Mærkelig lyd

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Felix » ons 12. mar 2014 10:12

Hej
Har nu et stykke tid haft "øret I motorrummet" og der er vist ingen tvivl om at det er pilotlejet der piver ind imellem - Når bilen er kold og I de lave gear.
Spørgsmålet er hvor længe man kan køre med sådan et?
Når/hvis piveriet bliver værre giver det sig selv men vil det defekte leje kunne give følgeskader? - Jeg tænker på belastning af lejet I modsatte ende af gearaksen samt evt ødelæggelse af selve gearaksen hvor det sidder og så er det jo en større historie at få udbedret.
På den andne side er det jo en omfattende rep som jeg helst vil udskyde til det er sommer.

Jeg har hørt beskrevet at man som Kuksi tager motoren ud for at undgå nogle genstridige bolte I bagtøjet som alternative til at angribe problemet fra gearkassen. Men at tage motoren ud kræver jo et løfteværktøj og afmontering af en hulens masse slanger og ledninger - hvad er bedst?

Og så vil jeg men det er oplagt at lægge en ny kobling I når man nu er igang selvom den nuværende intet fejler - Vil det være smart også at skifte shimmerringe på diverse akser og krumtap mens man er igang - eller er det en større historie I sig selv (Krumtapshimmerringen!)
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Felix » tors 13. mar 2014 10:57

Nu har jeg ingen erfaring I at skifte kobling så jeg vil høre hvad forummet mener om nødvendigheden af at dreje/slibe svinghjulet ned før montering af ny kobling? Og hvis der er vigtigt at få riller væk - om det evt er noget man kan klare med en polermaskine? Jeg så en youtube video af en der klarede opgaven på den made og så slap for afmontering og besvær med at få svinghjulet ordnet på et værksted, men er selv I tvivl om han får det ordentligt flat på den made...

Er der evt nogen der kender et værksted nær jyllinge/Roskilde der kan ordne sagen?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf mx5specialisterne » fre 14. mar 2014 08:14

hej Felix.. jeg har lige regnet lidt på det .. hvis vi skulle lave det ....
kobling koster 1500,- og pilot lejet koster ca 200,- 6 timer a 400,- motor ud og skifte kobling og lejet = ialt 4100,- plus moms =5125,-
jeg ved godt der er langt til jylland , men det er da et tilbud ...
der sker det at hvis du kører for længe med det og lejet står fast . ødelægger det spidsen af højgear akslen ... altså en anden gearkasse
vi har lavet denne rep. mange gange ..
mvh. jan 8)
mx5specialisterne
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs 4. mar 2014 08:33

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Felix » lør 15. mar 2014 22:52

Tak for tilbud og kommentar. Tror ikke lejet har sat sig endnu, men jeg kan godt se faren ved at det skulle gøre det. Det lyder bestemt rimeligt tilbud - selvom det var nu et værksted til slibning af svinghjul jeg primært var interesseret i da jeg planlægger at gøre det andet selv. Har fået et tilbud på 500,- plus moms for nedslibning i kbh og det er vel ok men der skal så to ture til kbh og en afbrydelse af projektet oveni. Spørgsmålet er om nedslibning altid er påkrævet eller om det nogengange kan være overflødigt ifm koblingskift?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Bent » fre 21. mar 2014 12:35

Har efterhånden skiftet nogle koblinger, har kun fået et svinghjul afdrejet...det var tydeligt skævt. Der vil normalt ikke være riller i "koblingsfladen" på svinghjulet. Med en polermaskine er der risiko for at gøre "koblingsfladen" skæv. Hvis du ikke har motorkran, så tag gearkassen af. Motor og gearkasse kan være svære at skille ad, ofte er det det lille leje, der giver problemer. Lige det at få gearkassen af motoren kunne godt være et tomandsjob, den skal trækkes "lige af" pga lejet. Fastnøgler med skrallefunktion, samt meget lange forlængere(eller 2-3 standard lange) til topnøglesættet, er godt at have. Opklodsningbukke må ikke være af foldesammentypen.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Felix » fre 21. mar 2014 12:43

Hej Bent

Tak for input. Du skriver at polermaskiner kan gøre koblingsfladen skæv og det kan jeg sagtens se, da det vil være vanskeligt om ikke umuligt at tage lige meget af hele vejen rundt. Hvad gør man så? Efterlader man svinghjulet som det er?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Bent » fre 21. mar 2014 13:40

Hvis der er tydelige slidmærker eller riller, skal det drejes af, men normalt vil der ikke være noget at se.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Mærkelig lyd

Indlægaf Felix » tirs 29. jul 2014 14:45

Lige en afrunding - Fejlen var pilotlejet - Nu er bade det og koblingen skiftet og det hele spiller igen uden mislyde - har valgt standardkoblingen fra IL motorsport og ska jeg sige noget negativt om den, er det at udkoblingen er lidt mere vanskellig med den - Nok bare en tilvændingssag - Fjederen I koblingen er ikke så jævn I fjedringen som den originale kobling, der mere gradvis bliver svagere, men måske går det I den retning som den slides - En ganske lille ting - Ellers fungerer den fint og man får pilotleje og udrykkerleje med I kit :O)
Hele operationen tog 3 dage, men så var der også tid til at skifte diverse shimmering og bekæmpe en begyndende rustdannelse bag benzinledningerne :o - det var lettere at komme til med gearkassen ude.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Foregående

Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron