Mærkelig lyd

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Mærkelig lyd

Indlægaf Felix » ons 26. feb 2014 21:22

Jeg har den sidste måneds tid ind imellem måtte høre en underlig lyd fra motorrummet. Lyder lidt som når en kilerem er for slap men begge ydre remme er stramme nok. Lyden er der et øjeblik og er så væk igen. Kunne være et tørt glideleje men hvor er der sådan et? Kan det have noget med servopumpen at gøre. Har aldrig skiftet servovæske og ved ikke om det har noget at sige?
Ved at emnet tidlige har været oppe i en anden tråd men mangler stadig løsningen.
Nogen der har været ude for det samme og fundet årsagen?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf AS DK » tors 27. feb 2014 09:52

Du må nok komme med lidt flere oplysninger, da lyde kan være meget svære at identificere.

Hvornår kommer lyden? Ved koldstart? Ved acceleration? Ved fuldt rat udslag?
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Felix » tors 27. feb 2014 15:20

Ja nu kan det jo godt være vanskeligt at sætte ord på en lyd, der ikke rigtigt lyder at noget man kender I andre sammenhænge - Måske vi skal oprette mulighed for at lægge lydfiler ind så vi kan dele både de fede lyde fra MX-5 og de knap så fede lyde :D

Lige med denne lyd - den kommer mest når bilen er kold og mest ved igangsætning (skift i omdrejningstal) - og slet ikke når bilen er I constant fart :?

Giver det noget mere at arbejde med?

Skifter I andre servovæske?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Kuksi » tors 27. feb 2014 17:24

Skifter ikke servovæske. (Der bliver kun toppet op til erstatning for det der brændte, da det på banen sprøjtede ud på en brænd varm manifold. Som nogen sikkert husker fra turen til Skive) :lol:

Håber ikke din lyd stammer fra dit remhjul på krumtappen, forårsaget af en løs bolt og slidt notgang. :(
Det gav sig for mig til kende ved lidt piveri lige efter start. Se også efter at remhjulet ikke sidder og wobler / slår sig når du holder i tongang.
Kan jo se at du ud fra årgangen på din kunne være i risikogruppen.
Du kan evt. pille servorem og dynamo remmene af, og prøve om du kan vrikke7dreje remhjulene i forhold til krumtappen. Personligt ville jeg heller ikke være bange for at sætte en moment nøgle (21mm top) på, for at se om bolten stadig er spændt. Men overdriv ikke, for er det udført rigtigt, er den låst med Locktite. Og er den ikke løs, skal du ikke overspænde for dermed at bryde Locktiten.

Men håber da så sandelig at der er en langt mindre alvorlig årsag til din lyd.
Som f.eks har jeg også haft beslaget der holder motorhjelmen lukket, der peb meget når man kørte over ganske små ujævnheder. En klat smørelse på hjelmens beslag, og lidt justering af gummierne, løste dette.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Felix » fre 28. feb 2014 08:38

Hej Kuksi

Tak for input - Checker krumtap bolten i weekenden og krydser finger...Hvis bolten har løsnet sig burde det vel være ret åbenbart at bolten er for løs ift momentet den skal være spændt med, så den vej synes den enkleste i forhold til afmontering af remmene
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Softtop » fre 28. feb 2014 12:16

Kuksi: Prøv servoolie fra Redline - det er sandsynligt at du smed væske
pga varmeudvikling i systemet. Redline's kan håndtere højere temperaturer end normal servoolie.
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Kuksi » fre 28. feb 2014 18:10

Der var en rigtig god grund til jeg mistede servoolien.
Kraven knækkede af en 90°bøjning der går ned i servopumpen. Den var ikke længere aflastet af et beslag som ellers sidder der originalt.

Men er ellers rigtig glad for Redlines olieprodukter, som jeg har kørt med i gearkasse og bagtøj. Gearkassen blev klart mindre varm og gearskift endnu lettere i kold tilstand.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Bent » lør 1. mar 2014 11:15

Hvis jeg skulle komme med et gæt: ville det være generatorremmen, lige efter start lader generatoren forholdsvis meget på batteriet...dvs mere modstand.
Husk at remmene skal være ret stramme..ca 5mm slup, ved "multiribrem".
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Felix » lør 1. mar 2014 15:11

Så er jeg klar med lidt flere clues...

Bolten til krumtappen sidder fint fast, så det er gudskelov næppe der den er gal - (var også opmærksom på svaghedne hos NA, da jeg skiftede tandrem sidst og fik låst med Locktite og spændt ordentligt til i toppen af momentet.

Ved nærmere undersøgelse her de sidste par dage viser lyden sig at optræder lige før indkobling og mest mens motoren er kold. Men kun ind imellem....Kan det mon være udrykkerlejet?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf hasse » lør 1. mar 2014 18:10

Med baggrund i dine sidste oplysninger vil det vær nærliggende at checke koblingens slavecylinder.
Herunder dens vippearm og dens stempelforbindelse.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3942
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Webmaster » søn 2. mar 2014 16:07

Bent skrev:Hvis jeg skulle komme med et gæt: ville det være generatorremmen, lige efter start lader generatoren forholdsvis meget på batteriet...dvs mere modstand.
Husk at remmene skal være ret stramme..ca 5mm slup, ved "multiribrem".


Enig med belastning af generator... jeg har tidligere også oplevet mislyde ved koldstart, som viste sig at være et leje i generatoren som var slidt og dermed larmede mest når motoren var kold og generatoren belastet.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf mx5specialisterne » ons 5. mar 2014 09:26

hej "Felix" jeg har lige set din beskrivelse af mærkelig lyd ... det lyder nøjagtig som lejet der sidder i krumtappen , til højgearakslen på gearkassen .. altså motor ud...kobling af .. skifte leje ,som sidder i krumtap ,ved svinghjul... det er altid et lille overset leje med en stor betydning... er helt sikker på at det går stramt eller står fast.
mvh jan larsen mx-5 specialisterne
mx5specialisterne
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 4. mar 2014 08:33

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Felix » ons 5. mar 2014 19:53

Hej Jan
Tak for input. Av for den. Lyder som et leje det er et helvede at skifte. Hvad laver det leje?
Har du selv skiftet det?
Hvis lejet er defekt hvorfor optræder lyden kun lejlighedsvis?
Min erfaring med defekte lejer er at de hele tiden laver larm. Navnligt hvis det er et kugleleje. Er det et glideleje?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Kuksi » ons 5. mar 2014 22:53

Som Jan siger, kun det leje også være et bud.
Smider lige et par billeder der viser hvor det sidder (jeg har jo lige skiftet mit)

Det sidder for enden akslen som "stikker ud af gearkassen"
Billede

Her ses lejet i midten af svinghjulet, hvor det er presset i (nemt nok at få ud)
Billede

Jeg ville da tro at det var noget hurtigere at pille gearkassen af, for at komme ind til det. Men jeg bruger jo også 3 dage på at hive motor ud og i. :lol:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf mx5specialisterne » tors 6. mar 2014 08:11

hej " felix " ja det er et træls sted det leje sidder, det har den funktion at det styrer højgearakslen på gearkassen og holder den centreret i midten .
når det lille leje går i stykker , vil den som regel larme ( en lidt ubeskrivelig lyd ) ved igangsætning i 1, gear , måske hvis du er heldig kan du høre det i 2, gear ved gear skift ( men det er sjældent ) altid i 1, gear kan det høres og er værst hvis den er kold ..
jeg synes at det er lettere at tage motor ud , fordi at den store alubjælke som sidder på gearkasse og er boltet sammen med bagtøjet , sidder med 4 bolte som kan sidde rigtig godt fast ...
"kuksi " har taget nogle gode billeder , som viser hvad det er for et leje...:-)
mvh. jan larsen
mx5specialisterne
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 4. mar 2014 08:33

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron