Kaleche og lynlås

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Kaleche og lynlås

Indlægaf hasse » tirs 29. mar 2005 10:40

Min lynlås - altså den i kalechen - opførte sig pludselig, som den i bukserne. De to takkerækker (eller hvad de nu hedder) gik fra

hinanden. Den ( i kalechen) har engang imellem været noget stram visse steder, som jeg -desværre - har/havde negliceret (lad vær' med det!!!!)

En nærmere undersøgelse viste, at kalechestof fra syning ind til rækkerne var flosset.
Det kunne tyde på, at det havde været i klemme i lynlåsen.
Jfr. vore erfaring med lynlåse i bukser.

Der er - på min kaleche - omkring en halv centimeter løst kalechestof fra syning ind mod lynlåsen.

Jeg klippede den flossede kant af uden at komme i nærheden af syningen.
At jeg samtidig rensede lynlåsen med en lille børste (tandbørste) siger sig selv.

Det har hjulpet. Nu binder den ikke og den lukker. Og bliver forhåbentlig ved med det.

Husk, at den ikke må smøres med noget, der tiltrækker skidt/støv.
Man kan få noget \"smøremiddel\" til lynlåse. Det bruges til dykkerdragter. Jeg har ikke prøvet det.
Ellers kan man - som i det gode gamle dage - bruge stearin.

Så er spørgsmålet, om det er for sent. Slitage.

Hvad har i andre iøvrigt gjort med lynlåseproblemer?
Kan der sys en anden i uden demontering?
Kan \"man\" lave/få lavet en eller anden form for velcoløsning?
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mikkel » tirs 29. mar 2005 12:51

Interessant emne, du her har startet en dabat om.

Jeg havde selv problemer med lynlåsen, da jeg købte min 5'er. Lynlåsen virkede overhovedet ikke - flere tænder var simpelthen flosset i stykker, og lynlåsen kunne slet ikke lyne over ca. 10 cm.

Da jeg ikke orkede at skulle igang med udskiftning af lynlåsen, kiggede jeg mig omkring efter andre løsninger, og den løsning jeg er kommet frem til, er jeg meget tilfreds med.

Jeg har simpelthen syet lynlåsen sammen på det stykke, hvor der ikke kan lynes. Det betyder selvfølgelig, at jeg heller ikke kan lyne vinduet ud, men der har jeg (eller det vil sige min kæreste) også lavet en løsning til.

Af en træpind ca. 1 m i længden og 2,5 cm i diameter, et lige så langt stykke rørisolering og et par gamle sorte bukser, har hun syet et \"No Zip\" rør, som jeg bruger, når jeg folder kalechen ned. Røret gør simpelthen at vinduet aldrig får skarpe knæk, og dermed holder sig pænt.

Har faktisk haft kalechen nede i næsten frostvejr, uden at lyne op, og uden at vinduet tog skade.

Inspirationen til mit \"No Zip\" rør fik jeg fra dette link:
http://www.teammiata.com/TM205.htm

Hvis vi ses i løbet af foråret/sommeren, vil jeg meget gerne demonstrere. Jeg lægger også gerne billeder af \"vidunderet\" op på five-speed, hvis der skulle være nogen der var interesserede.
Senest rettet af Mikkel tirs 29. mar 2005 13:18, rettet i alt 1 gang.
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: tors 12. feb 2004 20:56

Indlægaf Søren » tirs 29. mar 2005 12:57

Hej Mikkel.

Lyder interessant med rundstokken, men som jeg læser det, kræver det at man er nødsaget til at stige ud af bilen for at åbne kalechen. Er det korrekt? Hvor \"opbevarer\" du rundstokken når taget er oppe?

Jeg nyder meget at kunne slå kalechen ned, ved f.eks. rødt lys, i et vejr som dette hvor jeg stadig synes det er for koldt at køre \"topløs\" på motorvejen... Denne mulighed vil jeg jo nødig gå glip af, selvom jeg faktisk er lidt træt af hele tiden at skulle lyne ruden ud og i.
Søren
Ex. MX-5 1,8 '94
Søren
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: tirs 10. feb 2004 17:02
Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf Mikkel » tirs 29. mar 2005 13:06

He he, ja du har helt ret.

Jeg er selvfølgelig nødt til at stå ud, når jeg tager kalechen op og ned. Det er selvfølgelig lidt irriterende, men det har jeg lært at leve med, da det har sparet mig for en udskiftning af bagrude/lynlås eller kaleche (indtil videre i hvert fald).

Det er faktisk sjovt du siger det, for jeg har flere gange prøvet at få kalechen op mens jeg sad i bilen, og det er aldrig lykkedes mig uden at brække armen af led. Om det er manglende kræfter, eller på grund af mine imponerende 173 cm i højden, ved jeg ikke. Så det er egentlig kun når kalechen skal hurtigt ned, at jeg ikke kan følge med.

Når jeg ikke bruger \"røret\" kan opbevarer jeg det for det meste i bagagerummet eller bag sæderne. Jeg havde dog overvejet at sætte nogle af de der tryk-låse på, så det kunne holdes fast på \"hattehylden\" - der hvor kaleche-dækkenet sættes fast. Disse bruges jo ikke når kalechen er oppe :wink:
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: tors 12. feb 2004 20:56

Indlægaf Webmaster » tirs 29. mar 2005 14:25

Mikkel skrev:...Det er faktisk sjovt du siger det, for jeg har flere gange prøvet at få kalechen op mens jeg sad i bilen, og det er aldrig lykkedes mig uden at brække armen af led. Om det er manglende kræfter, eller på grund af mine imponerende 173 cm i højden, ved jeg ikke.....
tsk tsk.... det er teknik :lol: med mine 172 cm og dejarme går det som en leg, at slå kalechen op mens man sidder bag rattet.. Skal vise dig næste gang vi ses :top:
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf Mikkel » tirs 29. mar 2005 14:35

Det må helt sikkert være de 5.5mm du er højere end mig (172 kan vist kun være i dit 10 år gamle pas), der gør at du kan gøre det uden problemer :wink:

Selvfølgelig er jeg villig til at forsøge mig igen, men hvis det går galt - og jeg får ondt i skulderen, så kender jeg en, der ikke kun skal bruge kræfter på at pudse bagrude, men også på massage af Mikkels skulder.

...og det er ikke dig jeg mener :D
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: tors 12. feb 2004 20:56

hmmm

Indlægaf Claus » tirs 29. mar 2005 15:12

Kan ikke rigtig forstå det med lynlåsen, men har lidt på fornemmelsen at det har noget med bagruden og gøre på en NA model.
Jeg kan uden problemer tage fat i min klud når jeg sidder i bilen og lukke taget, det tager vel omkring en 5 sekunder og lukke op eller lukke i..
til og starte med gik den lidt stramt jeg olierede alle beslag og det hjalp en helt del...men opdagede at det primærk skyldes at min klud var for \"hård\" så efter og have givet min venyl klud silicone på spray og fordelt det med en svamp. Ja, siden har jeg ikke haft problemer.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf Softtop » tirs 29. mar 2005 16:55

Mikkel skrev:Når jeg ikke bruger "røret" kan opbevarer jeg det for det meste i bagagerummet eller bag sæderne.


Bag sæderne kan varmt anbefales.
Så er det nemt og handy når man skal banke kække NB ejere. :lol:
1994 1.8NA
Brugeravatar
Softtop
 
Indlæg: 485
Tilmeldt: man 29. mar 2004 16:56

Indlægaf jepperimmen » tirs 29. mar 2005 17:18

Mikkel skrev:Selvfølgelig er jeg villig til at forsøge mig igen, men hvis det går galt - og jeg får ondt i skulderen, så kender jeg en, der ikke kun skal bruge kræfter på at pudse bagrude, men også på massage af Mikkels skulder.


Det er et spørgsmål om teknik:

Når du sidder i sædet skal du IKKE dreje dig rundt for at tage fat i kalechen. I stedet skal du side som normalt i sædet med begge skuldre tilbage mod ryglænet og gribe bagud efter kalechen "i blinde" - det burde forhindre fremtidige skulderskader 8) 8)
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Mikkel » ons 30. mar 2005 06:36

I med jeres teknik....

Der må absolut være skruet for korte arme på mig :cry:

Nå, men det var egentlig ikke det, som Hasse startede med at spørge om, så måske vi skulle lade den med den dårlige skulder ligge, til vi mødes i løbet af sommeren :wink:
NB-FL Sport
Brugeravatar
Mikkel
 
Indlæg: 133
Tilmeldt: tors 12. feb 2004 20:56

Ordnet

Indlægaf hasse » man 18. apr 2005 16:54

Det var skyderen i lynlåsen, der var slidt/knækket lige efter det stykke, man trækker i.
Jeg fik fat i en ny skyder - med noget besvær - hos \"skosålen\" i Helsingør. En skomager.
Lynlåsen kan skilles ad nede hvor den starter. der sidder en hæfteklemme, med spidser på den skjulte side.
Derefter var det at prøve med et par skydere, og jeg fandt een, der kunne bruges. Vores lynlås er - til orientering - en spirallynlås.
Som han sagde til mig: \"Man skal trække i lynlåsen helt nede ved skyderen og langs med lynlåsen for at undgå skævt træk\".
Altså ikke blot \"rive\", som nogen af os nok har for vane at gøre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Re: Ordnet

Indlægaf Martin » man 18. apr 2005 18:33

hasse skrev:Det var skyderen i lynlåsen, der var slidt/knækket lige efter det stykke, man trækker i.
Jeg fik fat i en ny skyder - med noget besvær - hos "skosålen" i Helsingør. En skomager.
Lynlåsen kan skilles ad nede hvor den starter. der sidder en hæfteklemme, med spidser på den skjulte side.
Derefter var det at prøve med et par skydere, og jeg fandt een, der kunne bruges. Vores lynlås er - til orientering - en spirallynlås.
Som han sagde til mig: "Man skal trække i lynlåsen helt nede ved skyderen og langs med lynlåsen for at undgå skævt træk".
Altså ikke blot "rive", som nogen af os nok har for vane at gøre.


Jeg kan forøvrigt også tilføje at lynlåsen ikke er bygget til belastningen ved en spændt kalesche. Man skal således løsne kaleschen, førend man lyner den ned. Dette giver ikke samme belastning.

martin
Tidl.: V-Special (91'silverstone)
Nu: Lotus Elise s1 111s
http://www.lotuselise.dk
Brugeravatar
Martin
 
Indlæg: 278
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 22:18
Geografisk sted: Brønshøj

Indlægaf Freestyler » tirs 19. apr 2005 13:48

Jeg nåede at have min 5'er i et års tid før jeg hørte at man skulle lyne lynlåsen op inden man slog kluden ned.. Men da der ikke var sket noget med hverken bagrude eller lynlås på det tidspunkt, er jeg bare blevet ved med at slå kluden op og ned uden at lyne op.
Dog har jeg altid haft et sammenrullet badehåndklæde lagt ind hvor plasticruden folder.

Bilen -og temmelig sikkert også kalechen er fra 93 og ser stadig helt fin ud. :D
'93 Brilliant Black, 20 PSI
Brugeravatar
Freestyler
 
Indlæg: 110
Tilmeldt: fre 9. jul 2004 07:33

Håndklæde el. lgn

Indlægaf hasse » tirs 19. apr 2005 18:20

Jeg tror, at jeg fuldt kan tilslutte mig. I hvertfald det med håndklæde el. lgn.

Selv om jeg nu har lavet lynlåse/fået den til at fungere, er jeg pisse nervøs for, at det går galt igen.

Derfor bruger jeg også p.t. håndklædemetoden. Jeg bruger dog en plaid, som jeg ruller sammen. Derved får jeg en \"pølse\" og dermed mindre knæk og vægt på ruden.
Selvfølgelig bliver kalechen og dermed ruden bukket pænt sammen, før jeg kommer den helt ned.
Senest rettet af hasse tors 21. apr 2005 06:49, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

suk

Indlægaf Claus » ons 20. apr 2005 01:26

Ja, det tyder på at de NA ejere har sine udfordringer med kluden :lol:
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron