tændkabler

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

tændkabler

Indlægaf Felix » tirs 11. aug 2015 19:12

De holder sku ikke evigt - De tændkabler - Det er en sliddel- det har jeg selv lige måtte erkende. Troede det var woodoo når folk snakkede så meget om kabler, men der blev jeg klogere. Havde skiftet til de sorte standardkabler fra MX5parts i 2008 - mere for god ordens skyld og de sidste par år oplevet udsættere når den fik lidt pedal i lave omdrejninger - Ikke noget kristisk bare et enkelt slag den sprang over og jeg tilskrev det faktisk ikke tændkablerne overhovedet. Det blev så helt grelt i slutningen af sidste uge - hostede of harkede sig på få cylindre op i omdrejninger eller den måtte behandles med en meget blid speederfod for ikke at gøre det (det ødelægger hurtigt katten at få uforbrændt benzin derned).
Læste på nettet at det skyldes at isolering på kablerne med tiden får små huller, så der kan springe gnister den vej i stedet for over tændrørene. Lyder bare ikke plausibelt i mine ører. Men noget sker der altså. pt satte jeg de ældgamle originale tilsvarende sorte tændkabler på igen indtil de bestilte JR kabler ankommer - og nu kører den igen som den skal. De enkelte udsættere er også forsvundet. (godt jeg ikke smed dem ud dengang for så var jeg grounded nu)
Mystisk hvad der er der går galt med de kabler - Har målt dem igennem og de måler som de skal og har de ohm igennem dem, der skal være og isolering ser ikke krakelleret eller revnet ud overhovedet - Har prøvet at smøre dem ind i silikoneolie og yderligere give dem et omslag af en opskåren silikoneslange for at se om det skulle hjælpe, for så burde det da være vanskeligere for spændingen at løbe den vej end at springe den lille mm i tændrøret, men det har ingen effekt overhovedet, så jeg tror det må være deres evne til at overføre højspændingen til tændrørene der bliver ødelagt med tiden.

Er der nogen i dette forum der ved præcist hvad der sker når kablerne holder op med at virke?

Hvorfor er det et issue på MX5 og ikke på andre biler?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: tændkabler

Indlægaf AS DK » ons 12. aug 2015 16:32

Jeg er ikke mekaniker, men vover et par bud på tændkablernes nedslidning.

Tændrørernes modstand ændres også over tid, men det synes udelukket I dit tilfælde, da du kører fint på de gamle kabler.

MX5 tændspoler har 2 impulse til 4 cylinder, hvilket betyder at tændrørerne gnistrer 2 gange pr omdrejning. Det må vel betyde dobbelt så stort slid som på motorer med kun 1 gnist pr omdrejning.

MX5 køres med forholdsvist højt omdrejningsniveau, hvor udsættere mærkes mest.


Jeg havde tidligere bøvl med min tænding, men kun periodiske fejl. Har derfor skiftet til FAB9 coil-on-plugs, hvor både kabler og spoler er udskiftet. Her skal kablerne kun transportere tændingsimpulsen ud til spolen, der genererer højspændingen direkte på tændrøret .
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: tændkabler

Indlægaf Kuksi » ons 12. aug 2015 21:42

Ja AS DK kommer helt sikkert ikke i de problemer mere. 8)
Jeg har også selv oplevet problemet, først med de originale kabler, senere med KW85 "high performance" kabler( som kun blev 2-3 år).

Problemet er sikkert nedbrydningen af isoleringen. Hår fine sprækker hvor fugten finder vej ned, og derfor får højspændingen på afveje.
Da bilerne kørte med strømfordeler, var strømfordeler dækslet også udsat for disse revner, med samme fejl til følge.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: tændkabler

Indlægaf Henr1k » ons 12. aug 2015 21:53

Felix skrev:Hvorfor er det et issue på MX5 og ikke på andre biler?

Vi havde en 2004 1.1 Picanto og den sled dem også op, mener et par sæt om året...
Jeg tænkte også først at det var umuligt at slide en ledning op, men nej.
Det er helt skidt det tændingssystem og der røg også en cat på den bekostning.
Mener at de nævnte på værkstedet at de sprøjtede lidt vand på når de fejlsøgte og så kunne man se gnisterne.
Brugeravatar
Henr1k
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 15. apr 2015 08:56
Geografisk sted: Viborg

Re: tændkabler

Indlægaf hasse » tors 13. aug 2015 14:28

AS DK:
MX5 tændspoler har 2 impulse til 4 cylinder, hvilket betyder at tændrørerne gnistrer 2 gange pr omdrejning. Det må vel betyde dobbelt så stort slid som på motorer med kun 1 gnist pr omdrejning..."

" tændrørerne gnistrer 2 gange pr omdrejning"
???????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: tændkabler

Indlægaf Kuksi » tors 13. aug 2015 15:09

Jep Hasse

4 takts motor = Krumtappen drejer 720 grader/ 2 omgange for en hel takt.
Men vores motor tænder hver gang stemplet er i top. Det passer med at det stempel som er i top for at tænde feks cyl1, følges ad med cyl4 men det er i top i udstødnings fasen. Men alligevel tænder tændrøret.
Der af navnet wasted spark.

Vores tændspoler arbejder ikke i forhold til stel, men fra den ene side af højspændingsviklingen til tændrør 1 gennem topstykket til tændrør 4 og retur til den anden side af spolen.
Så det er faktisk 2 gange elektrode afstand der skal passeres.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: tændkabler

Indlægaf hasse » tors 13. aug 2015 15:24

"Men vores motor tænder hver gang stemplet er i top"

Jeg ved, at der er forskel på batch- og sequentalfire. De første årgange havde batch.

Men det med tænding hver gang i top, det er nyt for mig.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: tændkabler

Indlægaf Felix » tors 13. aug 2015 18:41

Tak for input.
Egentligt et "sjovt" valg de gode mx5 ingeniører har lavet i sin tid. Der ka da ikke være meget at spare ved at undlade to tændspoler. Nå men sket er jo gjort.
Det giver mening at mx5'erens tændingssystem med wasted spark giver en væsentlig større belastning af kabler - dels pga det dobbelte antal gnister pr taktslag, men også fordi spændingen før gnisten springer vil være ca dobbelt så høj pga de to tændrør der vil være en del af højspændingskredsløbet. Så alt i alt skal ser afleveres det dobbelte antal gnister ved den dobbelte spænding. Giver bestemt baggrund for at overveje at opgradere til tændrørsmonterede tændspoler - en på hvert tændrør.
Specielt hvis man kører med turbo eller kompressorladning, der yderligere belaster tændingssystemet.

Men hvis de dengang vidste at tændkabler ikke kan tåle den behandling i længden, er det svært at forsvare den relativt lille besparelse der ligger i at vælge et sådan lidt egentligt tåbeligt setup.

Gu ve om man ka rigge systemet op til at gå til stel i stedet?
Stadig det dobbelte antal gnister men kun den halve spænding (et tændrør)?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: tændkabler

Indlægaf Felix » tors 13. aug 2015 19:05

Hvis man nu lader den ene af de to udgange - ligegyldigt hvilken - gå til stel og den anden til begge tændrør, vil der stadig springe to gnister men modtanden i systemet før gnisterne springer vil være den halve - svarende til anlæg der kun skal drive et tændrør. Gu ve om det setup ville virke?
Og hvis det er bedre hvorfor i al verden de ikke har rigget det sådan til fra starten?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: tændkabler

Indlægaf hasse » tors 13. aug 2015 21:41

Jeg har kørt med og brugt fgl. i efterhånden mange år (alt er relativt :-) ):

http://www.nology.com/hot.html

sammen med Performance ignition coils fra Miatamania.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: tændkabler

Indlægaf Kuksi » fre 14. aug 2015 09:18

Ja Felix dit setup vil virke (hvis ellers der ikke kommer overslag i tændspolen, for nu er spændingen jo dobbelt så høj i forhold til stel)
Du vil dog ikke opnå noget ved det. Om modstanden halveres betyder intet, man har netop modstand i tændkableren af hensyn til støjdæmpningen. Om denne modstand er 1000 eller 500 ohm betyder stort set ikke noget for gnisten. Strømmen er ganske lav.
Det er også derfor vi distribuere vores el rundt i landet som højspændingsledninger.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: tændkabler

Indlægaf Felix » fre 14. aug 2015 09:37

Hej Kuksi

Hvis spændingen I spolen bliver dobbelt så høj som du skriver er det jo en fare. Jeg mener nu det vil forholde sig omvendt, men ret mig hvis jeg tager fejl. Når højspændingen induceres I sekundær vindingen på tændspolen, vil spændingen stige I spolen indtil den når den spænding der skal til for at gnisten kan dannes - Når det sker vil den vel ikke stige meget mere idet den jo "aflades" gennem den strøm, der løber til tændrørene ligesom et lyn dannes ved en spændingsforskel, der udlades idet lynet springer. Min tanke er at den spænding må være omtrent den halve, når der kun skal forceres et gnistgab

Hvorfor mener du der vil komme dobbelt så høj spænding I spolen ift stel? (ku jo bestemt godt være meget kritisk ift spolernes levetid - Vi ønsker jo at løse problemet - ikke flytte det over på en anden kostbar del)
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: tændkabler

Indlægaf Kuksi » fre 14. aug 2015 11:13

Forholdet mellem primær og sekundær vikling ænders der jo ikke på, så tændspolen vil jo kun være i stand til at lave præcis samme max spænding.
Det jeg mener med dobbelt spænding er at hvor sekundær viklingen før var svævende i forhold til stel, har du nu lagt den ene ende til stel. Derfor vil den anden ende have en spænding der "hævet" til det dobbelte af før.
Det bør man bare lige være opmærksom på om spolen klarer. Jeg kunne være bange for at der kom overslag internt i tændspolen, steder hvor der nu var en nemmere vej til stel. Før var gnisten jo "ligeglad" med stel, den ville jo finde en returvej til den anden side af sekundær viklingen. Men den vej ændres jo netop ved at du steller den ene side, så kan stel alle steder bruges som returvej.
Det ser hurtigt indviklet ud, når man skal prøve at beskrive det. :)

Du har ret i at den spænding der skal til inden gnisten springer, og ligger over tændrørets gab, vil være lavere (faktor ½ ?).
Vi skal også lige huske at der skal noget mere til at gnisten springer når trykket er næsten 200psi.

Der er ingen tvivl om at COP (Coil On Plugs) er den bedste løsning. Man har individuelle tændspoler og kun et 12V styresignal rundt i bilen.
Men nu er det jo ikke sådan at systemet fra Mazdas side er helt håbløst, det kan jo sagtens fungere (også på tunede banebiler). Men det er bestemt et af de få svage punkter på bilen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: tændkabler

Indlægaf hasse » fre 14. aug 2015 16:12

Kuksi:
Jeg tilstår ærligt: Jeg har en form for "blind vinkel", når det drejer sig om El.

Som det fremgår i mit indlæg ovenfor, har jeg de der Nology Hotwire tændkabler.

Kan du forklare mig det der med "capacitor"?

Måske et svært spørgsmål, når jeg beder dig om at forklare mig det :-)

Tager Nology strøm på brugerne/køberne????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: tændkabler

Indlægaf Kuksi » fre 14. aug 2015 21:53

Jeg skal prøve Hasse ,en det er godt nok noget nørdet.

Har man lyst til selv at læse mere og selv bedømme kan man jo starte med at læse mere om "patentet" (det er en bevilling med publiceringsnummer US6559376 B2) http://www.google.com/patents/US6559376?hl=da

I Europa er deres klassificering sjovt nok benævnt som "H01T 13/05" som dækker over "· · ·combined with interference suppressing or shielding means"
Altså som en leder med "interferens dæmpning eller afskærmnings formål" Så heri fremgår der altså ikke noget om mere power, og "renere luft".

I USA er deres klassificering "Coaxial or concentric type"
This subclass is indented under subclass 24. Structures having at least one conductor surrounded by and spaced from the inner walls of a tube or conduit which tube or conduit may be of either conducting or nonconducting material.
(1) Note. For similar structures having plural parallel or twisted conductors (not arranged in surrounding relation), see this class, subclass 27.
(2) Note. For similar structures having solid insulation filling the space, see this class, subclasses 96, 98, 102, and indented subclasses and 111.
(3) Note. For conduits having interior conductor supporting means, see this class, subclasses 99 and 100.


Den kondensator virkning der er opnås jo ved at de har monteret en flettet "stelstrømpe" omkring højspændingskablet, med den ene ende forbundet til stel. Hermed opstår der selvfølgelig en meget (meget) lille kondensator.
Jeg havde godt tænkt at den måtte være lille og det fremgår også af dokumentationen. Ved 5" lang "kondensator 18pF og ved 25" 74pF ( så er tændkablet også 30" langt). Det er en kondensator på 74 x 10 i minus 12 (0,000000000074F, så den er lille) Den ladning af energi der kan lagres i denne kondensator (som jeg bare ville kalde en kapacitet, for sådan en opstår mellem alle emner), er så lille at den må være helt uden betydning.
De viser jo også selv at størrelsen skal tilpasses alt efter om de har 40,60 eller 70kV. Hmmm, de tester ved 250Hz hvilket jo må svare til 1000 omdr/min på "normale" biler og 500 på vores.Så spørger jeg bare hvad så ved 3000 eller 7000?
For lige som kapaciteten har indflydelse så har tiden (frekvensen) det også.

Kunne være sjovt at prøve at bytte rundt på tændkablerne i deres demo/testboks, bare for at se om den kraftige gnist nu også fulgte med...

Jeg har for år tilbage kikket på disse kabler som du fortalte om dengang. Jeg er nok af den opfattelse at hvis det var SÅ godt, havde man hørt om dem fra mange flere kanter end tilfældet er.
Jeg tror altså ikke rigtigt der er noget et hente på den konto.

PS. Jeg vil altså heller ikke anbefale Magnecore ( i mit tilfælde KV85) kablerne. Mit første set holdt kun omkring 2 år, og hvis jeg husker rigtigt har Andreas heller ikke gode erfaringer med disse.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron