opgradering til 4 wire Lambdasonde

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

opgradering til 4 wire Lambdasonde

Indlægaf Musikeren » tirs 1. sep 2009 07:31

Jeg vil forsøge mig med en 4 wire opgradering og har købt en sonde
hos Il motorsport, men den har selvfølgelig andre farvekoder end den der er beskrevet i
guiden her på sitet

den har 2 sorte ledninger
1 hvid en blå ledning.

nogen der kan hjælpe
:?:

musikeren
Musikeren
NA 1.6L opdateret til 1,8L 1990, Sattelight Blue, US Import
Brugeravatar
Musikeren
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: man 29. okt 2007 10:08
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlægaf Kuksi » tirs 1. sep 2009 15:48

Det står beskrevet på den seddel der ligger i æsken sammen med sensoren. Hvis du kan fortælle hvad der står, så kan jeg \"oversætte\" det. Så det er tydeligt hvad der skal forbindes til hvad.
Så holder jeg mit bud for mig selv sålænge, da jeg kun er 95% sikker.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Kuksi » tirs 1. sep 2009 16:36

Fandt lige en af mine seddeler fra sådan en sensor.
Vejledningen siger:
Den grå leder er stel til lambda signalet og skal når den er forlænget være ca. 32 cm.

Den sorte leder er lambda signalet og skal når den er forlænget være ca. 54 cm.

De to hvide ledere er til opvarmningen og når de er forlænget skal den ene være ca. 54 cm og den anden ca. 125 cm. Der er ikke forskel på de to ledere, så man kan ikke vælge forkert.



De 2 sorte er \"heater\", den ene skal til stel den anden til 12V via tænding (f.eks det ledige 12v udtag ved skærmen). Det er ligegyldigt hvilken sorte der kommer til hvad. Svarer altså til de 2 hvide i vejledningen.

Den hvide ledning er \"ground\" og forbindes som beskrevet for den grå i vejledningen.

Den blå er signalet fra sensor, og forbindes som beskrevet for den sorte i vejledningen. Altså til der hvor den gamle signal ledning var tilsluttet i stikket.

Håber det er til at forstå.
Dette skal også stemme overens med det der står på din seddel hvis du kikker efter.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 1. sep 2009 16:38

Jeg skal ikke blande mig i farvekoder på IL's sensor.
Men hæfter mig ved, at de skriver original mazda reservedel.

Det er nok at tage munden for fuld, når det drejer sig om NA modellerne.

Mig bekendt havde alle NA'ere en 2 wire sensor.

Og så er vi tilbage til en diskussion, som jeg tidligere har rejst her på sitet:

Er de signaler, som en 4 wire sender til Ecu'en de samme som en 2-wire sender til NA's ECU????

Endnu er der INGEN, der har besvaret mit spørgsmål eentydigt.

De målinger, som jeg foretog sagde: NEJ!!!!!

Jeg fik checket sensoren hos leverandøren i Hillerød. Han sagde OK for sensoren, men jeg føler mig ikke overbevist af hans svar. Det erkender jeg. Jeg tror slet ikke, at han undersøgte den. En brovtende uforskammet fyr.

Og endnu en gang \"henleder jeg opmærksomheden\" på, at Flyinmiata IKKE reklamerer med 4 wire sensoren til NA'erne. Det ville være natruligt, hvis det, som IL skriver er en \"reservedel- erstatningsdel\".

Og hvad er fordelen for NA'ere med en 4 wire???
At den hurtigere når måletemperaturen. Og intet andet.

Kan ikke huske, om jeg kom frem til, at 4 wire er en timble eller planar type sensor. Tror nok, at det er en planar type.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 1. sep 2009 17:07

NA var vist frem til 1997. SÃ¥ det er ikke helt rigtigt, det jeg skriver ovenfor.

4 wire er standard på MX'ere fra 94 til 05 iht. Flyinmiata.

OSV:
IL skriver:

Fits NA's ( 1,6- 90HP from 309286 ) + ( NA 1,9 from 309286 ) 4 kabel
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 1. sep 2009 18:16

Ja Hasse 4 wire er hurtigt (under 30 sek) oppe på arbejdstemperatur.
Os med anden manifold, ville have svært ved at opmå tilfredsstillende arbejdstemperatur, da den er flyttet ned under bilen. Her har 4 wire udgaven jo fordelen af indbygget opvarmning.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 1. sep 2009 18:43

Ja Kuksi. Det har du ret i/kan du have ret i.
Men JEG ( og for den sags skyld alle, der ønsker/har en 4 wire på de tidligere modeller) sidder stadig tilbage med \"problemet\" om signalet til ECU'en. Er det det samme?

Herunder, om det er samme ECU'er, og om de forskellige ECU'er behandler det modtagne signal på samme måde.

SÃ¥ kort og godt:
Er ECU'en fra før 1994 den samme som ECU'erne 1994-2005?

Hvis jeg ikke husker meget galt, viste mit AfR ur særdeles rig blanding med 4-wire.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 1. sep 2009 19:43

Jeg er overbevist om at det er det samme (signalet).
Der er tale om en narrow band (signal 0-1V). Selv bruger jeg nu min LC-1, som er 4-wires wide band (signal 0-5V). Men den har en udgang der er opsat til at simulere narrowband. På den måde er jeg klar til MS motorstyringen, når den tid kommer. Samtidig kan jeg logge AFR værdierne på pc'en.
Kan ikke forstå hvis du med en narrowband sensor, kan udlæse AFR på et ur. (hvis din 4 wirers altså stadig var narrowband)
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 1. sep 2009 20:04

Jeg \"droppede\" 4 wiren p.gr.a. den rige blanding.
Og fordi jeg ikke havde fået nogen forklaring på det med \"Årgangsafhængighed\".

Så jeg har ikke noget problem med at aflæse AfR på mit analoge ur.

Iøvrigt interessant, hvad Flyin skriver:

\"...This four-wire O2 sensor is recommended for all Miatas equipped with FM/Link ECU for better accuracy.....\"

??????
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 1. sep 2009 21:03

\"...This four-wire O2 sensor is recommended for all Miatas equipped with FM/Link ECU for better accuracy.....\"
Er overbevist om at det er fordi at FM/Link ECU'en kan drage fordel af de hurtigere signaler ( den reagerer meget hurtigere end en org. 1 wires). Vores gamle og langsomme ECU kikker i den sammenhæng alt for sjældent på signalet, til at udnytte dette.

Det er nok også derfor at jeg kan opsætte min LC-1 til sende (ændre) signalet med 3 forsk. hastigheder. Der midles over forsk. tidsintervaller.
Netop for at den vil kunne bruges til gamle langsomme ECU'er.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » tirs 1. sep 2009 21:46

Ja jeg var selv i vor tidligere diskussion inde på det med hurtigere signalafgivelse fra 4-wire sensoren.
Mit argument gik bl.a. på, at det var en planar type (nyere type) sensor imt. 2 wiren, som er timble typen.
Men skal ærligt indrømme, at efter den tidligere diskussion kom jeg i tvivl.
Og nu, hvor vi diskuterer det igen, kan jeg ikke finde noget om, at 4-wire/planartypen skulle være hurtigere.
Men det kan da godt være rigtigt. Det er måske grunden til, at mine aflæsninger viste rigere blanding: ECU'en kan ikke nå at aflæse og beregne de hurtigere signaler. Dette er kun gætterier.

Om \"vores gamle og langsomme ECU\" er langsommere - hvad det så er -, ved jeg ikke.
Kender ikke hastigheden for aflæsning - og behandling - af værdierne på \"nye\" og \"gamle ECU'er.
Men umiddelbart skulle man tro, at yngre ECU'er måske er hurtigere end ældre dittoer...udviklingen.

Men så må der jo være tale om forskellige ECU'er.

Og det kan ikke have noget med indførelsen af OBD II sensoren. Den kom først i 97---altså 19hundredexxx... ikke 18hundredexxx.

(Og så noget interessant, jeg faldt over (som ikke har særlig meget med emnet at gøre): Tanner skriver i \"Find it, fix it...\" p. 131:
\"\"\"The introduction of OBD II engine management brought a power gain to 133 horsepower and 114 lb-ft..\")
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » tirs 1. sep 2009 21:58

Vil bare tilføje at vores ECU'er er SÅ langsomme at der er en \"luftdæmper\" der fanger gasspjældet, når bilen skal gå i tomgang. Den er der ene og alene for at elektronikken skal kunne nå at regulere tomgangen på plads, så motoren ikke går ud. Så har man sku´godt nok en langsom motorstyring.
PS. Min er bare hurtigere end din, da jeg har skiftet krystallet :wink:
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ozan Yücelbas » tirs 1. sep 2009 21:59

Nu skal jeg ikke gøre mig klog i 4-wire sensor mv..

Men kan med garanti sige at de tidligere ECU`s ikke er de samme, som de senere modeller, præcis fra 94 både 1.6 og 1.8 skifter det, så vidt jeg husker. :roll:

Stødte på samme problem da jeg studsede over de meget berømte krystalchips, der er nemlig forskel fra de helt tidlige og de lidt senere modeller især 1.6`ern var forskellen stor. Altså hastighedsmæssigt på disse chips.

Men ellers er jeg lige med på en lytter :D
MX5 Racing Green, 1.8, 1994.
Celica 2.0 1992, GTI.
Nissan Almera 1.6 Sr 1997
Ozan Yücelbas
 
Indlæg: 203
Tilmeldt: tirs 16. jun 2009 23:20
Geografisk sted: Horsens

Indlægaf hasse » tirs 1. sep 2009 23:05

Synes, at det begynder at hænge sammen.

Så hvis \"man\" overvejer at opgradere, skal man jo nok lige være opmærksom på de produktionsnumre, som IL oplyser (går ud fra, at de er rigtige(?)):
\"Fits NA's ( 1,6- 90HP from 309286 ) + ( NA 1,9 from 309286 ) 4 kabel\".
((((((Men hvorfor kun 1,6 90HP og ikke den \"større\"??(Tja: NY ECU?))))))))))))))
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » ons 2. sep 2009 06:30

hasse skrev:((((((Men hvorfor kun 1,6 90HP og ikke den "større"??(Tja: NY ECU?))))))))))))))


Den simple årsag, at de ikke kender den 90 HK udgave i USA. Den blev stort set kun solgt i Tyskland, Danmark og et par andre europæiske lande. Årsagen til de 90 HK er noget forsikringshalløj. Der findes også en 90 HK 1,6 Citron Saxo VTR fra samme årgang, som i virkeligheden har en 110HK motor og den 90 HK MX-5 har i nærheden af 110 HK. Samme forhold ses sikkert hos andre mærker omkring disse årgange.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Næste

Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster

cron