da dette netop indeholder bl.a. en I/C.

Jeg tænker i øvrigt på, om indsprøjtningen eller I/C egentlig er nødvendig, hvis man installerer basis-kittet på en NB fra '99 - '00. Kompressionen i disses motorer er 9,5:1 i modsætning til den faceliftede '01+, som CCR har arbejdet på, der har 10:1.

Hvis man endelig vil have flere kræfter - og nu er det vigtigt at forstå, at jeg naturligvis ikke opfordrer til ulovligheder; det er blot en teoretisk tanke - så kunne man relativt let lave sit eget Stage 2 kit ved at fjerne restriktoren i Rotrex'ens indsugning, montere en I/C og et eller andet, der giver lidt mere brændstof. Så havner man vel oppe i nærheden af 220 - 240 hk, hvilket er ved at være maksimum, hvis man i øvrigt vil undgå at opgradere diverse motordele. Bare en tanke.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Lurendrejer » søn 24. okt 2010 17:08

Jeg synes alt i alt at det lyder fantastisk positivt... Larmen der omtales er jo absolut kun en god ting i min bog. Jeg havde mest af alt håbet på hyleriet fra en skrue-kompressor. :)

Er der kommet en færdig plan for arrangementet i Brande weekenden efter?
Lurendrejer
 
Indlæg: 434
Tilmeldt: ons 25. jan 2006 21:34
Geografisk sted: Randers

Indlægaf jepperimmen » søn 24. okt 2010 18:12

Med de 3 målinger vi fik i går på NB-FL er konklusionen at kittet giver +50 hk.

Hvis der er nogen som mener det ikke kan mærkes så står jeg af.

Vand / methanol tilføjelsen skyldes at CCR ikke vil lægge navn til et kit der har en lille risiko for at tændingbanke - det skal vi blot være glade for! Den originale sprinklerbeholder benyttes til dette og er dermed en diskret instalation. Der sprøjtes kun når der er tryk på, så forbruget er meget begrænset. Efter 25 prøveture i går (hvor der sikkert blev sparket til den) var der brugt ca. 1/4 af beholderen. Der kommer en advarsel når beholderen er ved at være tom.

Vand/methanol vil sandsynligvis også være påkrævet med intercooler monteret. Om det bliver nødvendigt for NB'en med lavere kompression er ikke sikkert - det ved vi når CCR har monteret det første kit på en NB.

Lyden er smag og behag. Jeg synes den er fed, men det er rigtigt at der er en hvislen, specielt ved gearskift under acceleracition - luft der er under tryk giver lyd fra sig. Køb en el-bil hvis du ikke kan li' motorlyd :wink:

At der ikke sker så meget ved høje omdrejninger er forkert. Den følelse skyldes kun at momentet er højt allerede fra lave omdrejninger og der ikke kun sker noget mellem 5-7000 omdr. som det er tilfældet på en standard MX-5'er.

Jeg har ikke testbilen med til Brande i denne runde, men får den snarest og giver besked.
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf one-niner » søn 24. okt 2010 18:46

Jeg har fuld forståelse for beslutningen om at bruge methanol/vandindsprøjtning. Jeg er helt indforstået med, at lyden er et spørgsmål om smag og behag. Jeg anerkender fuldt ud, at kittet leverer en rigtig pæn effektforøgelse. Og så skal man huske, at det bliver den eneste legale trykladningsløsning til en MX-5 1,8 NB i Danmark.

Men \"there's no such thing as a free lunch\", og udover de 35 kilo ud af muldvarpeskindet påpeger jeg blot nogle af de kompromiser, jeg føler, man skal være opmærksom på ved kittet.

På banen er det kun sekunderne, der tæller. På vejene er det oplevelsen, der tæller.

Jeg er helt klart stadig en potentiel kunde, men jeg vil overveje nøje, om jeg ikke skulle gå det ekstra lille stykke for at gøre oplevelsen det meget større.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Mogenz » søn 24. okt 2010 23:13

Desværre var Rikke og jeg i jylland denne weekend og jeg kunne ikke deltage og i denne uge er vi tilbage på sjælland og kan ikke deltage i Brande ....ja jeg gør det ikke nemt for mig selv.

Jeg må give Tom ret, der findes billigere løsninger, hvis man går turbovejen og så får men de kick han leder efter eller man kan i hvert fald hvis man ønsker det. Det bliver også til under 35k.

Jeg ville gerne have sådan et kit og får det nok en dag. Men det bliver ikke på den motor jeg har nu og 242k på tælleren samt andre små ting der gør at det ville blive urimeligt dyrt inden jeg kunne kaste de 35k i det her.

Men jeg kan ikke forstå Tom skriver at man kan gå det lille ekstra stykke for at ændre oplevelsen. Når det så gør det bliver ulovligt, Det virker tåbeligt når man nu har et lovligt kit der giver bilen de heste den burde have haft fra barns ben. Hele humlen var at det blev lovligt, ellers kunne vi ligeså godt sende Tom en sms om hvor han kunne afhente os og vores bil.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf one-niner » man 25. okt 2010 00:36

Mogenz skrev:Men jeg kan ikke forstå Tom skriver at man kan gå det lille ekstra stykke for at ændre oplevelsen. Når det så gør det bliver ulovligt, Det virker tåbeligt når man nu har et lovligt kit der giver bilen de heste den burde have haft fra barns ben. Hele humlen var at det blev lovligt...

Det bunder nok i, at selv om jeg hele tiden har været interesseret i Kraftwerks-kittet, så var det med henblik på at opgradere til stage 2, når KW en dag fik fingeren ud, og sendte det på markedet. Jeg sporede dog ingen interesse hos CCR og Rotrex for at arbejde på også at gøre dette lovligt, og det havde jeg nok egentlig forventet.

Oh, well - det ligger nok et stykke ude i fremtiden endnu, og de involverede parter kan jo sagtens nå at ændre holdning :) Vi må vente og se.

Mht. "oplevelsen", så har jeg det sådan, at hvis jeg skal investere så mange penge i en bil i den her prisklasse, så forventer jeg nok bare noget mere end blot at give den, hvad den skulle have haft fra fabrikken.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf jepperimmen » man 25. okt 2010 09:20

Mogenz skrev:Jeg må give Tom ret, der findes billigere løsninger, hvis man går turbovejen og så får men de kick han leder efter eller man kan i hvert fald hvis man ønsker det. Det bliver også til under 35k.

Tror du får svært ved at finde et turbo kit af høj kvalitet med alle tilhørende stumper til 35K. Og du finder ikke et du kan få synsgodkendt - og det er jo hele humlen ved Rotrex-kittet... :wink:
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Events

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron