Har jeg ødelagt noget

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Har jeg ødelagt noget

Indlægaf crv » tirs 6. apr 2010 19:35

Hej.Hentede min bil i Arhus idag.Der stod den møjbeskidt med en stor bule i venstra forskærm som ingen kendte noget til.Bulen er heldigvis meget blød og jeg kender en fantastisk pladesmed så skærmen kan reddes men skal nok males.Dernæst starthjælp og hjem mod amager.Efter et stykke tid tænder jeg lyset og bilen dør på stedet.Trasker tilbage ad landevejen finder en mekaniker låner han nødstart anlæg trasker tilbage får startet dyret og køre tilbage til mekaniker som får en kunde til at køre mig rund for at finde et mx5 batteri.ingen passer tilsidst køber jeg et med lidt mere amp billigt og får det mast ned i hullet.Bilen starter køre fantastisk men pludselig lyser motorlampen og radioen er livløs.Alt andet virker ok.Så kan jeg have ødelagt noget ved at tilslutte et batteri med flere amp.Køber et batteri som passer imorgen.PS hvor køber man en billig og god kode læser.
MVH
Lars
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 30. maj 2006 21:00
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf Bent » tirs 6. apr 2010 21:33

Ved ikk' hvilket batteri der er det rigtige?, Har bare et haraldnyborg/jemfix batteri ca 45amp. Det virker fint, og har gjort det nogle år. Der skulle ikke ske noget ved at putte et \"for kraftigt(AMP)\" batteri i bilen. Hvis der står 24V på batteriet har jeg en ide, om hvad der er galt :)
Få lige målt hvormeget spænding der er på systemet, både med tænt og slukket motor. Ca:12,5v med slukket. 13,5-14V med startet motor.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf one-niner » tirs 6. apr 2010 22:00

Bent skrev:Hvis der står 24V på batteriet har jeg en ide, om hvad der er galt :)

haha :) Lad os ikke håbe, det er tilfældet.

- Tom
'99 Jubilæumsmodel nr. 4810
Megasquirt DIYPNP by Reverant
Trackspeed Engineering COP kit
RB 4-1, race-kat, RB udstødning
V-Maxx gevindundervogn
OZ Alleggerita HLT + 205/45-16 Yokohama AD08R
Brugeravatar
one-niner
 
Indlæg: 654
Tilmeldt: tirs 4. aug 2009 15:17
Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf hkr » tirs 6. apr 2010 22:10

vil da håbe der sidder sikringer foran div el-dele til at
beskytte ledninger, så de ikke smelter og kortslutter.
et batteri med flere ampere er efter min mening ikke en dårlig ting, er
kun bedre til at starte især om vinteren.
kan det være din bil ikke lader?
hkr
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:59

Indlægaf Ken » tirs 6. apr 2010 23:43

Hej
Det lyder som en rigtig lorte dag...

Du skal ikke bekymre dig om dine ledninger, de kan sagtens klare 24 Volt, men pærer, elektronik, cpu osv kan ikke!

Hvis du har monteret et 24V batteri, tvivler jeg på bilen overhovedet kunne starte, så lad os antage, at det er et 12V.

Uanset hvad, kan kapaciteten intet have at gøre med at bilen er død. Hvis du har købt et større batteri, har du blot mere strøm til rådighed eller et større lager.

Det lydder nærmere som om din generator/laderelæ er stået af, så har du nemlig kunnet køre indtil der ikke var mere strøm på batteriet.

Få bilen ned til din lokale mekaniker og bed at måle ladeanlægget igennem, og gem din nye batteri.
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf Mogenz » ons 7. apr 2010 07:14

Klart Generatoren vil jeg sige, min gjorde det samme sidste sommer, ville bare ønske at jeg havde taget den sidste tur uden at høre cd. Da jeg så havde haft strøm til at komme hjem fra Hellerup til humlebæk :(
Desværre er sådan en generator slet ikke billig, hvis du spørger mazda. Synes der er en tråd om det et sted.Prøver lige at finde den og re-poste.


http://www.five-speed.dk/Forum3/viewtopic.php?t=2256&postdays=0&postorder=asc&highlight=generator&start=0
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf the chicken » ons 7. apr 2010 10:37

Med ret stor sandsynlighed er det enten selve generatoren eller bare remmen/forbindelsen til den der er istykker - så lyser motorlampen nemlig.

Så stik hovedet ud i motorrummet og kig efter stikkene og remmen i første omgang. :)
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf crv » ons 7. apr 2010 19:02

Mit gamle batteri stod til opladning hos mekanikeren uden at ville lade.Det havde åbentbart fået dødstødet ved at bilen har stået stille i 4 mdr pga transporten fra Los Angeles til Danmark.Motorlampen er det der genere mig mest.ECU skulle gerne resette sig selv når jeg fjerner strømmen for at tilslutte mit nye mx5 batteri.og forhåbentlig kommer den ikke igen lige med det samme.Problemet med den døde radio kan måske skyldes at strømmen har været frakoblet.Er der nogen som har låse op koden til en 1999 NB Bose Radio med CD player.
Miata 1998 NB Hvid CA
Brugeravatar
crv
 
Indlæg: 128
Tilmeldt: tirs 30. maj 2006 21:00
Geografisk sted: Kastrup

Indlægaf BB » ons 7. apr 2010 23:43

crv skrev:Mit gamle batteri stod til opladning hos mekanikeren uden at ville lade.Det havde åbentbart fået dødstødet ved at bilen har stået stille i 4 mdr pga transporten fra Los Angeles til Danmark.


Mekanikeren har sikkert check på det, men jeg ved det ikke er alle opladere der er sunde for de batterier der bruges i vores MX-5'ere. Det har jeg lært på den hårde måde.



crv skrev:Motorlampen er det der genere mig mest.ECU skulle gerne resette sig selv når jeg fjerner strømmen for at tilslutte mit nye mx5 batteri.og forhåbentlig kommer den ikke igen lige med det samme.Problemet med den døde radio kan måske skyldes at strømmen har været frakoblet.Er der nogen som har låse op koden til en 1999 NB Bose Radio med CD player.


Ifgl. guiden på miata.net burde der ikke være nogen kode på NB radioerne!

"No NB head units have the "security disable" feature (or annoyance) found on NA OEM head units. So you can pull the power without fear of disabling the unit."

Måske din bil har en Bose enhed der ikke kom fra Mazda, eller måske der er en sikring du skal skifte. Se http://www.miata.net/garage/nbaudio/index.html
Livet er sjovere uden tag
NB 1,8 Twilight Blue
Brugeravatar
BB
 
Indlæg: 337
Tilmeldt: lør 12. maj 2007 14:39


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster

cron