olietryksmåler

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

olietryksmåler

Indlægaf hasse » fre 14. jan 2005 20:41

Olietryksmåleren begyndte at te sig mærkeligt og faldt bl.a.

til 0, når jeg var oppe på 6-7000 omdrejninger.
SÃ¥ mit problem var:
Hva' Fanden er der ivejen??.
Diverse el-målinger viste ikke nogen fejl.
Så der var ikke andet at gøre end at måle trykket med en

ekstern måler og så evt. anskaffe en ny olietrykmåler og

se, hvad der SÃ… ville ske.
Ind på nettet.

Udskiftning/afmontering af olietrykmåleren (det er den

runde dims med et stik ved siden af oliefiltret) er da let

nok. TROEDE JEG!!!!
Tog en 30mm top. Satte den på med en forlænger.
Og drejede. Og drejede. Og drejede.
Bortset fra op-ned bevægelsen (som kan være god i anden

sammenhæng) af arm og hånd, skete der absolut intet.
Jeg havde læst et eller andet sted, at det var sikrest at

bruge en 17mm fastnøgle på en møtrik bag ved måleren,

men jeg kunne ikke huske eller finde, hvor jeg havde læst

det, og jeg kunne heller ikke føle mig frem til møtrikken.

Alle mulige råd i bøgerne om, hvordan man kom til

trykmåleren blev prøvet. Forgæves (for mig).
Andreas' råd om at afmontere starteren for at komme til,

blev ikke prøvet, da jeg ikke var sikker på, at det ville give

mig nok plads med MINE 17mm nøgler.

Så der var ikke andet at gøre end at demontere manifolden
med, hvad dertil hører. (Jeg havde i lang tid alligevel tænkt

på at få fingre i den. Se mit indlæg \"manifold\").
OG det er altså et stort og akrobatisk arbejde. 4 af de 11

bolte/møtrikker sidder godt gemt væk. Så alt hvad du har

af finger-/armbevægelser skal i brug samt diverse

forlængere.Fjern sprinklertanken.Det gi'r plads til den

værste bolt-den inderste.
At jeg samtidig udskiftede samtlige pakninger på

\"fuel-pressure regulator\"en, dyserne (3 på hver) og

manifoldpakningen osv., siger sig selv.
Men nu er jeg færdig. og DET VAR olietrykmåleren, der

var gået sig en tur.
Så jeg vil absolut advare jer mod at begynde at dreje på

30mm møtrikken på enden af olietrykmåleren.
(Jeg har læst et sted, at den skal spændes med 17ft altså

omkring 24 nm, men det turde jeg knap nok med den nye

ved brug af 30mm endestykket).
Så næste gang jeg skal måle olietryk sker det via min

oliekøler.
Helsingør 14.01.2005
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

ad olietryksmåler

Indlægaf hasse » fre 14. jan 2005 23:28

Istedet for at sidde og glo på \"tossen\" savede jeg den gamle måler igennem.
Gevindskruen fortsætter IKKE gennem måleren.
Så det hjælper ikke umiddelbart at gøre dette. Man kan ikke få fat i gevindet.
Men jeg tror, at det vil være nemmere at komme ind til den bredere del af olietryksmåleren og så evt. skrue den af med en papegøjetang el. lgn.

Hasse
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » ons 30. maj 2012 15:19

Jeg vil godt tage denne ældre tråd op da jeg er begyndt at få et tilsvarende problem med min olietryksmåler og jeg vil godt høre om andres erfaringer for fejlfinding - dimsen koster jo en del og hvis det ikke lige er den der er gået er jeg jo lige vidt...
Mit olietryk springer lidt rundt - til tider er det fint over 4 kg/cm2, men det kan også finde på at nærme sig 0 og så hoppe til 2, hvor det mest befinder sig (for nogel måneder siden hvor den fungerede lå det omkring 3,5 med varm motor) Mønsteret synes at være at det bliver værre - skift sker i ryk lige som ved en dårlig forbindelse og det kan også sagtens være det der er galt, men hvor? Der er olie på og motoren spinder fint så jeg er ikke så nervøs for at det skulle være olietrykket den er gal med. Jeg har forsøgt at tage stikket af selve føleren og rense det for at se om der skulle være tale om en dårlig forbindelse - Det har før hjulpet, men det har ikke hjulpet denne gang.
Hasse - Kan du huske hvordan der ser ud inde i føleren og vil du mene den kan være gået \"halvt\" så den sender upålidelige signaler?

På forhånd tak for input
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 30. maj 2012 17:04

Tak for komplimentet (at jeg skulle kunne huske 7 år tilbage) :D

Men det ka' a' ikk'.

Og den med \"halve signaler\" har jeg ingen mening om.

Men jeg er egentlig glad for dit indlæg:
MIN oliemåler kommer sjældent over 2-2.5.
(Kan forestille mig, at kanalen i måleren på en eller anden måde kan blive forstoppet.)

Og jeg anskaffede mig en \"ny\" oliemåler fra Andreas for efterhånden lang tid siden.

Men har ikke fået den monteret.

Det sker (forhåbentlig) nu :-)
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 30. maj 2012 17:18

Mener iøvrigt at kunne huske, at vi er flere her på sitet, der er/var meget utilfredse med \"den lille model\", som bl.a. Mx5parts udbyder.
Kort sagt: Den er noget :twisted:
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » ons 30. maj 2012 19:12

Helt forståeligt at noget må være smuttet i tågerne. 8)
Kan se at mx5parts tilbyder en billig on/off swich føler der kun kan anvendes til at slå en advarselslampe til når olietrykket er for lav, som slet ikke er det rigtige for os med den rigtige mx5 NA udstyret med et rigtigt manometer. Vi har brug for en måler der sender et signal der er proportionalt med olietrykket. Sådan en tilbyder de også og der står at det er en genuine part og prisen er da også tæt på et kilo i dansk mønt :(
Er det den der er utilfredshed med?
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 30. maj 2012 20:09

Kan ikke huske, om det var hos mx5parts, jeg købte, og/eller det er den, der har været kritik af.

Er dog sikker på, at jeg undersøgte, hvilken jeg købte.

Se denne hos ILmotorsport:

NAB-706638

og er sikker på, at det var en tilsvarende jeg købte.

MEN: Indgangsbemærkninger.
Jeg har hverken drukket eller taget narko. Kun enkelte sug Sweet Dublin Mixture:
Gik igang med at udskifte min trykmåler. Skruede og skruede på den yderste 30 mm. Tog chancen.
Den kunne ikke skrues løs.
Intet skete.
Bortset fra følgende.

Efter alt det skrueri ville jeg lige checke, om der var utætheder. Det var der ikke.

Til gengæld viste måleren på \"Dashboardet\" NU 4 ved 1000 rpm og små 2 ved 3500 rpm!!!!!!!!!

Altså præcis det modsatte af, hvad den \"burde\" vise\".
Og husk lige, at før alt dette, kunne min måler knap nok komme over 2.

Det er sgu' da skægt!!!!!

Så jeg må have fået flyttet rundt på nogle ledninger el. lgn ved at dreje på 30 mm'eren.

SÃ¥ nu er mit problem:

Skal jeg dreje lidt mere for at ramme de rigtige ledninger.

Eller skal jeg lade den være.
(kender mig selv: Ved godt, hvad jeg gør :P )
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 30. maj 2012 20:21

A tror, at A la' den være...indtil videre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Kuksi » ons 30. maj 2012 21:40

Ja sådan en føler kan godt give \"halve signaler\".
Inden i sidder der en variabel modstand, som målt fra tilslutningen og til stel (gevind som går i motorblokken) giver en modatand mellem noget der ligner 0-300 Ohm. Er sikker på at værdien for vores føler kan slås op i værkstedshåndbogen, eller på nettet. Er der dårlig forbindelse gennem den variable modstand, vil visningen ændre sig uden trykket er ændret. Man kan således opleve det som trykket står og varierer.
Hvis man ønsker at teste selve instrumentet, så afmonter ledningen på føleren, og se hvad instrumentet viser (sikkert fuldt udslag), forbind ledningen til stel og instrumentet slår helt ud til modsatte side.
Jeg har jo i sin til arbejdet som instrumentmager ved Bosch service, og der så vi en del VDO følere skiftet under garanti.
Jeg ville søge på nettet (e-bay) der er massere af gode tilbud på følere til noget mere menneskelige priser. Har selv i årevis anvendt er olietryksføler til at måle benzintrykket købt billigt via ebay (Giveren er med 2 tilslutninger så den ikke kræver stel, instrumentet sidder fastmonteret i handskerummet :wink: )
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » ons 30. maj 2012 22:32

Er selvfølgelig nysgerrig ang. min mærkelige måler.
Og checket forskellige manualer. So far.

Kan oplyse. at det af Enthusiast's 7:20 fremgår, at modstanden skal være omkring 52 ohm.

Hvor der iøvrigt også står noget om evt. rensning af det trykte kredsløb i instrumentpladen
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tors 31. maj 2012 12:33

Opgav at finde en forklating. \"Ligger\" inde i målermekanikken.
(Har dog på nettet læst om folk, der har adskilt og repareret den).

Opgav at få trykmåleren ud af blokken.
For god ordens skyld skal bemærkes, at det er yderligere kompliceret for mig at komme til 17 mm'eren inderst, fordi jeg har oliefilteret på brandmuren og ind-/udgange til det, går via oliefilterhullet i blokken.

MEN:
I oliefilterholderen på brandmuren er der ekstrahuller \"til diverse\".
Deres gevind viste sig at være det samme, som gevindet på trykmåleren.
Så det var bare at skrue den \"nye\" trykmåler fra Andreas ind og forbinde ledningen.

Og jeg fik fremragende visninger. Så min gamle trykmåler var altså kaput...forhåbentlig. Og den \"nye\" fra Andreas ok...forhåbentlig.

Grunden til \"forhåbentlig\" er, at der jo er tale om målinger fra noget mekanik/el-mekanik. Så det er jo ikke til at vide. Brugte målere.

Tak Felix fordi du tog tråden op.
Hvor har jeg dog tit tænkt på, om de lave målinger, jeg havde, skyldtes slidte lejer eller slidt oliepumpe.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Felix » tors 31. maj 2012 20:47

Velbekomme Hasse
Godt du fik løst det.
For mit eget vedkommende ligger opgaven i at få målt igennem hvor fejlen ligger - viser det sig at være føleren ku jeg godt være fristet af at forsøge adskillelse og rep. Den indre nørd vil vide hvordan den er skruet sammen :o
Sølvfarvet NA 1990
Brugeravatar
Felix
 
Indlæg: 256
Tilmeldt: tors 7. okt 2004 19:00
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » tors 31. maj 2012 21:35

\"\"Den indre nørd vil vide hvordan den er skruet sammen \"\"

Kender det. Kun alt for godt.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster

cron