Hænger i omdrejninger ved udkobling

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Hænger i omdrejninger ved udkobling

Indlægaf Lars Z » fre 25. apr 2014 17:54

Min NA 1990 1,6 hænger i omdrejningerne når jeg kobler ud f.eks ved et lyskryds.
Den falder til ca. 1300 omdr. hvor den så bliver 3-5 sekunder hvorefter den falder til normalt.
Den er dog lidt urolig i tomgang når den er faldet ned på normalen.

Min mekaniker nævnte vacuum slanger, men inden jeg begynder at rode vil jeg lige høre om der er nogen der har de vise sten herinde.

Skal bare holde den kørende indtil efteråret hvor pladerne ryger af og en total renovering (nut and bolt) skal påbegyndes.

Mvh Lars
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 13:17
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Hænger i omdrejninger ved udkobling

Indlægaf Webmaster » fre 25. apr 2014 19:58

Mit gæt er at det kan løses ved at sætte en ledning i klemme i diagnosestikket imellem GND og TEN og så justere tomgangen. Når den gør som du beskriver her vil jeg gætte på at tomgangen står for højt (når du har sat en ledning i imellem GND og TEN) og ved at justere den bare en smule ned... løser problemet. Du kan kun justere tomgangen ved først at sætte en ledning imellem GND og TEN i diagnosestikket. Det er vist i denne guide: http://www.five-speed.dk/Guides/timing.htm
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Re: Hænger i omdrejninger ved udkobling

Indlægaf Kuksi » fre 25. apr 2014 21:03

Det er også en mulighed at det skyldes den dæmper (dashpot), der skal fange og holde gasspjældet et par sekunder. Hvis den er justeret til at fange spjældet for tidelig, eller den går ekstra trægt, kan det give samme problem. Dæmperen er der fordi motorsyringen er langsom til at fange og justere tomgangen. En brødrister har mere CPU kraft i dag, end de motorstyringer. :lol:
Læs meget mere om hele virkemåden, og evt. fejlfinding om tomgangs systemet her: http://www.miata.net/garage/isc.html

Grund indstillingen af tomgangsskruen, har stor indvirkning på hvis du oplever et dyk i omdr. ved indkobling af belastning i tomgang, AC, lys, elbagrude o.lign. Juster den så omdr. er de samme, med og uden kortslutningen i service stikket. Sådan justerede jeg min og det virkede perfekt, mht. ændringer i hastigheden afh. af belastningen.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hænger i omdrejninger ved udkobling

Indlægaf Lars Z » fre 25. apr 2014 22:43

Hej Kuksi.
Tak for svar, jeg tager et kig på det i weekenden.
Jeg oplever nu ikke noget dyk men den svinger en del mere i tomgang end den normalt har gjort.

Der er også nogen der taler om at rense spjældet. Det giver nok mere mening for mig når jeg står med snuden i motor rummet.
Skide irriterende er det i hvert fald.

mvh Lars
Så kom den på plader, nu skal vi bare have genskabt tilliden til den lille røde.
Lars Z
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: tors 8. apr 2010 13:17
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Hænger i omdrejninger ved udkobling

Indlægaf Bent » lør 26. apr 2014 19:32

Tag et godt kig på vacumslangerne og lydt i tomgang, om der er nogen suge/sive lyde. Et skud rens på spældets "kanter" er altid godt, og chek lige at det lukker helt; ved nul gas.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron