Ned med indsugningens temperatur?

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Ned med indsugningens temperatur?

Indlægaf hasse » ons 11. jul 2007 20:04

Kold luft er godt.

Købte for et godt stykke ( ca 2 år) tid siden Hondata's Heatshield Gasket gennem Miatamania.
Og monterede den.

Den skulle til en vis grad formindske, at varme fra motorblokken forplanter sig til manifolden. Selvfølgelig vil boltene stadig forbinde det ene metal med det andet.

Der er dog det ved det, at manifolden jo -også- bliver opvarmet/afkølet? -af kølervædsken.

Hondata er/var i en medfølgende installations guide inde på, at man kan forhindre kølervædsken i at passere gennem manifolden!

Og det er der jo en vis ide i, hvis manifoldens temperatur er under motorblokkens/kølervædskens temperatur.

Og der er jo efter de kloge hoveder noget at hente ved at få temperaturen på luften ned.

Jeg har endnu ikke været i gang med mit stegetermometer!!

Kan ses - altså gasketten - på:
http://www.hondata.com/manuals/heatshie ... hield.html

SÃ¥ indtil videre:
Er der nogen af jer, der bruger Hondata's Heatshield Gasket OG SAMTIDIG har \"forbigået\" kølervædskens gennemstrømning af manifolden?

At jeg overhovedet bringer dette på banen NU, skyldes naturligvis, at turbo-/supercharger \"er begyndt igen\"...debatten om at få mere ud af motoren.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 4. aug 2007 21:27

Dette var måske noget for jer med indsugning i motorrummet

se punktet \"cheap power\".

http://www.eunos.com/keith/here'.html
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 4. apr 2012 17:23

Foretog lige nogle målinger med IR termomester.
Jeg har en Hondata pakning manifold<>motorblok.

Udetemp. 8 c.

motorolie -oliekøler vinterindpakket - 80 c

vand ??

blokkens temperatur ved udstødningen 98 c

indsugningsmanifold:
Temp. ved throttle body'en 43 c
temp. ved indgangsrør til motorblok 44 c.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Ken » ons 4. apr 2012 22:38

Jeg lavede en del temperaturforsøg sidste sommer. Jeg gemte ingen data, men konkluderede at indsugningstemperaturen, målt før spjældhuset efter kompressor, kunne holdes på et acceptabelt niveau så længe der var vedvarende køling af indsugningsluften.

Men efterhånden som temperaturen steg, var det vanskeligt at få den ned igen, og selv med motorvejskørsel kunne temperaturen ikke nedbringes af betydning.

Kørselsmønster:

- 20 min landevej efterfulgt af
- 20 min motorvej efterfulgt af
- 20 min by og kø kørsel

Temperaturen kunne holdes 5 – 15 graders over ude temperaturen. Hvert stop, nedaccelerationer og stop af luftstrøm hæver langsomt temperaturen og kan ikke efterfølgende sænkes. Motorvejskørsel er godt, store mængder af køleluft trækker effektivt varmen ud af motorrummet, temperaturen stiger kun lidt. Men den efterfølgende bykørsel hæver temperaturen til 2 – 3 gange udgangspunktet. Her er målt temperaturer op mod 60 grader.

Ved det omvendte kørselsmønster:

- 20 min by og kø efterfulgt af
- 20 min motorvej efterfulgt af
- 20 min landevejskørsel

Her topper temperaturen hurtigt. 50 – 55 grader øjeblikkeligt, den efterfølgende motorvejskørsel sænker ikke temperaturen mærkbart, måske 5 grader, og landevejskørslen hæver igen temperaturen til udgangspunktet.

Altså; når først temperaturen var kommet op, kunne den ikke sænkes af betydning, men kunne stop og køkørsel undgås, havde effekttabet kun akademisk interesse.

Som tommelfingerregel kan man sige, 5 graders stigning i indsugningstemperatur medfører et effekt tab på 1,5 hk. Overført til forsøget mistes permanent 7,5 heste på en middelvarm sommerdag, efter kørslen i byzone har foretruffet.

Som forbedring til kølesystemet har jeg selv monteret en koldere kølevandstermostat (-8 grader), en anelse mindre glykol i kølevandet, monteret en ekstra køleblæser fra en AC-model, bygget et varmeskjold til luftfilteret og monteret alkohol indsprøjtning.
Titanium NB
Brugeravatar
Ken
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: søn 3. aug 2008 11:10
Geografisk sted: Kongens Veksø

Indlægaf hasse » ons 4. apr 2012 22:48

Ad stock pakning manifold-blok:
Hvis nogen af jer - for at måle varmetab i hytten :-) - har en IR måler, kunne det være interessant at få nogle temperaturer på blokken/topstykket samt indsugningsmanifolden.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf jepperimmen » lør 7. apr 2012 20:40

Ken skrev:...og monteret alkohol indsprøjtning.

og DET er effektivt! Har du prøvet at holde hånden på "cross tube'en" og give den gas så vand/methanol'en sprøjter? Røret bliver meget koldt :D

Så gør det ikke noget at indsugningsluften ved luftfilteret ikke er så kold - du har intercooler når du skal bruge det!
NB-FL - 2004 - 1.8 Sport - Lots of modifications..
Brugeravatar
jepperimmen
 
Indlæg: 916
Tilmeldt: tors 25. mar 2004 15:54
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hasse » søn 8. apr 2012 02:27

Når jeg \"efterlyste\" målinger på manifoldtemperaturen -. stock -, var det for at sammenligne med temperaturen på en manifold med Hondata pakning. Og dermed om det er pengene værd...for evt. fremtidige interesserede. (og i og for sig skulle der vel ikke være noget i vejen for at montere 2 hondatapaknnger..hvis altså een pakning har nævneværdig effekt).

Det kniber nok for os NA'ere og andre, der ikke har en kompressorløsning, at lave en løsning med indsprøjtning af \"kølervædske\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron