Tid for en ny køler?

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Tid for en ny køler?

Indlægaf And » man 31. maj 2010 20:49

Hej

Jeg har prøvet det før, faktisk hver gang jeg er på bane. Bilen bliver varm og vandtemperaturen i kabinen kravler deropaf når bilen for alvor får noget at leve af.

Nu har jeg fået olietermometer i og når vandtemperaturen er oppe på ca. 3/4 af skalaen er olien ca. 120 grader. Den højeste temperatur jeg så var 124 grader hvor jeg valgte at køre \"i pit\".

Billede
Her er temperaturen kravlet lidt ned igen, den stod ca. 1mm højere da jeg kom ind fra banen. Jeg har ikke nos*** til at fortsætte for at se om den kravler højere op.

Bilen har den originale køler og der er ikke noget som spærrer for luften. Som km-tælleren viser har bilen set nogle km :)

Igennem et par tråde på miata.net har jeg umiddelbart en fornemmelse af at den temperaturvisning IKKE er normal.

Har I oplevet noget lignende - jeg tror flowet er utilstrækkeligt i køleren. Eller er det bare hysteri??? En køler er nu billigere end et topstykke!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Webmaster » man 31. maj 2010 21:04

Har haft samme problem.. En Koyo køler løste problemet!
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf And » man 31. maj 2010 21:30

Webmaster skrev:Har haft samme problem.. En Koyo køler løste problemet!

Nu er det vel ikke sådant, at KUN en Koyo køler løse opgaven :wink:

IL-sælger også en fin køler til en noget lavere pris end en Koyo hentet hjem fra US.

Skal forresten tilføje at bilen IKKE bruger vand.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » man 31. maj 2010 21:46

Er vandpumpen skiftet på noget tidspunk.?
Do. do slangerne, både øverste og nederste?
Hvordan opfører nålen sig, når du kører med fuld hammer på varmen?

Evt. prøve \"afkalkning\" af anlægget ved hjælp \"af et dertil egnet middel\", der er beregnet til afkalkning/rensning af køleranlægget.

Selvfølgelig med den risiko, at aflejrninger, der ellers har lukket evt. huller/svage steder OGSÅ bliver fjernet.

Andreas fortalte mig en gang, at et af de svage steder på MX'erens køler er den øverste plastikdel langs oversiden af køleren.

Kan ikke huske, om jeg fik at vide, hvordan det kontrolleres. Hvis det overhovedet kan kontrolleres. Kan huske, at han pressede på det med hånden. Måske giver det sig lidt. Når det er ok.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Tid for en ny køler?

Indlægaf Piphest » man 31. maj 2010 22:17

And skrev:Hej

Jeg har prøvet det før, faktisk hver gang jeg er på bane. Bilen bliver varm og vandtemperaturen i kabinen kravler deropaf når bilen for alvor får noget at leve af.

Nu har jeg fået olietermometer i og når vandtemperaturen er oppe på ca. 3/4 af skalaen er olien ca. 120 grader. Den højeste temperatur jeg så var 124 grader hvor jeg valgte at køre "i pit".

Her er temperaturen kravlet lidt ned igen, den stod ca. 1mm højere da jeg kom ind fra banen. Jeg har ikke nos*** til at fortsætte for at se om den kravler højere op.

Bilen har den originale køler og der er ikke noget som spærrer for luften. Som km-tælleren viser har bilen set nogle km :)

Igennem et par tråde på miata.net har jeg umiddelbart en fornemmelse af at den temperaturvisning IKKE er normal.

Har I oplevet noget lignende - jeg tror flowet er utilstrækkeligt i køleren. Eller er det bare hysteri??? En køler er nu billigere end et topstykke!


WOW, og jeg der var smånervøs over at min bil ligger på 93 - 96 grader og sommetider op til 102 grader i vand temperatur, når jeg VILKELIG sparker til den (også her ved de 102 grader står min OEM vandtemp. -viser lodret).

Det vil helt sikkert være en idé at tjekke de førnævnte, men en anden og større køler vil bestemt heller ikke være af vejen.

Jeg købte en PWR køler og et fan-kit:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1005.html

Når min har været oppe på de 102 grader efter at have fået tæsk, kommer den nu et splitsetkund (sådan ca.) efter jeg har sluppet speederen ned på de normale 93 - 96 grader, så det er bestemt noget der virker! :D
10AE - 2.0L FMII GT3071R, 750cc dyser, FM dual fuel rail, VEMS og Yokohama s.drive - 365 hk. 410 Nm.
Brugeravatar
Piphest
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: man 14. jun 2004 13:04
Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Kuksi » man 31. maj 2010 22:44

AND: Min opførte sig på samme måde sidste år på banen. Der var det også 30° og rigtig sommer. Har ikke været så højt oppe siden i temp. Men hvis den bliver presset på en så lille bane, vil det sikkert ske igen.
Derfor drømmer jeg om denne. http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/16-1009.html
Den kan nemlig være der samtidig med stor krængningsstab. m.m.
Vær også opmærksom på om kølerdækslet slutter tæt, ellers koger den jo ved 100°. Derfor vil jeg samtidig montere dette 1,3bar kølerdaksel http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/61-0071.html
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » man 31. maj 2010 23:25

Vores termometer-ure er jo forskellige.

I med halvcirklen L-H:
Hvor lang tid er I om at komme op midten af halvcirklen?
Altså midt imellem L og H.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » tirs 1. jun 2010 07:18

hasse skrev:Vores termometer-ure er jo forskellige.

I med halvcirklen L-H:
Hvor lang tid er I om at komme op midten af halvcirklen?
Altså midt imellem L og H.

1300 - 1400 meter fra indkørslen.

Kører 300 m op til lyskryds, derefter er der ca. 300 meter tilkørsel til motorvejen hvor jeg langsomt accelererer op til 80 - 90 km/t afhængig af trafikken (gider ikke være en prop!). På motorstien kører jeg moderat til bilen er varmet op.

Olietemperaturen begynder først at røre på sig fra min. som er 40 grader efter ca. 1600 meter.

Selvom det måske ikke harmonerer med at være MX-5 ejer er jeg lidt bidt af øko-kørsel og går meget op i at overgå fabriksnormer når jeg kører. Dette påvirker ofte kørestilen - en MX-5 er dog ikke dårlig, for man sparer meget brændstof ved ikke at røre bremsen før sving :D


Kuksi skrev:AND: Min opførte sig på samme måde sidste år på banen. Der var det også 30° og rigtig sommer. Har ikke været så højt oppe siden i temp. Men hvis den bliver presset på en så lille bane, vil det sikkert ske igen.
Derfor drømmer jeg om denne. http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/16-1009.html
Den kan nemlig være der samtidig med stor krængningsstab. m.m.
Vær også opmærksom på om kølerdækslet slutter tæt, ellers koger den jo ved 100°. Derfor vil jeg samtidig montere dette 1,3bar kølerdaksel http://www.good-win-racing.com/Mazda-Performance-Part/61-0071.html

Jeg har haft problemet før - også på større "baner" som f.eks. Vandel. Det hænder når bilen bliver kørt hårdt og især hårdere end vi kan på vejene. Jeg har dog prøvet på TYSK motorvej at køre et stykke med 150 km/t, topløst, og der kravlede temperaturen også op på samme punkt. Farten ned til 140 og den blev stabil igen.

Bilen spytter ikke vand ud når den er varm - jeg har hvertfald ikke set den gøre det!

Husk på at du med et højere tryk i kølersystemet også får testet dine slanger... Personligt jeg vil nok holde mig til det originale åbningstryk, men jeg kører også med gamle slanger ;)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Ny køler

Indlægaf Stig » tirs 1. jun 2010 20:21

Hej AND.
Jeg har købt syntes jeg selv en fin alu køler i Sverige til billige penge.
Du er velkommen til at kigge forbi, hvis du har lyst til at se den.
Stig
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 7. jan 2008 09:00
Geografisk sted: Svendborg

Re: Ny køler

Indlægaf And » tirs 1. jun 2010 21:19

Stig skrev:Hej AND.
Jeg har købt syntes jeg selv en fin alu køler i Sverige til billige penge.
Du er velkommen til at kigge forbi, hvis du har lyst til at se den.

Tak for tilbuddet - det må jeg holde dig op på, har jo dit nummer!

I weekenden skiftes der dog motor, så det må blive senere :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » ons 2. jun 2010 23:46

Har klippet en henvisning fra flyinmiata
http://www.solomiata.com/CoolantReroute.html
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » ons 16. jun 2010 15:10

Nu har jeg bestilt en ny termostat, bare for at udelukke den som fejlkilde (ville være temmeligt dumt hvis den var årsagen!). 160 kr for en original var til at overse.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf And » lør 25. sep 2010 21:40

I torsdags blev termostaten monteret, men der var ikke tid til en prøvekørsel. I dag var jeg så et smut i Haderslev og besøge en kammerat.
På vejen hjem, til aften, blev der \"lukket op\" og på de første 10 km motorvej gik bilen med ca. 140 uden nogen form for overhedning. Olietemperaturen lå og hyggede sig på ca. 97 grader.

Undervejs på turen skulle motoren for alvor testes og efter ca. 30 km i modvind med mellem 5500 og 6000 omdr hele tiden kan jeg konstatere at motoren igen antydninger har til at løbe varm. Olietemperaturen viste til sidst omkring 108 grader - hvilket jeg vist ikke kan klage over.

Såeh... indtil videre er skift af køler aflyst - en ny original termostat var nok. Det havde jeg sku ikke regnet med!!! :D
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf KimT » tirs 28. sep 2010 21:02

hasse skrev:Andreas fortalte mig en gang, at et af de svage steder på MX'erens køler er den øverste plastikdel langs oversiden af køleren.

Kan ikke huske, om jeg fik at vide, hvordan det kontrolleres. Hvis det overhovedet kan kontrolleres. Kan huske, at han pressede på det med hånden. Måske giver det sig lidt. Når det er ok.


Det knaser første gang du trykker på den. Plasten er ved at blive skør.

Du kan opleve det samme på gamle (½L) returflasker. Her kan man tilmed se revner i den klare plast.

Men det er kun første gang man trykker at det knaser!
KimT
NB'99 1.8
Brugeravatar
KimT
 
Indlæg: 239
Tilmeldt: tors 10. jul 2008 16:06
Geografisk sted: Midtjylland


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron