sporing og bolte

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Indlægaf Kuksi » tirs 16. jun 2009 22:42

Er ret sikker på som Hasse også siger, der er ikke forskel mellem NA og NB.
Af alle de tal jeg har set, er det kun mere eller mindre sportslige opsætninger, ikke noget med modellen det er til.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Mogenz » ons 17. jun 2009 08:32

Bare lige for at få det på det rene forid jeg er tungnem, så kan jeg kopiere de tal hasse har sat uden at få problemer med opsætningen?
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf hasse » ons 17. jun 2009 09:25

Jeg afbrød sporingen, da jeg/vi opdagede det med slidte skiver.
Tror, at det kun er de 2 allerbagerste på bagtøjet.
Om det skete under den aktuelle sporing (har jeg på fornemmelsen - var ude at ryge), ved jeg ikke.

Men jeg har tidligere haft problemer med de 2 justerbolte.
Og det hænger sammen med, at jeg bl.a. bruger den rear brace, der fæstnes via justerboltene.

Har tidligere udvidet hullerne i bracen , fordi der ikke var nok spillerum i de \"fødte\" huller: justerboltene kan/kunne ikke sættes i alleryderste stillinger. Og bracen har kun ovalt hul i den ene ende. Det andet hul er, som huller er flest: Cirkulært.
Det kan godt gi' problemer ved sporingen.

Så jeg har bestilt et helt sæt nye justerskiver- 8 stk. (så er jeg da dækket ind...forhåbentlig i flere år frem). De kommer fra Belgien (Mazda's lager), så min sporing finder nok først sted primo næste uge.

Så kan jeg også genoptage (gjorde det ikke denne gang) min tidligere forberedelse til en sporing:

Løsner alle justerbolte.

Renser de steder, som skiverne presses ind mod. Især kanterne, der \"styrer\" skiverne.

Stiller alle justerbolte i 0 stilling. Altså midtermærket på skiverne flugter med målemærket på trianglerne (det er kun referencemærker. Hjulene bliver IKKE stillet i 0).
Jeg tror, at især dette punkt er betydningsfuldt, især hvis vognen skal spores hos en mindre erfaren sporer (nyt navn!!)..
De fleste sporere/værksteder vil nok lave den nye sporing ud fra den eksisterende. Og det kan jeg godt forestille mig kan resultere i ødelagte skiver.

Og så tror jeg, at jeg vil komme noget kobberfedt på indersiden af skiverne.

Og så lige en til tosserne (læs: pernittengrynerne):

Hvis toe måles i mm/inch er der forskel på toe på et 14\" og et 17\" hjul.
Og hvis I (tosserne) vil regne på det, skal I tage fælghornene med, dvs sikkert 2x15 mm altså 30 mm til hjulstørrelsen.
Senest rettet af hasse fre 26. jun 2009 16:03, rettet i alt 1 gang.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 19. jun 2009 20:44

Der står jo meget godt om sporing mange forskellige steder - bøger/internet.

Denne er heller ikke tosset, Gi'r en god information:

http://www.miata.net/garage/alignment/index.html
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » lør 20. jun 2009 13:29

Skiftede lige alle skiver.
(Der er også ganske lidt slør på spritnye skiver).

Har på fornemmelse, at \"ødelæggelse\" af skiverne kan ske, hvis sporingsfyren (har ikke endnu set en sporingskvinde) stiller camber, caster og toe i den forkerte rækkefølge.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 22. jun 2009 13:38

Har haft den til sporing.
Og den ene af justerskiverne på bagtøjet var stadig lige så åndsvag som tidligere, dvs. den flyttede sig ikke på samme måde som den faste (den der sidder fast på bolten).

Jeg havde \"besigtiget\" bolten, og den så ikke ud til at være slidt inde ved trianglen. Bolten skulle derfor kunne få fat i justerskiven.

Den eneste forklaring jeg indtil nu kan tænke mig til er, at bolt+skive tidligere har været justeret skævt ved sporing.
Dvs. bolten er ikke/ og har ikke været parallel med vognens længeakse.
Dette vil jo resultere i, at bolten går skævt inde i bøsningen. Og det kan da nok hen ad vejen forårsage permanent deformering inde i bøsningen. Selv når det er urethane...som på min.

Og går bolten skævt gennem justerskiven, vil bolten selvfølgelig også have sværere ved at få ordentlig fat i skiven og give vanskeligheder, når skiven skal bevæge sig.
Og det VIL give problemer ved sporingen. Læs: Vanskeligheder med at få præsic den sporing, man gerne vil ha'.

SÃ¥ endnu en gang:
Kontroller, at skiverne - den faste og den løse - bevæger sig og står på ca. det samme gradmærke ift. kærven.

Eks.
Står den faste f.eks. på 0 ud for kærven i trianglen og gradinddelingerne på den løse ( på møtriksiden) end ikke kan komme i linie med kærven.
Ja så er den gal...med bøsningen.

Betyder det så noget. Tja. bare sporingen er iorden.
Men irritationsmoment...for mig. Og vil sikkert også være det for andre.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » tirs 23. jun 2009 21:21

Læste lige Jepperimmens sporing. Er næsten den samme jeg har.
Bortset fra toe foran. Dér er min 0.
Vil ikke blande tingene sammen. Derfor min sporing her (den har jo ikke meget med Silkeborg at gøre)
Ligger hos Ivar Jensen, Helsingør under Hasse.
Hvor dytten skal op igen, når jeg har skiftet de inderste bøsninger bagpå. De er på vej. Powerflex. En af fordelene: De er to-delte.

Nå det kan nok være rimelig ligegyldigt. Vi er jo spredt over hele landet.

Men nedenstående er ikke rimelig ligegyldigt. Ikke helt!:

Camber/toe på baghjulene må egentlig kunne opnåes på \"mange\" forskellige indstillinger af camboltene/justerskiverne.

Det er udgangspunktet, der må være afgørende.

Tager \"man\" den eksisterende sporing (den sporing, vognen har ved ankomst til værkstedet) som udgangspunkt, vil skiverne stå på én måde, når sporingen er færdig.

Nulstiller \"man\" skiverne, før arbejdet begynder, vil skiverne stå på en anden måde, når sporingen er færdig.

Rigtigt?
Forkert?

Hvis forkert: Argumentation!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » fre 26. jun 2009 11:31

Svaret på ovenstående er åbenbart \"både & og\"???????

Nå; fik skiftet polybøsningerne-de bagerste,inderste (dem med cambolten).

Der var ikke en dyt ivejen med de \"gamle\" polyer. De var som de skulle være. Så det med en form for skævvridning inde i bøsningen, kan vi godt glemme.

Men hva' pokker det så kan være, har jeg ikke fundet ud af.

Om det evt. er swaybaren i kombination med justerbare endlink (som er i swaybarens inderste hul)??

Og det kan måske tænkes, at det kan \"forhindre\" bevægelse af bærearmens bagerste del ??

Når camboltene drejes er der en sideværts bevægelse. Vinkelret på vognaksen.

Altså et træk i endlinket og vridning (meget lille) af swaybaren.

Så måske skulle man løsne endlink'sene ved dem forestående sporing. Så er den fejlkilde ihvertfald udelukket.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » man 29. jun 2009 16:49

Selv om jeg har lavet runde huller i bracen om til ovale, er jeg meget sikker på, at min brace er grunden eller er medvirkende til, at boltene bliver lidt skævt strammet på den allerbagerste bærearm/control arm eller hvad vi nu kalder trrianglen.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke lidt længere:

Er vi fuldstændig hysteriske, når vi behandler emnet sporing??

Det er jo lige før, vi \"taler\" om buesekunder!!

Den rear brace, jeg har kan ses på bl.a.
http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewP ... ortOrder=2

Det er den buede.

Også Miatamania sælger den.

Og så kommer jeg til \"det hysteriske\":

Det fremgår af monteringsvejledningen, at man skal afmærke skivernes placering. Skrue boltene af. Sætte bracen på. Skrue boltene fast.
Mærkerne skal naturligvis stå overfor hinanden.

Spekulerer på, hvilken indflydelse sådan en \"operation\" vil have på den sporing, man - måske - lige har fået foretaget for xxx kr.

Og når man så samtidig tænker på, hvad dæktryk, evt. vægt på førersædet, brændstofbeholdning, sænkning, svigermor i bagagerummet osv. osv, har af betydning!!

Ja så er det lige før: Er vi hysteriske kællinger???
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » ons 1. jul 2009 23:27

Det ka' godt være, at vi er hysteriske.
Og jo mere man sætter sig ind i sporingen på MX5 - herunder, hvordan den bliver indstillet - des mere hysterisk bliver man (læs: jeg).

Nå, men det korte og lange er, at jeg nu har fået sporet den endnu en gang hos Ivar Jensen.

Og de ramte målene meget præcist.
Tror/mener, at Michael (?) og Dan hos Ivar Jensen er begyndt at fatte, hvordan MX'eren spores.

Hvor om alting er, kan I i juli og august få dytten sporet hos firmaet for kr. 750,-

Ivar Jensen
Ole Rømersvej
3000 Helsingør.

Det er tilbuddet: Take it or leave it.
Evt. surhed, kritik el. andet ang. resultatet af sporingen \"er undertegnede uvedkommende\".
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Webmaster » tors 2. jul 2009 08:41

Tak Hasse,

Min 5'er skal spores igen efter at den nye gevindundervogn har sat sig. Ved du om Ivar har corner vægte ? Det er nemlig gået op for mig at det, som virkelig optimerer køregenskaberne er hvor meget bilen trykker på hvert hjul, hvilket man justerer ved at finjustere højden på fjedderbenet... (Hasse... HEHE... tænk lidt over det. Du må til lommerne igen :wink: ).

Rent praktisk er der set 996 GT3'er som har vundet flere sekunder på Knutten med samme hjulvinkler hvor forskellen alene var justering af vægtfordelingenen imellem hjørnerne... (yes Hasse... så et det tilbage i tænkeboksen :D )
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » tors 2. jul 2009 08:58

Web:

Hvorfor Fanden skal du ødelægge min golfrunde????

Nu skal jeg spekulere på det, mens jeg FORSØGER at spille rimeligt.

Jeg ved ikke om de har cornervægte (ved heller ikke, om DE overhovedet ved, hvad det er).!!

Men det du er inde på, er det ikke lidt i samme retning/ - \"problem\" som det med swaybarens endlink i forskellige huller på hhv. højre og venstre side (gøre den stivere i den ene side),

og/eller

køre med forskellig camber på hhv det højre og venstre hjulsæt?

Alt efter beskaffenheden af den konkrete bane.

Jeg synes tit, at man på vognene på Jyllandsringen ser forskellig camber på hhv. h. og v.

PS.:
MÃ¥ske skulle jeg - istedet for en runde golf - smide med i en liggestol.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mogenz » tors 12. nov 2009 14:57

Har lige fået sporet min MX-5 Hos Ivar/Iver ...hvad han nu hedder i helsingør, hvilket resulterede i en standard opsætning. Det viste sig at det var føresiden som var \"skæv\", men nu er det hele rettet ind, som det nu skal være. Desværre gik udskriften i udu. Så jeg har ikke de konkrete værdier.

Til Web: Nej de har ikke cornervægte der oppe. Men jeg troede du fandt nogle i \"classic car/ gamle biler) klubben der var til udlån ?


Så må vi se om jeg kan slide dækkene lidt mere lige end den flotte kile form jeg har præsteret på mine sommerdæk.
NB 1.8 Jubiiii!
Mogenz
 
Indlæg: 363
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 10:46
Geografisk sted: Humlebæk

Indlægaf the chicken » tors 12. nov 2009 15:25

Det er vist også ved at være tid til at min skal spores, desværre var koni i restordre, så der går lige nogle uger :(
'06 NC 1,8 - True Red*solgt*
'97 NA 1,6 Turbo - Classic Red *RIP*
,94 NA 1,8 Classic Red *solgt*
- og så lidt andet legetøj...
www.raredog.dk - Retro T-shirts for drengerøve
Brugeravatar
the chicken
 
Indlæg: 639
Tilmeldt: man 11. apr 2005 08:26
Geografisk sted: Sønderjylland, Haderslev

Indlægaf Star » tirs 17. nov 2009 09:36

Mogenz skrev:Har lige fået sporet min MX-5 Hos Ivar/Iver ...hvad han nu hedder i helsingør, hvilket resulterede i en standard opsætning. Det viste sig at det var føresiden som var "skæv", men nu er det hele rettet ind, som det nu skal være. Desværre gik udskriften i udu. Så jeg har ikke de konkrete værdier.


.


Hvad måtte du betale for en sporing hos Ivar? - Jeg er jo fra Espergærde, og har endnu ikke haft bilen sporet, og ved heller ikke om den har behov for det, den kører jo fint, men måske bliver den endnu bedre?
NA special Edition 92
Brugeravatar
Star
 
Indlæg: 275
Tilmeldt: man 10. aug 2009 07:31
Geografisk sted: Nordsjl.

ForegåendeNæste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster

cron