Kørelys

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Star » fre 26. mar 2010 07:56

Borst skrev:Jeg er klar på en dag i Viggomans værksted mhp. at få lavet det kørelys..

Men sådan som jeg har forstået det, kører man så med kørelys foran og intet baglys ?


jep, helt korrekt. Det er fuldt lovligt. Om aftenen kører du med "det rigtige" lys med klappen oppe, og så slukker "kørelyset"
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Borst » fre 26. mar 2010 17:25

Star skrev:
Borst skrev:Jeg er klar på en dag i Viggomans værksted mhp. at få lavet det kørelys..

Men sådan som jeg har forstået det, kører man så med kørelys foran og intet baglys ?


jep, helt korrekt. Det er fuldt lovligt. Om aftenen kører du med "det rigtige" lys med klappen oppe, og så slukker "kørelyset"


Kan man ikke på en forholdsvis let måde, få baglyset til at fungerer med kørelyset også?
Mazda MX5 NA 93'
Borst
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 17:49
Geografisk sted: København K

Indlægaf Star » fre 26. mar 2010 21:05

Borst skrev:
Star skrev:
Borst skrev:Jeg er klar på en dag i Viggomans værksted mhp. at få lavet det kørelys..

Men sådan som jeg har forstået det, kører man så med kørelys foran og intet baglys ?


jep, helt korrekt. Det er fuldt lovligt. Om aftenen kører du med "det rigtige" lys med klappen oppe, og så slukker "kørelyset"


Kan man ikke på en forholdsvis let måde, få baglyset til at fungerer med kørelyset også?


fisk---- :?: - Viggoman?
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Bent » lør 27. mar 2010 08:35

Star skrev:
Borst skrev:
Star skrev:
Borst skrev:Jeg er klar på en dag i Viggomans værksted mhp. at få lavet det kørelys..

Men sådan som jeg har forstået det, kører man så med kørelys foran og intet baglys ?


jep, helt korrekt. Det er fuldt lovligt. Om aftenen kører du med "det rigtige" lys med klappen oppe, og så slukker "kørelyset"


Kan man ikke på en forholdsvis let måde, få baglyset til at fungerer med kørelyset også?


fisk---- :?: - Viggoman?

Ledningen til baglyset sidder på den anden side af topedovæggen; så det er "forholdsvis besværligt" at sætte baglyset til. Selvom man sætter det til, vil der stadig være mørkt i instrumenthuset. Iøvrigt: 35W, i den lille lampe, blir den ikk' ret varm? :o Er selv kommet til at smelte en positionslygte på mr2ern, ved at overse den detajle :oops:
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf And » lør 27. mar 2010 12:13

Bent skrev:Ledningen til baglyset sidder på den anden side af topedovæggen; så det er "forholdsvis besværligt" at sætte baglyset til. Selvom man sætter det til, vil der stadig være mørkt i instrumenthuset.
Mit "automatiske" kørelys er sat op med relæer placeret i området over pedalerne. Det er sat op så den tænder alt, både for, bag og instrumentlys. Jeg har ikke selv monteret det, men det er umiddelbart den mest simple løsning - hvertfald indtil jeg så Viggoman's som jeg synes er ganske snedigt udfærdiget.


Bent skrev:Iøvrigt: 35W, i den lille lampe, blir den ikk' ret varm? :o Er selv kommet til at smelte en positionslygte på mr2ern, ved at overse den detajle :oops:

Sjovt nok den detalje med varmeudviklingen fra en 35W pære havde jeg også tænkt på! Med alm. 21W sker der hvertfald intet - det kan jeg bekræfte :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Star » ons 7. apr 2010 19:10

Nu tror jeg jeg har handlet alt ind, sat nye lygter på i klarglas, hvor at der både er positionslys og blinkerlys i orange pære i hovedhuset.

Så har jeg indkøbt 2 små orange led pærer til at sætte ud i siden (som er lukket pt) som blink (+2 modstande der skal sørge for at de ikke blinker for hurtigt). Havde derefter forestillet at bruge en alm hvis 21w/5w kombipære i klarglas som kørelyspære og positionspære i et. når kørelyset er slukket fordi man så tænder positionslyset er det kun 5 wat delen der lyser. Det kan man vel godt eller? - det er nemlig en \"dobbelt fod\" i fatningen til den lygte jeg har købt.

Det hele skal forbindes iht Viggomans diagram. Dog er der en ting i højtlæsningen fra dværge jeg savner i beskrivelsen :oops: - Jeg har købt nævnte relæ, men det har jo fem ben, og beskrivelsen fortæller ikke hvilke ben man skal forbinde og hvilke man ikke rører. Der står nogle tal på!

Viggoman kan du sige hvilke \"numre\" der skal forbindes hvor? :?:

hvis der er noget jeg har misforstået, må i meget gerne rette mig inden jeg brænder hele ledningsnettet af... :roll:
Tak for hjælpen!
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Bent » ons 7. apr 2010 20:06

30 er 12V fra \"batteri\"
85 er 12V fra kontakt
86 er 12V negativ dvs stel
87 er den ene udgang
87a er den anden udgang
Her er en fin tegning :wink: [url]http://www.auto112.dk/omsk_relÆ_12v_20_40a_u_h_m_m_m_skØrt-p-9973.html[/url]
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf Viggoman » ons 7. apr 2010 20:33

For lige at skære det ud i pap (med henvisning til mit diagram):

30 forbindes mod sikringen
87a forbindes til pærerne
85 forbindes til strømtyv
86 til stel

Go' arbejdslyst!
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Star » tors 8. apr 2010 08:06

Super Viggoman - det var lige det jeg manglede - nu vil jeg kaste mig ud i det i weekenden.
jeg håber jeg kan finde rundt i ledningerne, ikke mindst finde \"det blå stik\" -
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Star » fre 9. apr 2010 16:04

ja ja, så er jeg godt på vej - blinklys og positionslys kører, så mangler kun montering af relæet og dertil hørende.

De der LED orange blinker jeg har købt, dem er der sgutte meget power i , er der nogen regler for hvor kraftigt disse skal blinke?
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Viggoman » fre 9. apr 2010 19:32

Star skrev:De der LED orange blinker jeg har købt, dem er der sgutte meget power i , er der nogen regler for hvor kraftigt disse skal blinke?


Spørg ham der smadrer ind i dig fordi han ikke kunne se dit blinklys :wink:

Spøg til side, det er sikkerhedsudstyr vi har med at gøre. Ring til Andreas Fast og bestil et sæt af de 21W orange pærer han har på lager.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Indlægaf Bent » fre 9. apr 2010 20:59

Star skrev:De der LED orange blinker jeg har købt, dem er der sgutte meget power i , er der nogen regler for hvor kraftigt disse skal blinke?


Retningsviserblinklyset(det står der!!!!): De skal være tydelig synlig i sollys.

Har du købt relæet der hører til led blinklys, ellers vil de blinke ret hurtigt , da led ikke bruger så meget strøm.
Bent
NA 1990-1,8 rustblå, Mr2, Tigra jtd, Elise.
Forhjulstræk; det er simpelthen forkert.(kan dog bruges som pendlermonster)
Brugeravatar
Bent
 
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 21. jul 2007 08:28
Geografisk sted: Løvestad

Indlægaf And » lør 10. apr 2010 09:36

Bent skrev:
Star skrev:De der LED orange blinker jeg har købt, dem er der sgutte meget power i , er der nogen regler for hvor kraftigt disse skal blinke?


Retningsviserblinklyset(det står der!!!!): De skal være tydelig synlig i sollys.

Har du købt relæet der hører til led blinklys, ellers vil de blinke ret hurtigt , da led ikke bruger så meget strøm.

Jeg har ikke den store erfaring med disse led-blink, kun at de er ganske udbredte i MC kredse pga de ser pisse godt ud på en kværn. Diverse "sikkerheds-organisationer" er dog ikke glade for dem, da lysudbyttet ikke er tilstrækkeligt.

Har du link til pærerne - sådant af ren nysgerrighed.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Star » lør 10. apr 2010 14:42

And - du kan gå ind på www.biltema.se - der er de allesammen, de kostede ikke mange basseører.

- og ja, jeg købte også 2 af disse modstande, man kobler ind for at sætte blinkhastigheden ned ( de kostede 2X35 Svenske kr)

- O så er jeg iøvrigt helt færdig med installationen, hvor jeg fulgte Viggomans skema 100 % - og ta-da.. - Det virker perfekt! :D

Totalt skønt endelig bare at sætte sig ind og køre, uden at tænde noget, og man kan se hvad der står i radioens display fordi den ikke dimmer :wink:

Når man tænder lyset, går styrken i den lille lygte bare ned på pos. lys 5 watt og lygterne klapper op - Super!
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf Borst » tirs 20. apr 2010 22:13

Star skrev:And - du kan gå ind på www.biltema.se - der er de allesammen, de kostede ikke mange basseører.

- og ja, jeg købte også 2 af disse modstande, man kobler ind for at sætte blinkhastigheden ned ( de kostede 2X35 Svenske kr)

- O så er jeg iøvrigt helt færdig med installationen, hvor jeg fulgte Viggomans skema 100 % - og ta-da.. - Det virker perfekt! :D

Totalt skønt endelig bare at sætte sig ind og køre, uden at tænde noget, og man kan se hvad der står i radioens display fordi den ikke dimmer :wink:

Når man tænder lyset, går styrken i den lille lygte bare ned på pos. lys 5 watt og lygterne klapper op - Super!


Star: Kan du ikke linke til de pærer (også gerne de andre ting) du har købt, synes ikke rigtigt jeg kan finde nogle af de nævnte..
Mazda MX5 NA 93'
Borst
 
Indlæg: 50
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 17:49
Geografisk sted: København K

ForegåendeNæste

Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron