Starteren tøver.

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Starteren tøver.

Indlægaf hasse » tors 11. jul 2013 10:43

Når jeg har slået tændingen til og vil starte, er der en tøven, før den starter. Der er ligesom en "brummen", før den starter. Kan vare op til et sekunds tid.
Nogen, der har oplevet det samme?
Kan det have noget at gøre med, at jeg sjældent køre så lange ture, at batteriet måske ikke bliver tilstrækkeligt opladet?

Mit remhjul på krumtapkslen har mindre diameter end stock, så de skal jo flere "kræfter" til at dreje motoren. Altså mere kraft til at sætte motoren igang.
Og derfor større "forbrug" ved en start.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Starteren tøver.

Indlægaf Kuksi » tors 11. jul 2013 23:31

Ja det oplever jeg også Hasse.
Når jeg ser i logfilen, er der kun tale om under 2 sek. Men det opleves faktisk som mere.
Starteren tørner lidt modvilligt motoren til der er kompression på en cylinder. Her er det så den stopper, og har svært ved at tørne motoren videre, for så til sidst at overvinde kompressionen. Umiddelbart herefter starter den.
Det er uafhængigt af at batteriet er ny opladet. Stelforbindelsen til motorblokken er skiftet, og forbindelserne bed batteriet ser fine ud.
Jeg ved at der er yderligere en stelforbindelse ved PPF/bagtøj, den har jeg ikke kontrolleret.

Med en hjælper, er det muligt at prøve at måle spændingen over disse forbindelser, medens motoren tørnes af starteren. En dårlig forbindelse, vil så give et spændings fald over givne stelforbindelse.
Jeg må prøve at få målt på min.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Starteren tøver.

Indlægaf Bent » fre 12. jul 2013 22:52

Hvis der kommer "nok" 12v og stel ind , må det være starteren der er noget galt med. Formentlig "kullene" der ikke kan overføre strømmen til spolerne, man kan rense og samtidlig se, hvordan det ser ud inde i starteren(slid). Det er nok snart tid for en ny starter :(
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Re: Starteren tøver.

Indlægaf Silent » lør 13. jul 2013 14:37

Tror, jeg ville tænke på startrelæet først, - det kan vist enten være indbygget i startmotoren eller være monteret separat. - Alt andet lige vil et remhjul på krumtappen, der er mindre en det originale, vel betyde, at det kræver mindre kraft at tørne motoren, idet gearingen til vandpumpe, generator, servopumpe og evt. AC-kompressor bliver lavere?
Silent/NC 2,0 -2006
Silent
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons 13. dec 2006 19:32
Geografisk sted: Vestsjælland


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron