Politiet jagter selv små fartoverskridelser på vejene

Eksempelvis, sol på søndag, MX-5 Club Danmark aktiviteter, køretur til ....

Redaktør: Softtop

Politiet jagter selv små fartoverskridelser på vejene

Indlægaf one-niner » lør 17. okt 2009 15:29

http://www.berlingske.dk/danmark/politi ... paa-vejene

Bilisterne skal holde øje med speedometeret i næste uge. Politiet kontroller hastigheder i hele landet, og der gribes ind over for selv beskedne fartoverskridelser på landeveje.


... Vel også en slags event. Men nok en af dem man helst vil undgå at deltage i ;)

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Claus » lør 17. okt 2009 17:40

De er startet, jeg er netop blevet snuppet med 53km/t.
Yes...3km/t for stærkt og 500kr fattigere.

Det er svineri..jeg kan ikke engang se de 3km/t på mit speedometer.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf one-niner » lør 17. okt 2009 17:57

Claus skrev:De er startet, jeg er netop blevet snuppet med 53km/t.
Yes...3km/t for stærkt og 500kr fattigere.

Det er svineri..jeg kan ikke engang se de 3km/t på mit speedometer.

Damn!

Men de trækker 3 km/t fra (af hensyn til eventuel tvivl om udstyrets præcision), så du er blevet målt til 56 km/t. Dog stadig ikke nogen voldsom overskridelse. Har nok været lige på vippen til bagatelgrænsen (har hørt, at den går ved 2 km/t, men det er vist mere uofficiel politik end en egentlig regel a la de førnævnte 3 km/t).

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf BNI » lør 17. okt 2009 18:28

Claus skrev:De er startet, jeg er netop blevet snuppet med 53km/t.
Yes...3km/t for stærkt og 500kr fattigere.


Godt at høre at ens skattekroner går til at bekæmpe vilde og farlige fartovertrædelser som denne.

Jeg bliver lidt småsur når man høre sådan en historie her, for det virker efterhånden vigtigere for politikerne/politiet at få fanget så mange syndere som overhovedet muligt, frem for at prøve at fange den ene procent der køre virkelig vildt og farligt på særdeles upassende steder.

At smide et fartkamera og evig fartkontrol op på Køgevej (landevej der forbinder Roskilde med Køge) der knalder alle der kører over de tilladte 80 km/t, kan jeg ikke se hjælper trafiksikkerheden særligt meget. Efter 1 uge ved 90 % af bilisterne jo hvor kameraet er, og så er det jo nemt at køre vildt bagefter. Politiet kan dog sikkert fremvise en imponerende mængde fartsyndere, hvoraf hovedparten sikkert har ligget mellem 81-95 km/t. Og ja det er da også for stærkt, men jeg ville heller have de prøvede at fange de 10-20 bilister der ligger og overhaler helt vildt på landevejen, fremfor de 2000 der kører 90.

Men der ser nok ikke ligeså godt ud i statistikkerne.

Og nej jeg har 7-9-13 aldrig fået en fartbøde, så det er ikke engang på grund af noget jeg selv har lavet man er lidt knotten :D
1994 NA BRG - 1,8
BNI
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 9. mar 2009 19:16
Geografisk sted: København

Indlægaf 55000 » lør 17. okt 2009 19:12

[quote="Claus"]De er startet, jeg er netop blevet snuppet med 53km/t.

MÃ¥ske du skal med i klubben :D :lol:
http://www.nbn-crew.de/html_nav/diverses_blitzer.htm
NB 1:24 Evo.Ora.
+
NB 1,8 1999 Evo.Ora.
KN-filter, IL-udstødning, 35mm Eiback-sænkning
Brugeravatar
55000
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 19. apr 2005 16:54
Geografisk sted: Vesthimmerland

Indlægaf Mogenz » søn 18. okt 2009 00:13

OK her kommer nok lige en lille spam.

Når det er sagt......jeg blev ikke taget og kørte også også pug´en men kørte forbi en sølle svensker der var blevet taget i en BMW vel at bemærke af en civil vogn.

Jeg synes det er latterligt at civil vogne skal have lov at give bøder og kontrollere fart grænser. Gør dog som i andre lande ....... vær synlige.

Politiet er nogle luske bukke der ikke kan fange nogle uden civil vogne. NÃ¥r det er sagt, blev jeg ikke selv taget, hvilket passer mig fint.

Pas nu jeres arbejde , kontroller ved skole og andre sociale pladser. Hvorfor belemre os andre med civil vogne?

Hvad er der farligt ved 113 på motorvejen?

Jeg har aldrig blevet taget for noget ulovligt, jeg er blevet clearet til PET \"Yderst hemmeligt\". Jeg har adgang til hvad folk incl. politimænd søger på nettet..... høre deres telefon samtaler og hvad der ved kommer andre uden min indblanding.

Mit spørgsmål er så blot...... hvorfor ? flere penge ? mere respekt? Why why why?

Kære politi kom nu ind i kampen, hvad kæmper i imod ? fart syndere eller penge kassen? Hvis det er penge kassen så er det fint nok det i har gang i. Hvis det er sikkerheden så start venligt et andet sted, måske foran skoler og institutioner. Jeg er sikker på at dem der kører 113/53 med ligeværdige ikke udgøre nogen trussel for sikkerheden.

Jeg har fri den næste uge så giv endelig gas med stærekasser, raciaer, fartkontrol og civil vogne herfra ....Good Luck bare fang de fart bøller og fart syndere.... men overse venligts de lorte spassere der ligger i midterbanen på en 3 sporet motorvej.

that was all.
Martin
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf BB » søn 18. okt 2009 00:21

BNI skrev:Godt at høre at ens skattekroner går til at bekæmpe vilde og farlige fartovertrædelser som denne.

Jeg bliver lidt småsur når man høre sådan en historie her, for det virker efterhånden vigtigere for politikerne/politiet at få fanget så mange syndere som overhovedet muligt, frem for at prøve at fange den ene procent der køre virkelig vildt og farligt på særdeles upassende steder.

<SNIP>
Men der ser nok ikke ligeså godt ud i statistikkerne.


Nu er pointen ikke fylde tal i statistikken, men at forhindre ligegyldighed overfor fartgrænserne. Hvis ikke der engang i mellem sættes fokus på de små overskridelser, så kører alle lidt for stærkt og så lidt hurtigere og så...

Hvis det var for at fylde op i bødestatistikken ville der ikke blive reklameret for deres kampagne, det er præcis det samme med de automatiske kameraer som der skiltes med fordi det handler om effekten ikke om at udskrive bøder. Faktisk er der tale om en opfølgning på "Tag 10 af farten" budskabet der er blevet reklameret for i nogen tid.

Jeg synes både fotoautomater og fartkampagne er en god ide - og jeg kører endda forbi to af automaterne hver dag.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf one-niner » søn 18. okt 2009 00:28

Mogenz, kan du ikke lige sætte nogle ord på hvorfor Politiet efter din mening ikke skal jagte fartsyndere i civil? Jeg tror ikke, at jeg helt forstår...

Og bare fordi små fartoverskridelser straffes, er det jo ikke ensbetydende med, at de store ikke gør.

De penge Politiet kradser ind via bøder går i Statskassen og ikke til Politiets eget budget.

Suck it up - overhold loven eller betal prisen.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf hasse » søn 18. okt 2009 10:09

Måske en lidt mærkelig diskussion i denne tråd.
Vi ved jo, at der er hastighedsgrænser.
De er jo ikke indført for at genere (selv om man ved Gud en gang imellem kan have det på fornemmelsen).

Færdselsreglerne er vel mere eller mindre indrettet efter laveste fællesnævner fvs. angår kørefærdigheder.

Vi almindelige MX5-drivere kører med risikoen for at blive snuppet. Det er ihvertfald for mig en kalkuleret risiko...når det går (for) stærkt.

Så der er jo ikke andet at gøre (i den kommende uge!!??) end at køre, hvad speedometeret viser (så er den reelle hastighed ca.5-10% mindre), istedet for at køre visningen + 5-10%.

Til Mogenz:
Det bliver spændende at høre, hvor længe du er clearet til \"yderst hemmeligt\" efter dit indlæg.

PET følger også med på internettet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf BNI » søn 18. okt 2009 12:53

hasse skrev:Måske en lidt mærkelig diskussion i denne tråd.
Vi ved jo, at der er hastighedsgrænser.
De er jo ikke indført for at genere (selv om man ved Gud en gang imellem kan have det på fornemmelsen).


Nah en mærkelig diskussion er det ikke vel nødvendigvis. Vi kan nok være enige om, at hastighedsgrænser er en god ide. Vi kan nok også alle være enige i, at det bør være en målsætning, at så få som muligt bliver slået ihjel i trafikken.

Men man kan vel godt diskutere hvorledes man bedst når det mål.

For det første kan politiet/pressen ofte få det til at lyde som om vi alle ligger og kører med hovedet under armen og det hele bliver værre og værre. Men i 2006-2008 blev 347 mennesker slået ihjel i trafikken årligt. Her skal man måske huske tilbage til 1965-1975 hvor op til 1200 personer blev dræbt i trafikken årligt. Og ja bare i 1998-2000 blev der dræbt 500 personer årligt. Selvom trafikken er blevet væsentligt mere intensiv, er det altså blevet mere sikkert at bevæge sig i den. Vi er nu nede på et antal trafikdræbte, der nærmere sig det man havde i 1930'erne.
Den gruppe der ikke helt følger det fine mønster, er ikke overraskende gruppen 16-24. I 2006 blev 80 personer i denne alderskategori dræbt, ud af et samlet antal dræbte på 306. Dvs, de står for over 25 % af uheldene. Den her gruppe bør man fokusere ganske meget på, for der er meget at hente hos en lille gruppe af mennesker.

For det andet er den store dræber ved trafikken ikke kun fart, men det der kommer ud af udstødningsrøret. Miljøstyrelsen konstaterede i en rapport, at luftforurening fra biler årligt giver 800 for tidlige dødsfald og mellem 1000-2200 hospitalsindlæggelser per 1 mio. københavnere. Tallet for hele DK er sat til ca. 3.400 for tidlige dødsfald årligt. Derudover kommer småtingene som f.eks. øget astma og allergi. Det er dog nogle store konsekvenser, man måske bør have lidt mere i fokus fremfor udelukkende at snakke løs om flere kameras og fartkontroller.
1994 NA BRG - 1,8
BNI
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 9. mar 2009 19:16
Geografisk sted: København

Indlægaf Claus » søn 18. okt 2009 14:12

Giver Mogenz helt ret i sine holdninger.

Desuden hører man så tit fra rød stue at farten dræber...ja gu fanden dræber farten, bevægede vi os rundt med 10km/t så var det nok begrænset hvor mange der døde i trafikken.
Bilen er et nødvendigt onde eller værktøj for at landet kan fungere.

Det har sine tragiske omkostninger at køre i bil, men set i perspektiv så er bilerne i gennemsnit 9år gamle, det betyder at bilens sikkerhed og design er 4 år ældre, altså er der tale om biler hvis teknologi og sikkerhed er 13 år gammel.
De gamle biler mangler ESP, ABS, side, hoved airbag, deformations zoner med mere - sammen holdt med at der alkohol involveret i 25% af alle ulykker og 15% kører uden sele - så skal det jo gå galt.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Mogenz » søn 18. okt 2009 14:42

one-niner: ja sorry men jeg mener politiet skal være synlige og ikke luske rundt. Det var ikke ment som det ene frem for det andet omkring størrelse af forseelsen. Det skal da klart straffes, men kan de ikke gøre det med Politi skilte på bilerne og deres radarting og stærekasser da jeg mener at civilvogne ikke burde kunne bruges til den slags opgaver.
Det ville svare til at jeg civilt skrev en bøde ud til dem der sætter en fod i fodgænger feldtet inden der er grøn mand eller ham der triller over den hvide streg inden der bliver grønt. De har ikke uniform på så de er som dig og mig når vi har fri fra arbejde.
Hvis jeg en dag for en bøde betaler jeg den med glæde, man kan jo ikke sige sig fri for ikke at have prøvet at køre for stærkt en enkelt gang et sted i landet, så jeg venter jo bare til det bliver min tur.
Om pengene går til stats kassen eller til politi reform er vel et fedt. De går stadig ud af \"uskyldige\" borgers lommer.
Nu er der jo \"ta´10 af farten\" kampagne jeg prøvede jo at tage 10 af farten på strandvejen hvor jeg nu så skiltene og det resulterede i jeg kørte 40 km/t hvilket er helt fint, ud over den hale af dyttene mennesker bag mig som måske ikke var tilfredse. Men jeg havde jo taget af så jeg råbte til dem at jeg havde taget 10 af farten ....men de var ikke forstående ???
Senest rettet af Mogenz søn 18. okt 2009 15:00, rettet i alt 1 gang.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Claus » søn 18. okt 2009 14:52

Igen helt enig
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf BB » søn 18. okt 2009 15:30

Mogenz skrev:Det ville svare til at jeg civilt skrev en bøde ud til dem der sætter en fod i fodgænger feldtet inden der er grøn mand eller ham der triller over den hvide streg inden der bliver grønt. De har ikke uniform på så de er som dig og mig når vi har fri fra arbejde.


Her er jeg så lodret uenig. Det er da kun fint, at folk ikke blot kan se i spejlet om der er "fri bane" til at ignorer færdselsloven. Forøvrigt er selv en politibetjent der har fri stadig en politibetjent, det er ikke anderledes end at en læge der har fri stadig er bundet af sit lægeløfte.


Mogenz skrev:Nu er der jo "ta´10 af farten" kampagne jeg prøvede jo at tage 10 af farten på strandvejen hvor jeg nu så skiltene og det resulterede i jeg kørte 40 km/t hvilket er helt fint, ud over den hale af dyttene mennesker bag mig som måske ikke var tilfredse. Men jeg havde jo taget af så jeg råbte til dem at jeg havde taget 10 af farten ....men de var ikke forstående ???


Opfordringen omkring de 10 går på at overholde fartgrænserne og være opmærksom på forholdene, er der således forhold til 50 skal du ikke pludselig køre 40 medmindre der står 40 på skiltene. De 10 handler om der er mange som har vænnet sig til at køre ca. 10 over grænsen, det er ligeledes derfor politiet i en periode snupper alle og ikke kun de rigtig slemme.
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39

Indlægaf Danny » søn 18. okt 2009 17:03

Jeg står et sted midt imellem de to holdninger, der er her indtil videre. Fartgrænser skal der være og får man en bøde er det et valg man selv har truffet. At fartgrænserne nogle steder er helt hen i vejret, er jeg enig i, men det er stadig ens egen skyld hvis man vælger at bryde dem når man nu er bekendt med reglerne. Jeg bryder selv reglerne, ofte endda. Men jeg er også indforstået med den eventuelle konsekvens. Og nej, jeg kører ikke råddent, men det er sjældent jeg kun kører 80 på en øde landevej i det vestjyske.

Når det så er sagt, så er det også en fejlprioritering af indsatsen når man knalder folk for at køre 53 i timen. Vist skal der være respekt om grænserne, men når man ser i spektret af trafikforseelser, så synes jeg man hermed har sat fokus på det forkerte. Det er bare min ydmyge teori, men jeg tror de største trusler findes hos førnævnte 18-24 årige, spritbillister, tumpede bilister og ældre der kører 30% under fartgrænsen og får folk til at foretage drastiske overhalinger.

Hvad angår \"fart dræber\" kampagnen har jeg også et synspunkt. Et eksempel var en gut, der kom kørende med 90 i timen på en landevej. En bilist kommer fra en sidevej, overser sin vigepligt og dør. Han kunne angiveligt have undgået sammenstøddet, hvis han havde kørt 80. Det er meget flot alt sammen, men hvad om damen havde overholdt sin vigepligt til at begynde med? Han forstærker jo bare konsekvensen af hendes manglende evner som bilist. Med den kampagne synes jeg man gjorde beskedne fartsyndere til syndebukke, mens elendige bilister ufortrødent kan fortsætte deres foretagende.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Næste

Tilbage til Events

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron