Kobling/svinghjul - montering

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Kobling/svinghjul - montering

Indlægaf hasse » ons 19. apr 2006 13:22

Det var et meget tidsrøvende arbejde, men ikke svært.
Jeg vil fraråde at gå i gang uden, at vognen kan komme ordentlig op.
En almindelig \"opklodsning\" på bukke ( som jeg gjorde) giver efter min opfattelse ikke nok plads til arbejdet under vognen.
Og det er der, arbejdet foregår.

Udover ophænget gennem gearstangåbningen ( se manualerne) brugte jeg køkkenets største skærebræt, hvorunder jeg placerede 3 rundstokke (ideen hentet fra vikingernes stabelafløbninger). Så kunne gearkassen - efter afmontering - skubbes frem/tilbage.
Ovenpå skærebrættet havde jeg så 2 saksedonkrafter til at tøtte/nivelere gearkassen.

Boltene motor/gearkasse sidder utroligt godt fast (det skulle de jo også meget gerne, hvis de har siddet der fra 1990) og et par af dem er nærmest umulige at komme til.

Når motor/gearkasse er adskilt, er det bare at gå igang.

Det er uden problemer at montere den nye kobling med tilbehør.

Jeg vil anbefale, at indpresningen af det nye leje i svinghjulet bliver foretaget med en presse el. lgn. Det kan meget let starte skævt.

Det ER tricky at få tappen på akslen fra gearkassen til at gå ind i svinghjulet. Men pludseligt siger det: \"Klick\". Og så er den der.

Herefter brugte jeg de lange bolte fra PPF'eren til at få gearkasse og motor til at flugte.

SÃ¥ kan man begynde at skrue tingene sammen.

Der står i manualerne, at starteren(NA-modellen) sidder løst, når boltene er fjernet. Det gør den faktisk ikke (på min). Den \"falder\" umærkeligt ganske lidt, når bolten gearkasse-motor-starter fjernes.
Det skal man være opmærksom på ved remonteringen. Dvs. presse starteren opad indtil hullet til bolten passer igennem gearkasse - motor-starter. (Jeg troede, at der var noget rivende, ruskende galt, da jeg ikke kunne få bolten igennem.)

Koblingen (Fly'in Miata \"Happy meal\") virker ligeså upåklageligt, som den gamle. Den er/var der ikke noget i vejen med.

For at komme spørgsmål i forkøbet: Jeg satte ny kobling i, for HVIS (når) jeg nu vil opgradere med turbo/kompressor.

Trykket på koblingspedalen skal være lidt hårdere. Det føles utrolig lækkert.

Det var og er et stort arbejde.

Som vor webmaster Christian skrev til mig primo feb.:
Tror nu at når det kommer til kobling at jeg kører til Andreas!!! Nogen ting kan være for besværlige at ordne selv!

Han havde/har ret!!!!

Henvisninger:

http://www.miata.net/garage/clutch2.html

Manualer:
Hayens Repair manual
Rod's Enthusiast's workshop manual
Korp: Jetzt helfe Ich mir selbst
Tanner: Performance projects
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Smukt

Indlægaf Claus » ons 19. apr 2006 18:14

Som altid fra Hasse en dejlig neutral vurdering og beskrivelse af erfaringer med eget arbejde...1000 tak hasse for dine yderst læsbare beskrivelser og erfaringer.
Mazda MX-5 Miata 10th Anniversary Model årgang 2000
http://autospeed.com/cms/A_109797/article.html
Brugeravatar
Claus
 
Indlæg: 1669
Tilmeldt: ons 31. mar 2004 17:21
Geografisk sted: Roskilde

Indlægaf hasse » ons 19. apr 2006 18:56

Tak for roserne.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf EPO » ons 19. apr 2006 20:03

Hej Hasse,

Som Claus skriver så tak for et glimrende indlæg.

Hvor lang tid vil du tro at indgrebet tager forudsat at alle hjælpemidlerne er til rådighed? (Jeg kan \"låne\" min bror som er landbrugs-maskin-mekanikker (og god til at skrue på biler), en grav samt har adgang til alt det nødvendige værktøj.)

Jeg er desværre nok nødt til at skifte kobling en gang i løbet af sommeren (den hopper/hugger når jeg sætter igang op af bakke samt når jeg vil lave en hurtig start), men jeg er lidt i tvivl om jeg skal begive mig til fyn eller om vi selv skal foretage indgrebet...

Venlig hilsen
EPO
Brugeravatar
EPO
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: tirs 27. sep 2005 14:27
Geografisk sted: Køge

Indlægaf hasse » ons 19. apr 2006 21:30

Jeg vil ikke sige, hvor lang tid det tog mig.
Men meget at tiden gik da også med at kravle ind og ud under vognen, trække benene til mig for forbikørende biler, hente værktøj, sludre med parkeringsvagter, besvare søde ældre, rolatorkørende ældre amers:
\"Nå hvad er der NU i vejen med vognen?\", gå ind og drikke te, når det var koldt og/eller regnede, osv. osv.

Tanner skriver 5 timer.
Måske, hvis man har prøvet det adskillige gange før.
Hvis (ikke når) jeg skulle gøre det igen, vil jeg tro: 10-15 timer incl. udskiftning af diverse pakninger.
Så med hjælp, god arbejdsplads og det korrekte værtøj (se f.eks. den hjemmeside, jeg henviser til): 8-10 timer.

Det er godt med hjælp, når gearkassen skal løftes af og på.
Ved skruearbejdet kommer man let til at gå/ligge i vejen for hinanden.

La' nu vær' med at tabe \"lortet\" ned i graven! Vejer 45-50 kg.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Danny » ons 19. apr 2006 21:38

hasse skrev:Tanner skriver 5 timer.

Ja han skrev også 6 timer for at skifte bøsningerne i undervognen :lol: . Det er vist for trænede folk, for det kan du vist roligt gange med 3-4 stykker i mit tilfælde.

Men det er en rigtig god bog han har skrevet der, det skal han have.
92' NA med AGX, Butterfly, Superpro og FM mounts.
Danny
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: fre 29. apr 2005 13:25
Geografisk sted: Videbæk

Indlægaf hasse » tirs 20. jun 2006 13:37

\"Man\" skal også fortælle om \"kvajere\".

Derfor:

Efter jeg havde monteret kobling og svinghjul, udskiftet pakninger osv., smed den olie gennem koblingshusets afløb. Det lille hul nederste, bagud på koblingshuset.

Jeg orkede simpelthen ikke at gå igang igen. Så den blev kørt til Andreas.

Det viste sig, at den nye pakning mellem koblingshuset og gearkassen var blevet beskadiget ved min montering. Der var ikke en dyt i vejen med den originale pakning. Men nu, da jeg havde den adskilt, ville jeg benytte lejligheden til at skifte, hvad skiftes kunne!!!
Tænderne på akslen ind til gearkassen havde revet den nye pakning op. Jeg troede ellers, at det var fordi, jeg ikke havde brugt pakningspasta. Men det var det altså ikke.

Skide surt show.

Så hvis I har mod til selv at skifte kobling, svinghjul og pakninger, så gør det efter bøgerne og pas på de forbandede tænder/takker.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mr. Miata » lør 21. okt 2006 22:32

Hasse eller andre som har prøvet at skifte koblingsnavet. Hvordan bar i jer ad med at få det centreret igen i forhold til svinghjulet?
Det kan selvfølgelig gøres på øjemål men det ville være super ærgeligt hvis det ikke passer.. er der evt nogen som ved hvor man kan få fat i et stykke værktøj til at holde skidtet på plads?
Mr. Miata
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 19. sep 2005 13:03

Indlægaf Webmaster » lør 21. okt 2006 22:59

Det må være sådan en her du leder efter:
Billede

Koster 6£ hos Moss i UK: http://www.moss-europe.co.uk/MossUK/Pro ... 5_U387-205
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Indlægaf hasse » søn 22. okt 2006 00:11

Ja det er så'den en fidus.

Giv mig en adresse, så kan jeg sende dig min (lånebasis!!!!)

Som jeg har skrevet længere oppe:

Det ER tricky at få tappen på akslen fra gearkassen til at gå ind i svinghjulet. Men pludseligt siger det: \"Klick\". Og så er den der.

Herefter brugte jeg de lange bolte fra PPF'eren til at få gearkasse og motor til at flugte.

Det med de lange bolte skal forståes således:

Du kommer dem gennem hullerne i gearkassehuset. Brug de yderste,

Derefter kan du skrue dem ind i gevindet i motorblokken.

Du kan også gøre det før, det siger \"klick\"

Gearkasse og motorblok(koblingshus) kommer til at flugte 100%.

Jeg gjorde forøvrigt også det, at jeg bøjede nogle søm ( 90 grader) med samme diameter, som afstanden mellem koblingen og koblingshusets indersider. Derved fik jeg centreret koblingen helt, før jeg skruede den fast til svinghjulet.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf hasse » søn 22. okt 2006 15:33

Jeg har vist tilbudt for meget:

Jeg kan pt. ikke finde dimsen...altså den til koblingsmonteringen.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf Mr. Miata » søn 22. okt 2006 21:35

tak for forsøget Hasse - jeg køber bare dimsen i hos Moss i UK. Når koblingen er på plads er 1.8 motoren klar til at komme i min NA'er fra 1990. Mangler dog stadig lige at finde ud af hvordan jeg løser problemet med at oygen sensoren sidder i udstødningsmanifolden på en 1.6'er hvor imod den sidder i down pipen på 1.8'eren fra 1995.. gode ideer modtages gerne :D
Mr. Miata
 
Indlæg: 102
Tilmeldt: man 19. sep 2005 13:03

Indlægaf hasse » ons 12. nov 2008 18:29

Web's indlæg under \"kan ikke få den i bakgear\" gi'r mig lige anledning til at ta' den med udskiftning af svinghjul og kobling op.

SÃ¥ mon ikke det ka' betale sig at la' Andreas ordne det?

Istedet for selv at rode med det.

Selv om det var meget sjovt........bagefter!!!!!
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Indlægaf jesperkj » lør 26. sep 2009 10:47

når i har skiftet til happymeal har i så brugt de gamle bolte til trykplade og svinghjul eller er der kommet nye på fra en side af. kan se at boltene ikke kan fås hos f.eks. mx5-parts så er det ikke normalt at skifte dem ?
jesperkj
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 4. sep 2009 15:44
Geografisk sted: fuglebjerg, sjælland

Indlægaf hasse » lør 26. sep 2009 13:13

JEG kan ikke huske det.
Men hvis der ikke var bolte med i pakken fra - i mit tilfælde Flyin, har jeg brugt de gamle bolte.
Hasse
1990, Crystal White.
hasse
 
Indlæg: 3948
Tilmeldt: lør 10. apr 2004 22:21
Geografisk sted: Den anden Verden

Næste

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst

cron