Undervogn

Eksempelvis turbo, luftfilter etc.

Redaktør: Softtop

Undervogn

Indlægaf Niels » fre 10. apr 2015 08:24

Er der nogen, der har erfaring med HR fjedre og evt med Vmaxx extreme sættet ? Går og lurer på begge muligheder.
Den står på Bilstein dæmpere og Eibach fjedre, men de har forskellig højde for/bag. De forreste har måske sat sig. :?
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Re: Undervogn

Indlægaf Kuksi » fre 10. apr 2015 14:43

De skal have forskellig højde. Det er jeg ret sikker på, for det har KONI fjederne fra sports kittet også.
Når det er sagt så satte de sig nu også ganske meget.
Derfor endte jeg med GroundControl kit på KONI dæmperne. Dette kit kommer med Eibach fjedre, og giver frit valg mht. højde justering.

Spørger du mig i dag omkring HR fjedre til MX-5 så glem alt om det. Der findes meget bedre alternativer. De er ganske enkelt for stive og ødelægger undervognen.
Vmaxx extreme skal du købe via FM, da dette adskiller sig fra andre af deres kits. Men jeg har ingen erfaring selv, men ville nok finde noget andet (måske også fra FM)
GroundControl kittet valgte jeg kun fordi jeg havde KONI dæmperne i forvejen. Kører fint men jeg har måtte investere i hjælpe fjedre, da fjederne ellers kunne hoppe ud at skålene når bilen var i luften.

Hvor stor er højdeforskellen, og hvad er ride height på bilen ?
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Undervogn

Indlægaf KRasmussen » fre 10. apr 2015 15:10

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål (håber det er okay) Skal der være TüV godkendelse på undervogn her i Danmark? Jeg spørger da de leverandøre jeg har snakket med siger at det ikke er nødvendigt i England så det har valgt ikke at få det.
Dem jeg har snakket med er Hsd, Meister og BC Racing. Jeg har kun hørt gode ting om dem og det er jo heller ikke billige undervogne.
KRasmussen
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: fre 18. apr 2014 08:05
Geografisk sted: Østjylland

Re: Undervogn

Indlægaf KjaLLe » lør 11. apr 2015 09:41

Yep, synsmanden må godt dumpe bilen hvis du ikke kan fremvise TüV godkendelse. Jeg er endnu aldrig blevet spurt om en godkendelse af nogen art, men har hørt om det flere gange. Så det afhænger jo nok lidt af hvilken synsmand man lige rammer.
/Kim ''Mazda Mx-5 1.6 '92 *Froggy*''
Billede
/Den der følger i andres fodspor, kommer aldrig foran..
Brugeravatar
KjaLLe
 
Indlæg: 578
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 23:05
Geografisk sted: Århus

Re: Undervogn

Indlægaf Niels » lør 11. apr 2015 16:37

Kuksi, har du prøvet HR ?
Så vidt IL - så er forskellen på for/bag kun 5 mm på Eibach. Jeg målte med en vandret pind mellem dæk og skærmkant 1, 5 cm for og 4,5 cm bag . Det er lige rigeligt synes jeg. Gad vide hvad forskelen på Fm´s Vmaxx og MX5 Parts består i. Priserne ser da rimelige ud.
Vedlægger lige et foto til anskueliggøre.
Billede
2000 NB 1,8 Miracle - Supercharged by CCR
http://bilmagasinet.dk/article/19152
Brugeravatar
Niels
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: søn 14. jun 2009 22:13
Geografisk sted: KBH Ø

Re: Undervogn

Indlægaf Kuksi » lør 11. apr 2015 21:17

Ja jeg har prøvet HR fjedre på standard dæmpere. Min havde disse fjedre monteret da jeg købte den og jeg syntes den bare var hård og ikke særlig god til at køre på ujævn vej med (og jeg er ellers ikke sart).

At bag enden står 5mm højere er helt normalt og OK. Faktisk mener jeg at FM på deres gamle hjemmeside anbefalede ½" højere bagende, men finder ikke længere denne info.
949 racing har god info om undervogns opsætning og hvordan man måler højden http://949racing.com/miata-race-alignment-info.aspx

Når man kikker nærmere på disse 2 som jeg gætter er dem du har kikket på.
https://www.flyinmiata.com/fm-v-maxx-xxtreme-coilovers-sport-package-01-05.html#!prettyPhoto
http://www.mx5parts.co.uk/vmaxx-xxtreme-adjustable-height-damping-coilover-mk2-25-p-2918.html

Så ser prisen i UK jo meget lav ud ifht. USA prisen. Det plejer jo at være omvendt og billedet på FM's side har ikke "knappen" til justering af dæmpningen synlig som på MX5 parts. Det kan selvfølgelig være forkert billed på FM's side.
Jeg ved bare at der på FM's gamle side stod at de var forskellige fra dem andre solgte. Nu står der bare de har været med til at udvikle dem, Det kan selvfølgelig være rent markedsførings trick, jeg ved det ikke , men de plejer at være meget oprigtige.
Men til de penge MX5parts sælger dem til (og med den nødvendige TÜV) ja så ville jeg ikke være så bange for at prøve dem. En ekstra fordel er så at du har 100% kontrol over din højde i fremtiden. Jeg tror at alle fjedre har en tendens til at sætte sig mere eller mindre og det kan du kompensere for.
Enig i at din bil meget høj ud i bag ifht for.


PS. Husk lige på at dine originale Bilstein dæmpere godt nok ikke er justerbare, men faktisk er ganske gode dæmpere, også efter mange km.
Kuksi '90 1,6 NA, classic red.
Se bilen her:Billeder
If it ain't broken, why not tweak it?
Brugeravatar
Kuksi
 
Indlæg: 1996
Tilmeldt: ons 21. feb 2007 23:21
Geografisk sted: Østjylland

Re: Undervogn

Indlægaf AS DK » lør 11. apr 2015 21:25

TÜV godkendelser kan findes som pdf downloads hos flere af stumpe pusherne. Fx IL Motorsport.
Da jeg skulle have min Koni gevindundervogn synet og indført som konstruktiv ændring på registreringsattesten kunne jeg ikke finde TÜV papiret, men lånte lige synsmandens PC og downloadede og printede det. Nul problem :wink:
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen

Re: Undervogn

Indlægaf AS DK » lør 11. apr 2015 21:29

Vmaxx er et hollandsk firma, men laver vistnok nogle specielle fjedre til Flyin Miata. Disse fjedre kan man så ikke få i Europa :(
MX-5 1999 NB Jubii 2487 (nu med Rotrex kompressor fra CCR-Racing)
Brugeravatar
AS DK
 
Indlæg: 517
Tilmeldt: tirs 15. apr 2008 17:46
Geografisk sted: Trappen


Tilbage til Tuning og modificering

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster

cron