Rust i langsgående bremserør!

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Rust i langsgående bremserør!

Indlægaf Felix » tirs 14. aug 2012 10:56

Min mx-5 har lige været til syn og blev desværre kasseret :(
Rust i det langsgående bremserør var årsagen. De klemmer, der holder dem fast er faktisk rene rustfælder for det var inde i en af dem af røret var tæret. Nu er spørgsmålet så hvor jeg får fat i sådan et nyt rør?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tirs 14. aug 2012 12:12

Selvfølgelig kan Mazda skaffe det.

Men tal lige med Andreas Fast først.

PS.
Og husk en ny \"klemmeanordning\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » tirs 14. aug 2012 19:20

Hej Hasse

Ja jeg er ikke i tvivl om at mazda har delen og de er skam også sat på opgaven, men kan man egentlig montere det lange rør uden at skulle have motoren ud - hvis du forstår hvad jeg mener. Røret er jo i jern som standard og nu har jeg ikke prøvet at montere jernbremserør før, men kunne forestille mig at det er meget lidt flexibelt så det måske ikke kan bøjes rundt om alt det det skal som et kobberrør kan? og det bugter sig temmelig langt på sin vej fra torpedoplade til bagtøj.
Alternativt - finder jeg et kobberrør i den rette længde - går det så kun at udskifte den del af bremserørene eller vil der opstå galvanisk korrosion indefra i de resterende jernrør fordi kobberrøret vil frigøre kobberioner til bremsevædsken, der vil nedbryde jernet hurtigt - Jeg ved ikke om det kun er i teorien det vil ske eller om det er ok at blande jern og kobberrør? Det er jo det letteste.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Felix » tirs 14. aug 2012 21:14

Er der nogen herinde der ved hvor langt det langsgående bremserør er?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Viggoman » tirs 14. aug 2012 21:32

Jeg har for et par måneder siden skiftet alle bremserør på min trackday bil. Den er højrestyret og derfor havde MX5 parts et sæt i kobberrør der passede. Jeg kunne afmontere alle gamle bremserør i fuld længde og forme kobberrørene efter dem. Røret til bagbremserne løber fra reduktionsventilen ved servoen og ned til fordelerblokken foran højre baghjul, ca 2 meter vil jeg skyde på. Ikke nemt, men muligt med bilen på høje bukke.

Den sikre metode er også den nemmeste: Andreas Fast :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf hasse » tirs 14. aug 2012 22:29

Der er et eller andet i synsbekendtgørelsen (?) om, at der godt må være samling på langsgående bremserør.
Man bør ikke/skal ikke \"blande\" kobberør og stålrør.
Vil nok bruge betegnelsen stål om bremserørene. Og det er altså rigtig \"hårdt\" materiale.

Jeg syntes, at det var svært at bøje/bukke stålrørene rigtigt.
Men ok: Der var adskillige små og \"mærkelige bukninger\", jeg skulle lave på eksisterende rør ifb. m. monteringen af den \"adjustable proportionvalve\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » man 27. aug 2012 21:38

Så fik jeg røret skiftet og vil hermed dele mine erfaringer.
Bestilte 325 cm rør med M10 fittings i begge ender hos refako. Det viste sig at passe fint i længden. Vel ude viste det eksisterende stålrør sig at være 320 cm som sikkert derfor også går an.
Monteringsmæssigt tømte jeg først det gamle rør for bremsevæske ved at sætte en klud for enden ved baghjulet og tvang det ud med trykluft fra den anden ende så det var helt tømt inden afmonteringen. Så skar jeg det gamle rør over i motorrummet hvilket lettede afmonteringen. mens hele operationen stod på plumberede jeg udløbet fra fordeleren med en af de plastikhætter nye bremsecylindre leveres med i hullerne. Det fungerede godt nok til at stoppe flow fra hovedcylinderen. Jeg afmonterede vacuum slangen der forbinder indsug med bremseforstærkeren og ledningsbundtet der sidder med 4 stik og 2 jordinger. Det er muligt man kan undgå det men det giver lidt mere tiltrængt plads at arbejde på. Det nye rør (kobber) monterede jeg bagfra og frem og det fungerede udemærket. Bagtil har røret nogle heftige knæk som det er lettest at lave efter det gamle rør før det monteres. Resten af bøjningerne kan laves undervejs. Røret blev leveret oprullet og det fungerede fint at rulle det ud undervejs og montere rørholderne igen undervejs. De kan iøvrigt sagtens genbruges. Alt i alt tog hele operationen i god tid omkring 2 timer alt inklusive dog ikke vask af hænder og arme bagefter - man bliver rigtigt godt nasset til i undervognssnask.
Hvis man foretrækker det originale stålrør ligger andreas inde med det med alle bugninger, men jeg tror faktisk at det er lettere at købe kobberrøret. Stålrøret er meget stift og ufleksibelt og jeg ved faktisk ikke hvordan man skulle bære sig ad med at få det kringlet rundt i et stykke.
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron