ND 1,5 Tårnstabilisator

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

ND 1,5 Tårnstabilisator

Indlægaf Webmaster » lør 28. apr 2018 20:33

Nogle af MX-5 ND modellerne har Mazda valg at levere med tårnstabilisator, som på ND går fra støddæmpertårnene til torpedopladen.
mx5_2015_uk_firstdrive(43).jpg
mx5_2015_uk_firstdrive(43).jpg (67.9 KiB) Vist 3038 gange

Mazda's løsning består af 3 dele og har den ulempe at man ikke kan komme til toppen af støddæmperne ved tårnet, hvis der eksempelvis monteres justerbare dæmpere, som typisk kan justeres i toppen. Eksempelvis gule Koni.

Ideen med en tårnstabilisator er at give bilen en bedre stivhed og reducere hvad der på engelsk kaldes Cowl Shake eller Scuttle Shake. Wikipedia forklarer det som:
Scuttle shake (sometimes called cowl shake in the US) is the term used for the phenomenon experienced in many convertible or open top automobiles where, due to lower structural rigidity caused by the lack of a roof, the middle section of the chassis flexes, causing the bulkhead in front of the passenger compartment to move and vibrate when the vehicle is subject to uneven road surfaces. Passengers feel it as a noticeable vibration and shudder.


Tårnstabilisatoren giver bilen en bedre strukturel stivhed hvor der typisk opleves mindre vibrationer eller rystelser fra vejen i rattet og instrumentbrættet.

Samtlige ND 2,0 har monteret Mazda's egen stabilisator. I danmark markedsføres 1,5 (medio 2018) i to versioner som ikke har monteret tårnstabilisator. I Tyskland findes en 1,5 udgave med endnu mere udstyr end hvad der kan købes i Danmark, hvor tårnstabilisatoren er monteret. Løsningen er så og sige at finde i de dyreste udgaver af ND'erne.

Jeg har derfor undersøgte markedet for forskellige eftermonterede løsninger som ikke alle er af lige god kvalitet. Der findes også forskellige stivheder alt efter konstruktion. Eksempelvis har Mazda ND cup raceren monteret en krydsløsning fra Long Road Racing.
Billede
Det er alligevel for ekstremt til min brug af ND'en og eftersom 1,5 er en let bil syntes jeg ikke der var grund til at kaste unødvendig ekstra vægt i motorrummet. Jeg fandt derfor en bar produceret af aluminum, som er samlet i et stykke hvor der er mulighed for at få adgang til støddæmperne for oven. Baren er produceret af Good Win Racing i US og vejer 1,6 Kg og koster ca. 2000 Kr leveret i Danmark

Før der kan monteres tårnstabilisator i en 1,5 er der et monteringsstykke som skal udskiftes med et andet fra Mazda.
MX-5-Front-Strut-Mounting-Bracket-1.jpg
MX-5-Front-Strut-Mounting-Bracket-1.jpg (49.97 KiB) Vist 3038 gange

Reservedele kan købes hos Mazda eller hos eksempelvis Ilmotorsport og MX-5 parts og koster nogle hundrede kroner.

Monteringen af panelet kræver at vinduesviskere og plastikpanelet over torpedopladen skal afmonteres. Det fik jeg Andreas fra Au2fast til udføre hvilket ikke tog særlig lang tid. Hele monteringen er noget han kan foretage imens man venter.
fullsizeoutput_68d.jpeg
fullsizeoutput_68d.jpeg (662.42 KiB) Vist 3038 gange


Selve monteringen af stabilisatoren er ret uproblematisk. Der sidder to sorte metalbøjler over hvert tårn, som skal fjernes inden montering. Jeg vejede dem efterfølgende til ca. 600g, hvilket betyder at monteringen af selve bøjlen kun tilfører 1 Kg ekstra vægt.
fullsizeoutput_68b.jpeg
fullsizeoutput_68b.jpeg (353.35 KiB) Vist 3038 gange

IMG_8340.JPG
IMG_8340.JPG (912.49 KiB) Vist 3038 gange


Det færdige resultat
fullsizeoutput_68c.jpeg
fullsizeoutput_68c.jpeg (886.65 KiB) Vist 3038 gange


Første køreoplevelse var rundt på de små veje rundt om Vissenbjerg. Nogle af dem ganske ujævne. Hvor jeg tidligere følte at bilen så og sige hoppede med ovenpå ujævnhederne føltes bilen nu som om den havde væsentlig styr på snuden hvor affjedringen istedet var på arbejde. Bøjlen gjorde lige det den skulle og efterlod en køreoplevelse af en noget mere velkørende bil, hvor nogle af de små rystelser jeg til tider kunne mærke fra vejen nu var væk. På vejen hjem ad motorvejen føltes bilen noget mere retningsstabil og som om den på en eller anden måde stod bedre fast. Det er altsammen min oplevelse og jeg tror ikke det ændrer det store på hvor hurtig bilen er i svingene. Bilen føles bare på en måde mere rolig, velkørende og heltstøbt. Jeg syntes det er en super god lille prisbillig forbedring af 1,5 udgaven, som Mazda da også selv har valgt at montere på de lidt dyrere modeller.

Hvad så med 2,0 modellerne ? Vil de have noget ud af at udskifte tårnstabilisatoren. Min vurdering er at der nok ikke kan mærkes den store forskel. En stabilisator i et stykke fungerer nok i teorien bedre end de 3 sammenskruede dele fra Mazda. Desuden tror jeg at Good Win racing løsningen er lettere end Mazda's egen ud fra den tunge vægt på de to beslag der blev fjernet på 1,5'eren. Den største forskel er nok at der med Good Win Racing løsningen skabes adgang til den øverste del af støddæmperne hvis disse kan justeres. Så gevinsten er samlet set størst ved montering på en 1,5'er.
Christian / Webmaster / http://www.five-speed.dk
1,6 BRG Limited Edition, 1991
1,6 Crystal White, 1991 - Project Race Car
1,5 Soul Red, 2017
Brugeravatar
Webmaster
Site Admin
 
Indlæg: 1603
Tilmeldt: tirs 3. feb 2004 10:51
Geografisk sted: Fredensborg

Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster

cron