Tændspole NB 1,8 årg. 1999

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Tændspole NB 1,8 årg. 1999

Indlægaf AS DK » tors 31. okt 2013 17:33

Jeg oplever en gang i mellem at min Jubii ikke tænder på alle cylindre. Især ved start efter kortere ture.
Det betyder jo nok en ny tændspole og lidt research viser da også at netop 1,8 modellen fra 1999-2000 er særligt udsat.

Er der nogen der har alternativer til bare at fortsætte med at udskifte tændspoler (til ca. 3.000 kr pr gang)?

Jeg har set at One-Niner kører med andre spoler (vist fra NB FL).
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Tændspole NB 1,8 årg. 1999

Indlægaf Marquien » tors 31. okt 2013 19:13

Hejsa.
Ring dog til Au2fast, først som sidst, eller Specialisterne, nu SS
Rotrex kompressor by CCR-Racing
Marquien
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: man 4. aug 2008 18:01
Geografisk sted: Hasselager

Re: Tændspole NB 1,8 årg. 1999

Indlægaf Bent » tors 31. okt 2013 22:18

Hvis problemet er mest udtalt efter korte køreture; kan det være sod på på tændrøret. Næste gang det sker: Stop...Tændrør ud og rense...Montér...Start og se om problemet er væk.

Fortsætte med at skifte tændspoler..hvor mange har Du skiftet??

Tændspoler kan fås på ebay.de for ca 240eur med porto. Synes ikke at NBFL spolerne er meget billigere.

EDIT: Kan se du har monteret jegskagidajskajag tændrør. De kunne være en del af problemet..de er måske for kolde til korte ture..prøv nogle billige thansen standard tændrør.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Tændspole NB 1,8 årg. 1999

Indlægaf Kuksi » tors 31. okt 2013 22:59

De tændrør du kører med, er det nogle CCR har anbefalet?
Det er ikke alle "eksotiske" typer der er lige velegnet til vores motor. Samtidig er kravet til typen også noget der ændre sig, når der kommer tryk på motoren. Og her taler jeg ikke bare om at ændre til et koldere.
Ta' lige en snak med dem. Men tændspole og kabler bør bestemt også mistænkes.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Tændspole NB 1,8 årg. 1999

Indlægaf AS DK » tors 31. okt 2013 23:19

Tak for input.

Jeg har haft problemerne længe inden jeg fik tryk på maskineriet.
Har konsulteret med Andreas (løsning : på med en brugt spole).
Jeg har tidligere renset kontaktfladerne i tændspolerne og troet at nu var det ovre.
Jeg har monteret Magnecore tændkabler. Og troet at nu var alt OK.

Bilen har kun fået et sæt nye (måske brugte) tændspoler og det var inden jeg købte den for en del år siden.

Tændrørene har jeg købt hos Andreas (efter ordre fra CCR Racing) og de kører fint sammen med Rotrex kompressoren. Jeg har en svaghed for at køre med meget tung speederfod og tør ikke risikere tændingsbanken ved høj trykladning/høje omdrejninger ved forsøg med svage tændrør.

Jeg har p.g.a. for meget fritid lige nu surfet lidt på Miata.net og kan se at tændspoler er et ømt punkt på en 1,8 fra 1999/2000.
Mit problem opstår periodisk og jeg har ikke noget akut problem her og nu, men vil nødigt svide katalysatoren af eller lave andre skader.

Tænkte bare at når nu det lader til at tændspolerne omtales som generelt dårlige, så må der da være nogen, der har fundet på noget smartere siden 1999.

Kan det måske være knastaksel sensoren, der driller?
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Tændspole NB 1,8 årg. 1999

Indlægaf one-niner » tors 31. okt 2013 23:59

Hejsa.

Jeg kan ikke sige med sikkerhed, hvad der er galt, men det er sandsynligt, at tændspolerne er problemet. På en NB 1,8 må de betegnes som en sliddel, som man skal forvente at skifte en gang eller to i bilens levetid. De er relativt dyre, og du skal være ekstra opmærksom på, at du får fat i den rigtige model, hvis du finder nogle lidt billigere på nettet.

Det er korrekt, at jeg kører med andre tændspoler, men det er kun muligt, fordi jeg samtidig kører med bl.a. fuldt programmerbar motorstyring.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Re: Tændspole NB 1,8 årg. 1999

Indlægaf Bent » fre 1. nov 2013 10:25

AS DK skrev:Tak for input.

Jeg har haft problemerne længe inden jeg fik tryk på maskineriet.
Har konsulteret med Andreas (løsning : på med en brugt spole).
Jeg har tidligere renset kontaktfladerne i tændspolerne og troet at nu var det ovre.
Jeg har monteret Magnecore tændkabler. Og troet at nu var alt OK.



Tændrørene har jeg købt hos Andreas (efter ordre fra CCR Racing) og de kører fint sammen med Rotrex kompressoren. Jeg har en svaghed for at køre med meget tung speederfod og tør ikke risikere tændingsbanken ved høj trykladning/høje omdrejninger ved forsøg med svage tændrør.

Jeg har p.g.a. for meget fritid lige nu surfet lidt på Miata.net og kan se at tændspoler er et ømt punkt på en 1,8 fra 1999/2000.
Mit problem opstår periodisk og jeg har ikke noget akut problem her og nu, men vil nødigt svide katalysatoren af eller lave andre skader.

Tænkte bare at når nu det lader til at tændspolerne omtales som generelt dårlige, så må der da være nogen, der har fundet på noget smartere siden 1999.

Kan det måske være knastaksel sensoren, der driller?

Tror nu stadig dit problem er : for tæt på hinanden følgende chokerperioder...dvs kør længere ture.
Du har prøvet det indlysende...så det er jo ikk' det(kontaktflader..Kabler), behold dine tændrør.
Mener en 99'er har bankeføler, det er tihvertifald en standarddel til en NB.
Høj trykladning?? lader den ikke med 0,3...0,5-0,6 med andet hjul...det er ikke højt. Kørte med turbo og 1,0 bar ladetryk.. det var koblingen ikke glad for, motoren er bygget til tryk.
En katalysator er en sliddel og må kun bruges en dag hvert andet år(to dage ved omsyn), ellers blir den slidt.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Tændspole NB 1,8 årg. 1999

Indlægaf Kuksi » fre 1. nov 2013 12:33

Jeg har haft det første sæt defekte Magnecore KV85 kabler, og de var kun ca 3 år gamle (tak for de blå Tom )
Det er ikke alle steder man kan læse godt om dem. Så jeg ville ikke udelukke dem.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Tændspole NB 1,8 årg. 1999

Indlægaf hasse » lør 2. nov 2013 01:48

Blæs motoren igennem:
kør en tur og lad motoren/olien bliver "driftsvarm".
Kør så en fem minutters tid ved f.eks. 5.000-6.000 rpm. Gearet er ligegyldigt.
Når du så mener at have kørt tilstrækkeligt, slå motoren fra -ud med nøglen/drej nøglen - og tril, indtil den står stille.

Tag så tændrørene ud og se, hvordan de ser ud.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3942
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Tændspole NB 1,8 årg. 1999

Indlægaf hasse » lør 2. nov 2013 10:29

Min indstilling til "dytten" er, at intet er for godt.
Jeg tror det er en 5-6 år siden, at jeg udskiftede tændspole m.m..

Jeg fik fat en kraftigere fra Flyinmiata
og
kabler fra Nology.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3942
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster

cron