sporing og bolte

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf And » tirs 17. nov 2009 11:18

Jeg søger så en kyndig sporingsmand her på Fyn - ved godt Andreas har en han bruger, men der kunne jo også gemme sig andre rundt omkring?

Det er helt sikkert at bilen skal spores når de nye bøsninger samt Koni undervognen er røget på bilen. Men den skal vel \"køres\" til som jeg kan forstå på Web og andre?
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Re: sporing og bolte

Indlægaf Stig » ons 18. nov 2009 10:07

Hej AND.
Jeg brugte First Stop i Svendborg, han er super dygtig.
Stig
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 7. jan 2008 09:00
Geografisk sted: Svendborg

Re: sporing og bolte

Indlægaf And » ons 18. nov 2009 12:10

Stig skrev:Hej AND.
Jeg brugte First Stop i Svendborg, han er super dygtig.

Og der kender min bedre halvdel den ene af ejerne rigtigt godt... hvorfor tænkte jeg ikke selv på det. :)
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Mogenz » ons 18. nov 2009 15:21

Hvad måtte du betale for en sporing hos Ivar? - Jeg er jo fra Espergærde, og har endnu ikke haft bilen sporet, og ved heller ikke om den har behov for det, den kører jo fint, men måske bliver den endnu bedre?


Forstod det ikke helt men 975kr blev det til??
Mener han havde sagt 800kr da vi talte sammen, men jeg kan jo huske forkert.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf Star » ons 18. nov 2009 19:57

Mogenz skrev:
Hvad måtte du betale for en sporing hos Ivar? - Jeg er jo fra Espergærde, og har endnu ikke haft bilen sporet, og ved heller ikke om den har behov for det, den kører jo fint, men måske bliver den endnu bedre?


Forstod det ikke helt men 975kr blev det til??
Mener han havde sagt 800kr da vi talte sammen, men jeg kan jo huske forkert.


det var nok ex moms - 800 + moms er jo 1000 , så fik du 25 kr rabat :wink:
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

Indlægaf And » lør 20. feb 2010 21:49

Nu er det ved at være tæt på at der skal nye bøsninger på bilen og samtidigt en Koni Sport undervogn og nye alignment bolts. Koni dæmperne monteres med fjederskålene sat i øverste trin - altså mindst mulig sænkning. Pt. kører jeg med en IL afstivning for og std. sway bars.

Så er det jeg ønsker mig lidt hjælp til hvilken opsætning af undervognen på min NA jeg bør vælge. I både Tanners og Garretts bøger er der forslag til opsætning af undervognen. Umiddelbart har jeg kigget meget på Tanners Street opsætning og Garretts anbefaling (de ligner hinanden meget). Bilen tilbringer det meste af tiden på landevejene og kører måske en eller to track days om året.

Hasse er jo nok en af de få der nærmest slider sine alignment bolts op ;) og har mange gode input til opsætning, disse er læst med stor interesse, men alligevel kunne jeg godt bruge lidt mere input.

Sidst men ikke mindst skal jeg gå efter en \"seriøs\" justering nu eller skal jeg nøjes med en \"to lægter og en tommestok justering\"(lidt overdrevet!!!). For så at køre ca. 1000 km mens undervognen \"sætter sig\" og så fluekneppe justeringen? Jeg er ærlig talt i tvivl om hvad der er det rigtige her!
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf hasse » søn 21. feb 2010 13:43

Til \"afficionado'erne\":
Vil kun komme med et enkelt indspark (vil ihvertfald forsøge):
Det er ikke så meget selve bolten, der \"slides op\", men den løse skive.
Den har nogle hak, der går ind i nogle spor i bolten. Og det er disse hak, der kan blive ødelagt, hvis bolten med skive ikke spændes ordentligt.

Det kan meget let ske, hvis det kun er een person, der foretager tilspændingen af bolten: Han skal både fastholde bolten og og spænde møtrikken.
Og der skal lægges kræfter i (modsatrettede kræfter). Selvfølgelig afhængig af momentnøglens størrelse.

Det kan let resultere i, at skiverne bevæger sig modsat, eller den ene skive bevæger sig, mens den anden bli'r, hvor den skal.
Hakkene på den løse skive bliver deformeret, og bolten kommer til at sidde lidt skævt.

Så det bedste er faktisk, at en person (dig) holder bolten, og så lader ham fyren står for tilspændingen af møtrikken.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » tors 25. feb 2010 08:22

Nu må jeg lige spørge en gang til... og faktisk opføre mig som en utålmodig knægt - hvilket jeg er - efter at komme du og køre igen :D

Hvad har I andre fået sat undervognen op til af narrestreger?
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Danny » tors 25. feb 2010 13:00

Jeg har godt set tråden, men valgte ikke at svare, da jeg ikke tror jeg kan bidrage med så meget.

Jeg ville oprindeligt have sporet min efter Tanners anbefalinger til sporty gadebrug, men da jeg kom ned til Superdæk opdagede jeg, at jeg havde glemt tallene derhjemme. Så bilen fik en standart sporing.

Jeg tøffer rundt med AGX'ere, FM-fjedre og superpro bøsninger. Derudover har jeg FM's upper shock mount, som jeg stadig vil anbefale folk at købe som noget af det første når de tænker undervogn, især hvis bilen er sænket det mindste. Der er en verden til forskel på bagpartiets opførsel i sving og særligt ved ujævnheder med disse lilla fiduser monteret. Og jeg taler altså om bilens bagparti :lol:

Jeg har også en butterfly brace, men jeg har ikke fået den genmonteret efter undervognsbehandlingen. Den er nu også guld, hvis man kan lide en rigtig afstivet undervogn.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf And » tors 25. feb 2010 13:43

Danny skrev:Derudover har jeg FM's upper shock mount, som jeg stadig vil anbefale folk at købe som noget af det første når de tænker undervogn, især hvis bilen er sænket det mindste. Der er en verden til forskel på bagpartiets opførsel i sving og særligt ved ujævnheder med disse lilla fiduser monteret. Og jeg taler altså om bilens bagparti :lol:

Dem har jeg også overvejet - men pt. er hverken økonomi eller tid til at få dem hevet hjem fra USA.

De er dog på to-buy listen ved senere lejlighed og så er det jo bare at eftermontere dem og få justeret igen. "Fattigmands-løsningen" nu og her er SuperPro bump stops fra P5-Performance. Det forventer jeg hvertfald er MEGET bedre end std. løsningen bilen kører med nu.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Indlægaf Kuksi » fre 26. feb 2010 22:44

Hvis man selv har lyst til at prøve. http://www.miata.net/garage/alignment/index.html
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf hasse » fre 26. feb 2010 23:05

Jeg har også tit spekuleret på det med \"eget arbejde\".
Og værktøjet til arbejde med camper, caster og toe er ikke så dyrt.

MEN, MEN:
Sådan som jeg ser det, kan det ikke laves ordentligt, med mindre man får vognen op i arbejdshøjde.

JEG tvivler meget på, at der kan udføres et rimeligt tilfredsstillende, hvis arbejdet laves \"on the ground\". Hvorfor?


Fordi man kan ikke komme til boltene på en ordentlig måde.
Selv ikke, hvis man er så heldig at have et fuldstændigt plant underlag.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf And » lør 27. feb 2010 08:53

Bilen står nu ved Andreas.

Jeg har givet ham Tanners Sports-setup at arbejde ud fra.
Når bilen kører derfra har han givet den en sporing for at hjulene ikke står helt af helvede til. Når så jeg har kørt den lidt, så undervognen har sat sig så ryger bilen nok forbi et af de lokale dækcentre som jeg har fået anbefalet et par steder fra.

Så får bilen sammen setup en gang til, denne gang med tryk på \"flueknepperi\" - Jeg forventer at smide mig selv i sædet imens eller finde en passende dødvægt.
And - ´92 NA Black & Tan Billede

"And - du kan kun snakke om: diesel, kaffe og Scania" - citat fra studiekammerat.
Brugeravatar
And
 
Indlæg: 990
Tilmeldt: man 3. mar 2008 09:30
Geografisk sted: Svendborg

Foregående

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster

cron