Reparation af stenslag ved body-coating

Eksempelvis raslelyde, motor, ubalance i dæk etc.

Redaktør: Softtop

Reparation af stenslag ved body-coating

Indlægaf And » tors 7. jan 2010 22:20

Hej

Jeg har på et tidspunkt fået et stenslag der har slået et lille stykke body-coating af det ene panel på MX-5'eren.

Skaden er sket på et sted så langt nede på panelet at jeg først opdaget det for nylig da \"lakken\" ikke var sort, men rød! Coatingen er slået af og rusten har sat sig på overfladen af stålet. Arealet hvor coatingen er slået af er ikke ret stort, måske 5 x 8 mm og det er på ingen måde alvorligt - endnu. Da jeg konstaterede skaden mættede jeg først området i tynd rustbeskyttelse af flere gange og lagde så et tykkere slidlag ovenpå.

Nu er så spørgsmålet, hvordan fikser jeg det bedst. Jeg har et par steder fået tydet ørerne fulde om at man skal kratte/slibe så lidt som muligt i sådant noget body-coating. Men ved rustangreb skal man jo lige netop også sikre sig at rusten IKKE er trængt længere ind under malingen. I så fald kravler det jo bare videre!!!

Mulige produkter? http://www.hagmans.com/dan/produkt_koop ... =rostskydd
Se øverste link i venstre side - rustbeskyttelsesprodukter!

Bør der ikke primes før der lægges body på?
Dernæst sprayes med den body i linket?
Skal jeg som afslutning bruge bilens originale farve og dernæst klarlak eller kan jeg nøjes med at smide klarlak direkte ovenpå body-coatingen??? Body-coatingen er jo sort som bilen i forvejen (og det er langt nede på panelet!)

Hvad gør jeg helt præcist ved problemet, step by step?
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » tors 7. jan 2010 22:42

Skal starte med at sige at jeg ikke er ekspert på dette område. Men kan sige hvad jeg ville gøre, hvis det var mig. Faktisk har jeg ordnet dette på min forige efterår, med godt resultat.

Jeg ville pille/skrabe/slibe et område omkring skaden fri for bodycoating, således at jeg sikrede mig at der ikke \"kryber\" begyndende rust under coatningen. Ofte er det noget størrer end det rust du lige umiddelbart ser.
Så ville jeg slibe området ned til blank plade. Affedte det med en gang fortynder, og grunde med en rustgrunder.(af det man nu har/foretrækker)

Derefter skal det have en gang ny body, sprøjtet på gennem en skabelon med et passende hul, som du holder 5-10cm fra overfladen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=3372171080&n=-2027216001&pn=-2027215918
Om du derefter vil overmale med sort autolak er op til dig. Jeg har gjort det, men min er jo også rød.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland


Tilbage til Problemer og løsninger

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron