Hvinende tandrem

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Hvinende tandrem

Indlægaf Felix » ons 31. aug 2016 08:56

Har lige skiftet tandrem og de øvrige drivremme, da det efterhånden var 7 år og 70.000 km siden sidst (serviceinterval er angivet til 5 år eller 100.000 km).

Alle remme havde det stadig fint - Servoremmen havde nogel mikroskopiske revner på indersiden, Tandremmen lignede en ny. (Tror faktisk godt man uden større risiko med mit kørselsbehov på 10.000 km kan udvidde serviceintervallet til 10 år så den når 100.000 km).

Så til sagen - Efter skiftet er den begyndt at fløjte svagt - Ikke noget der generer voldsomt men alligevel en lille mislyd. Det kunne klassisk tyde på at den er for stramt monteret, men det kan jeg næsten sige med sikkerhed ikke er tilfældet - Jeg lod strammeren gøre arbejdet som den skal og strammede så til - checkede også lige med fingeren mellem kamhjulene at den var tilpas stram. Har efterhånden skiftet 5 tandremme og vil mene at det kan jeg godt finde ud af så jeg læste lidt på nettet og fandt ud af at der tilsyneladende er kommet nogle stivere tandremme på markedet - angiveligt med Kevlar og endnu længere serviceinterval og jeg tænker nu på om det er sådan en fætter jeg kan have fået på?

Nogen der har oplevet noget tilsvarende?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvinende tandrem

Indlægaf Kuksi » ons 31. aug 2016 22:25

Har skiftet et tilsvarende antal tandremme, og har aldrig oplevet det du beskriver.
Har du skiftet medløber og strammerhjulet? vandpumpen?
Er du sikker på det er fra tandremmen mislyden kommer?
Kunne måske være en af de andre remme, det har jeg oplevet flere gange.
De får så en gang silikone spray, så holder de mund i lang tid. Og nej de kommer ikke til at skride af dette.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hvinende tandrem

Indlægaf Felix » tors 1. sep 2016 08:29

Tak for input

Prøver lige et skvæt silikonespray som du foreslår og ser om det fjerner lyden
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvinende tandrem

Indlægaf hasse » lør 3. sep 2016 08:11

Hellere lidt for løs end for stram.
Hvis mine remme begynder at give lyd, gasser jeg op et par gange.
Så holder de op....hos mig. :-)

Tilføjelse:
Du har checket, at der ikke er slør i krankhjulet (ved tomgang) efter du har strammet diverse justerskruer?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Hvinende tandrem

Indlægaf Felix » lør 24. sep 2016 20:00

Jeg ka lige runde den af med at det var kileremmen til generatoren der lavede lyder. Jeg købte den i Biltema. De angav en kilerem der er 13 bred hvor det rigtige mål er 12,5 eller 12,8. Den lille forskel gjorde intet i forhold til at få den på selvom den løb lidt højere på generatoren drivhjul. Det gav samme lyd som en for stram tandrem. Tror lyden er skabt af de små rilller der er i dens inderside. Nu er den gamle midlertidigt kommet på til jeg finder en forhandler af den lidt mindre str, der ikke siger noget.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron