Problemer med tændingspistol

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Problemer med tændingspistol

Indlægaf hasse » tors 20. maj 2010 19:19

Har nogen af jer osse haft problemer med tændingspistolen?
Der kommer sjældent et enkelt blink og så heller ikke mere.

Har prøvet at udskifte pæren i pistolen. Det samme.
Forbindelse til + og - er selvfølgelig checket.

Prøvet clipsen - er vendt rigtigt og sat på det rigtige kabel- omkring tændrørkablet, men kan ikke fremprovokere blink.

Har prøvet at rense med smergel og benzin på skoene i clipsen, men intet hjælper.

Går ud fra, at de skal røre hinanden, men har prøvet begge dele, dvs +røre -røre.

Den ene tændingspistol er Biltema og den anden af mærket Equus.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Bent » tors 20. maj 2010 20:23

Hvis de \"piver\", så er der strøm på.
Sidder magneten i pick-uppen rigtigt fast ?
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf hasse » tors 20. maj 2010 21:14

Ved ikke, hvad \"piver\" er.

Men NU noget rigtig interessant:
Den blinker på 2. og 4. set forfra!!

Der er INTET at udsætte på vognens \"trækkraft\".
SÃ¥ det er ikke nogen med, at 1. og 3. er ikke virker, som de skal.

Har også prøvet at sætte et andet tændrørskabel på 1.

Og så begynder jeg at spekulere på, om performance ignition coils fra Miatamania, som er den, jeg har, er bygget (og virker) på en anden måde end standard tændspoler.

Kan sådanne tændspoler være bygget op på forskellig måde??
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tors 20. maj 2010 21:32

BINGO !
Og så begynder jeg at spekulere på, om performance ignition coils fra Miatamania, som er den, jeg har, er bygget (og virker) på en anden måde end standard tændspoler.

Det skyltes ikke din tændspole fra Miatamania, men den måde som vores tændspole system er lavet. Det er det som volder nogle (skulle være især nyere) tændingspistoler problemer. For mig at se er der ikke andet at gøre end at sige at den tændingspistol ikke dur til MX'eren.
Det gør min oldgamle Bosch heldigvis.

Det er fordi vores tændingssystem faktisk ikke har reference til stel. Men faktisk tænder både cyl 1 og 4 samtidig. For strømmens returvej går via topstykket til cyl 4 (fra 1) og retur til den anden side af tændepolen. Den måde gør at der ikke er \"signal\" nok til at alle tændingspistoler kan trigge på alle cyl. Og i dit/vores tilfælde er det 1 og 3 der volder problemer. (skidt med 3, men det er 1 vi skal bruge for at kunne aflæse gradantallet rigtigt)
Hmmm. Var det til at forstå?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 20. maj 2010 22:23

Kuksi:
Ja. Forstået....tror jeg nok.

Men kan jeg så ikke \"bare\" sætte klemmen på 4.?
Den blinker jo lystigt.

1 og 4 tænder samtidigt. Do. do. 2 og 3. Ikk'?


Havde tænkt på det med Batch og Sequentiel, men det er vist noget med indsprøjtningen..hvis jeg ikke husker meget (helt) galt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tors 20. maj 2010 22:52

1 og 4 tænder samtidigt. Do. do. 2 og 3. Ikk'?

Jow, ved nærmere eftertanke så har du ret i at det må man da kunne.
For det er jo netop en \"serie forbindelse\" af disse 2 cylinderes tændrør.

Men det vil du jo også hurtigt kunne se, for du ved jo at den står på 20° eller der omkring.

Havde tænkt på det med Batch og Sequentiel, men det er vist noget med indsprøjtningen..hvis jeg ikke husker meget (helt) galt.

Batch og Sequentiel er netop tændingen. Batch firing som de klader det.
Senest rettet af Kuksi tors 20. maj 2010 23:46, rettet i alt 1 gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tors 20. maj 2010 23:14

Nemlig. 23 (komma 5!! (øhhhh)) skulle det gerne være.

Det er lidt mærkeligt. De andre gange, jeg har brugt tændingspistolen, har jeg ganske vist haft svært ved at få den til at blinke på 1. , og den har da \"haltet\" men det er da lykkedes. Men ikke denne gang.

Off the record:
Jeg har stillet takthjulene på 0 gr. (kommende syn..you know).

Jeg har ingen form for tændingsbanken (har denne gang kørt med Shells nye 95).

Men hold kæft, hvor den stinker/stank af benzin i kabinen ved de lavere omdrejninger. Og det skyldes jo nok takthjul 0 gr. og tænding 23.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 21. maj 2010 11:43

Hvorfor taler man egentlig om tændingsrækkefølge, når 1-4 og 2-3 tænder samtidigt?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » fre 21. maj 2010 12:19

Timingmærket på blokken er sat efter når cylinder 1 er omkring TDC, men det ved du jo - du har prøvet at justere tænding et par gange.

Gnist er en ting, tænding på cylinderen er jo noget andet.

God weekend :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » fre 21. maj 2010 15:04

Og så vidt jeg kan sjusse mig frem til ved øjemål er 1. og 4 i TDC samtidig.

Tænder 1. og 4. ikke samtidig?
Og selvom der er 2 gnister pr. cylinder (NA'eren) nemlig også én i udstødningsfasen, må en af dem ihvertfald være den gnist, der starter forbrændingen. ((Det med 2 gnister er nyt for mig..please lad det ligge...indtil videre))

Eller er tændingen mellem de samtidige cylindre forskubbet - ganske lidt -i forhold til hinanden?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » fre 21. maj 2010 16:29

Eller er tændingen mellem de samtidige cylindre forskubbet - ganske lidt -i forhold til hinanden?

Nope!
(Ikke hvis du ser bort fra elektronernes begrænsede hastighed på 300.000 km/sek :wink: )

Har lige været ude og sætte tændingspistolen på.
Der er ingen forskel på om man trigger op cyl 1 eller cyl 4. Tændings mærket står præcis samme sted.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 21. maj 2010 16:52

Tak Kuksi.
Også hvad jeg havde tænkt mig til.
Men derfor behøvede det jo ikke være rigtigt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » fre 21. maj 2010 17:31

Kuksi skrev:
Eller er tændingen mellem de samtidige cylindre forskubbet - ganske lidt -i forhold til hinanden?

Nope!
(Ikke hvis du ser bort fra elektronernes begrænsede hastighed på 300.000 km/sek :wink: )

Har lige været ude og sætte tændingspistolen på.
Der er ingen forskel på om man trigger op cyl 1 eller cyl 4. Tændings mærket står præcis samme sted.

Så lærte jeg også noget i dag - TAK :wink:
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » lør 22. maj 2010 19:33

Så blev tændingen stillet til 10 gr. ved brug af 4.

Men hvor ville jeg dog gerne forstå, hvorfor den - pistolen - ikke blinker ved brug af 1. men blinker, som den skal, på 4.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » lør 22. maj 2010 22:12

Det kommer du aldrig til at forstå alligevel! :lol:

Vil gerne komme med et bud. Det er fordi at den ene side af tændspolens sekundære vikling (højspændings siden) ikke har reference til stel. Men svæver helt i forhold til stel, den stel som elektronikken i tændingspistolen har som reference. Det kunne måske også have virket hvis de havde ofret lidt flere viklinger i din pickup spole (det er forresten bedst hvis den er lukket helt omkring tændkablet, så lad bare kernerne røre hinanden). Eller havde gjort elektronikken lidt mere følsom.
Den ene side af din tændspole har et potentiale der ligger højere (længere væk) i forhold til stel, og dette gør at din pistol kan trigge her, men ikke på den anden side af samme spole.
MÃ¥ske du forstod det alligevel? :D

Tænkte på at du kunne bytte kablerne 1 og 4 i tændspolen, så havde du en tændingspistol der kunne trigge på cyl 1 næste gang.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron