Større dyser med standard (CCR) ECU

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Større dyser med standard (CCR) ECU

Indlægaf Henr1k » tors 23. jul 2015 10:21

Er der nogen der har erfaring med at sætte større 15% større dyser på og køre med standard ECU (min er CCR-modificeret til Rotrex)
Det lyder andre steder til at 10-15% godt kan fungere og begrænsningen er tomgang.
Jeg bruger ofte bilen på arbejde, så det skal også kunne fungere uden for banen :-)

Jeg er pt. lidt for nærig til at punge ud til Megasquirt eller lign. og håber at 15% større dyser kunne være nok til køre med mindre restriktion på kompressoren.
Samtidig håber jeg også at den standard benzinpumpe kan følge med til 15% ekstra.

Er der nogen der ved om CCR kan tweake den originale ECU til de dyser, hvis det ikke skulle fungere?
Jeg skal alligevel nok have den justeret for ujævn kørsel ved mellem belastning.

Det er 315cc og min 1.8 NB-FL skulle gerne køre med 265cc standard.
Jeg har fundet 8 stk. flowmatched og skal kun bruge bruge 4, så hvis det bliver aktuelt, så kan de resterende 4 måske afsættes her.
Hvis det spiller max, så kan mine gamle 265cc vel også bruges i en 1.6

Er dyseskift til at gøre som perlegrus-mekaniker? Eller skal man lade de profesionelle om det?
Brugeravatar
Henr1k
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 15. apr 2015 08:56
Geografisk sted: Viborg

Re: Større dyser med standard (CCR) ECU

Indlægaf Niels » lør 25. jul 2015 10:13

Det må CCR da kunne svare på. Min opfattelse er umiddelbart, at det ikke burde være noget problem. Jeg spurgte lidt til det da jeg fik Rotrex på min - der IKKE er en FL.
Jeg lytter spændt med i tråden :wink:
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Re: Større dyser med standard (CCR) ECU

Indlægaf Delaney » søn 26. jul 2015 09:39

Jeg ved ikke med noget om hvor store dyser man kan sætte på en standard ECU, men jeg kan fortælle dig at det er ret nemt at skifte dyserne. Jeg fandt en video på youtube som jeg fulgte da jeg satte RX8 dyser i min.. Det tog 30minutter.
Delaney
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 08:42

Re: Større dyser med standard (CCR) ECU

Indlægaf Viggoman » søn 26. jul 2015 11:06

Med mindre motoren decideret mangler 20% benzin overalt med det nuværende benzinmap kommer der ikke noget godt ud af bare at skifte dyser. Det kræver en ny tuning af benzinmappet.

Skift af dyser på en NB-FL er ikke bare lige: http://www.mazda-speed.com/forum2/index ... ic=19281.0

Få CCR ind over eller køb en stand-alone ECU :wink:
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Større dyser med standard (CCR) ECU

Indlægaf Henr1k » tirs 28. jul 2015 14:15

Viggoman skrev:Med mindre motoren decideret mangler 20% benzin overalt med det nuværende benzinmap kommer der ikke noget godt ud af bare at skifte dyser. Det kræver en ny tuning af benzinmappet.

Jeg havde håbet at ECU'en kunne justere ind ud fra input fra lambdasonde.
Men ja, hvis den altid starter med udgangspunkt benzinmap plus de 15% ekstra og tilpasser efterfølgende, så kommer det nok ikke til at køre til daglig.
Hvis den er lidt mere intelligent, så husker den korrektionen og tilføjer det til værdien fra benzinmap, men det kan sagtens være for meget at forlange :)

Jeg må lige prøve at høre CCR.

Ang. skift af dyser, så ser det bøvlet ud ifølge det link. Jeg må lige se om min manifold er magen til den MSM.
Brugeravatar
Henr1k
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 15. apr 2015 08:56
Geografisk sted: Viborg

Re: Større dyser med standard (CCR) ECU

Indlægaf Viggoman » tirs 28. jul 2015 15:33

ECU'en kan kun kompensere for de større dyser i closed loop (hvor den aflæser lambda sensoren) og det sker kun ved lave omdrejninger og lav belastning. Og den kan kun regulere indenfor et vist område. Så snart du masserer højre pedal går ECU'en i open loop og bruger det programmerede benzinmap. Og så får du 20% for fed blanding med de større dyser.

Så der er ingen vej uden om at omprogrammere ECU'ens benzinmap.
NA92 Silverstone - sommer DD
NA92 Silverstone - tracktoy
NA91 Mariner Blue - Blueman (solgt og savnet)
\" Less is more!\"
Brugeravatar
Viggoman
 
Indlæg: 1031
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 11:34
Geografisk sted: Hareskovby

Re: Større dyser med standard (CCR) ECU

Indlægaf Henr1k » ons 29. jul 2015 09:15

Viggoman skrev:ECU'en kan kun kompensere for de større dyser i closed loop (hvor den aflæser lambda sensoren) og det sker kun ved lave omdrejninger og lav belastning. Og den kan kun regulere indenfor et vist område. Så snart du masserer højre pedal går ECU'en i open loop og bruger det programmerede benzinmap. Og så får du 20% for fed blanding med de større dyser.

Så der er ingen vej uden om at omprogrammere ECU'ens benzinmap.


Tak for uddybning! Jeg må have fat i CCR.
Brugeravatar
Henr1k
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 15. apr 2015 08:56
Geografisk sted: Viborg

Re: Større dyser med standard (CCR) ECU

Indlægaf Henr1k » tors 3. sep 2015 06:46

Nå, det er åbenbart ikke pga. for mager blanding den restrictor er nødvendig på min 18 NB-FL.

Hvis der er andre der kunne være interesseret, så er listen over de dyser der passer plug'n'play her:
http://miataturbo.wikidot.com/fuel-injectors
og ifølge den, så skulle disse brugte flowmatchede Toyota Supra 305cc passe direkte over
http://www.ebay.co.uk/itm/Denso-Flow-Matched-Fuel-Injector-Set-for-89-92-Toyota-3-0-23250-70080-8-/191279486767
8 stk. for 200 USD + 29 USD i fragt fra USA: ~1530 kr og så told oven i.
Det kunne jo måske være interessant hvis man har en 1.6 med megasquirt el. lign.
Brugeravatar
Henr1k
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 15. apr 2015 08:56
Geografisk sted: Viborg

Re: Større dyser med standard (CCR) ECU

Indlægaf Delaney » søn 19. jun 2016 12:36

Kan du uddybe din bemærkning om restriktoren? Hvad gør at den er krævet?
Delaney
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: fre 12. sep 2014 08:42

Re: Større dyser med standard (CCR) ECU

Indlægaf Henr1k » tirs 21. jun 2016 07:06

Det er vist "bare" for ikke at køre det hele i smadder.
Jeg har dog opgraderet kobling, køling og 6-trins gearkasse, så den kunne nok tåle mindre restriktion. Den er målt til 175-180 på krumtappen en varm sommerdag.

Mindes også at der var en årgang 2000 til klubbens track day forrige år som fik sat en mindre restriktor i, da kompressoren ved højere omdrejninger gav mere luft end motoren kunne aftage.
Der var simpelt hen en pludselig massiv effektstigning pga. øget ladetryk.
Det var vist også stage 1.
Men tror også at en "normal" NB kører med mindre restriktion end en NBFL pga. den lavere kompression.
Brugeravatar
Henr1k
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 15. apr 2015 08:56
Geografisk sted: Viborg

Re: Større dyser med standard (CCR) ECU

Indlægaf BoN » ons 22. jun 2016 07:04

Som jeg forstod det på Christian fra CCR, er restriktionen der fordi det er en del af godkendelsen fra TÜF: Forurenings tal ifølge EU norm, og bilens egnethed til effektforøgelse godkendt af producenten Mazda.
Stage 2 setup´et er derfor ikke godkendt til kørsel på offentlig vej, men smider en del ekstra heste.
Hilsen Bo
Jubii 99. monteret med Rotrex
Brugeravatar
BoN
 
Indlæg: 45
Tilmeldt: lør 26. mar 2011 11:34
Geografisk sted: Langeland


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster

cron