Bagbremsekaliber og håndbremsen

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Bagbremsekaliber og håndbremsen

Indlægaf Felix » søn 1. sep 2013 16:04

Jeg har et problem med min ene bagbremse.

Den hænger når håndbremsen har været taget. Troede først det var kablet der havde sat sig men det viser sig at være selve armen på kaliberen der skal trække væk igen der går trægt.
Er der nogen der ved hvordan man fixer det? - det virker ikke som om man kan adskille det... :?

Vh Felix
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Re: Bagbremsekaliber og håndbremsen

Indlægaf Kuksi » søn 1. sep 2013 21:19

Det kan sagtens skilles ad, prøv at kikke her http://www.miata.net/garage/ebrake/
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Bagbremsekaliber og håndbremsen

Indlægaf hasse » tirs 3. sep 2013 13:14

Det er nok spørgsmålet, om det ikke er så slidt, at det ikke kan fixes.
Skyldes konstruktionen inde i caliberen. Armen, som håndbremsekablet er monteret i, presser inde i caliberen på stemplet. Og det giver slitage.

Havde selv tendens til at trække håndbremsen alt for meget. Og det giver over tid mere slitage.

Er ikke et ukendt problem ifgl. Andreas. (Når den ene begynder at hænge, er det stor sandsynlighed for, at den anden også begynder at hænge).

Du kan evt. prøve at give armen nogle "gode" slag med en hammer. Evt. slække kablet til håndbremsen, før du gør det.

Har haft det samme problem, som jeg har beskrevet nærmere et eller andet sted.

Du kan købe nye calibre hos MXparts. Også renoverede.
Eller hos Andreas.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Bagbremsekaliber og håndbremsen

Indlægaf Felix » tirs 17. sep 2013 22:13

Hej Forum
Det lykkedes mig - i hvert fald på den korte bane - at få armen til at fungere igen ved at smøre den udefra. Først med WD40 og fulgt op med motorolie. Jeg havde bilen på bukke nogle dage da jeg alligevel gik undervognen igennem og gav den i ny og næ en gang olie og motionerede den. Tanken var at olien måtte trænge ind og op ad aksen der gik trægt og det ser ud til at lykkes. Muligvis må jeg igang med en adskillelse på et tidspunkt men umiddelbart fungerer det igen.
Måske er de vær at overveje forebyggende for andre at smøre der en gang imellem for at sikre at de ikke går fast? Åbenbart et svagt punkt på bagbremserne.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron